Експертка про зростання кількості аварій: "Швидкість є основною причиною скоєння 50% ДТП в Україні"

Експертка про зростання кількості аварій: "Швидкість є основною причиною скоєння 50% ДТП в Україні"

Впродовж перших десяти місяців 2021 року в Україні зафіксували майже 155 000 дорожньо-транспортних пригод, що на 14 % більше, ніж за аналогічний період 2020 року. Водночас кількість аварій із постраждалими в Україні зменшилася на 6%, а з загиблими — навіть на 9%. Таку статистику наводять в Оpendatabot (платформа для роботи з відкритими даними). Про що свідчить ця статистика і як зменшити аварійність на дорогах, Українське радіо дізнавалося у Юлії Дядюк, аналітика компанії "За безпечні дороги" Центру демократії та верховенства права.

Про що свідчить зростання кількості аварій, на фоні збільшення чисельності камер автофіксації порушень ПДР 

Ми не можемо говорити про існування прямого зв’язку між встановленням автоматичної фото/відеофіксації та кількістю порушень, адже, на жаль, патрульна поліція публічно не публікує статистику щодо кількості ДТП саме на тих ділянках, де встановлені камери. Проте, ми можемо з упевненістю сказати про позитивний вплив камер, аналізуючи статистику щодо кількості травмованих та загиблих. 

За даними патрульної поліції, ця статистика зменшилася на 65%. І коли ми говоримо про безпеку дорожнього руху, то кількість травмованих та загиблих є основним показником, на який орієнтується, як патрульна поліція, так і інші державні установи та громадські організації, що працюють з безпекою дорожнього руху. Тому, розмірковуючи щодо зв’язку між безпекою на дорозі та встановленням камер автофіксації порушень ПДР, варто аналізувати саме ці показники. 

Які законодавчі зміни є найбільш необхідними в Україні задля підвищення безпеки дорожнього руху

Цьогоріч уже було проголосовано за доволі важливий законопроект, згідно з яким значно зросла відповідальність за керування авто напідпитку, за перевищення швидкості і за невикористання ременів безпеки. Це є дійсно важливими ініціативами, зважаючи на те, що надмірна швидкість є основною причиною скоєння принаймні 50% ДТП в Україні, згідно зі статистикою патрульної поліції. Тому перевищення швидкості, керування авто напідпитку, невикористання ременів безпеки та використання телефонів за кермом є дуже важливими факторами задля зменшення рівня смертності та травматизму на дорогах України. Тому ми сподіваємося, що як патрульна поліція, так і Парламент та МВС продовжать свою роботу, щоби зробити дороги України більш безпечними.

Міністр МВС Денис Монастирський заявив, що поліціянти "суворо каратимуть водіїв, які їздять на лисій гумі". Чи достатньо суворо за таке порушення карають в Україні?

Щоби стверджувати щодо суворості покарань, необхідно проводити ґрунтовну аналітичну роботу щодо порівняння штрафів в Україні та Європі й інших країнах за аналогічні порушення. Тому об’єктивну оцінку дати складно, адже слід аналізувати законодавства. 

Наскільки є важливою роль інфраструктури задля безпеки на дорогах

Важливість інфраструктури залежить від ділянки дороги та умов, адже на кожному відрізку дороги має бути проведеним аудит безпеки. І на безпеку кожної окремої ділянки дороги впливає чимало факторів: починаючи від кількості дорожніх смуг, і закінчуючи інфраструктурою навколо. Можливо це наявність бетонної огорожі, доріжки для велосипедистів, активний рух пішоходів, наявність пішохідного переходу. Тобто на кожній ділянці є певні фактори ризику, які повинні окремо оцінюватися. А після проведення окремого аудиту безпеки дорожнього руху, там мають проводитися якісь інфраструктурні роботи щодо підвищення безпеки цієї ділянки.

Як змусити водіїв дотримуватися швидкісного режиму

Найвідомішим та найпоширенішим засобом впливу на водіїв задля дотримання швидкісного режиму є система штрафів. В Україні штрафи за перевищення швидкості було підвищено, але можливо наші штрафи все одно залишаються недостатніми. Другим способом впливу на водіїв є встановлення камер автоматичної фото/відеофіксації, які наразі доводять свою ефективність.

Третім способом є інфраструктурний, це засоби уповільнення руху — не лише "лежачі поліціянти", але й кільцеві розв’язки.

У деяких країнах Європейського союзу в містах встановлюють обмеження швидкості 30 км/год, особливо це стосується історичних центрів. Цьогоріч під час Всесвітнього тижня безпеки дорожнього руху, влаштованого ООН, просувалася ідея обмеження швидкості до 30 км/год. Адже це є найбільш безпечною швидкістю в місцях, де учасниками дорожнього руху є не лише автомобілі, але й велосипедисти та пішоходи. Тому можливо таке обмеження є саме ключем безпеки для всіх: водіїв, пішоходів, велосипедистів та інших вразливих учасників дорожнього руху. 

Фото: www.utraffic.com.ua