Автоматичне зважування вантажівок: чи допоможе це зберегти дороги? Коментує експерт

Автоматичне зважування вантажівок: чи допоможе це зберегти дороги? Коментує експерт

Перевантажені фури знищують дороги в Україні. Про те, як планують з цим боротися, в ефірі Українського радіо говорить керівник проєкту "УкрЯма" Дмитро Повесьма.

Як планують боротися з перевантаженими автівками на дорогах?

З 1-го жовтня в Україні запрацює система автоматичного зважування вантажівок, яка автоматично визначатиме масу та габарити автівок, зчитуватиме її номерні знаки та передаватиме цю інформацію до Укртрансбезпеки. За результатами цих показників формуватимуться штрафи. Наразі 50 таких систем працює в тестовому режимі, а от законодавчо виписати штраф Укртрансбезпека зможе вже з початку наступного місяці. 

Чому саме перевантажені автівки псують українську дорогу?

Кожна дорога має свої експлуатаційні характеристики і певні межі. Коли дорога проєктується, то до її характеристик закладається тиск, який вона може витримувати. Якщо, наприклад, дорога розрахована на навантаження 20 тонн на вісь, а їздять по ній з навантаженням в 40, то, відповідно, це призводить до її руйнування. Адже у перевантаженої автівки значно більший гальмівний шлях, що може спричинити серйозні наслідки для дороги. Саме тому встановлюються допустимі межі навантаження. Звісно, можна будувати дороги, які дозволять мати в рази більше навантаження, але вартість таких доріг буде значно більшою. Також важче буде контролювати їхнє будівництво. Тому є певні фізичні інженерні межі, яких потрібно дотримуватися, щоб зберегти дороги в нормальному стані. 

Система автоматичного зважування автівок налаштовується людьми?

Ця система має право на життя, але вона повністю керується людьми. Налаштовують і отримують дані люди. Звісно, можна побудувати систему, яка буде повністю автоматичною, але в Україні досі не побудовано жодної подібної системи державного рівня. 

Читати також: Фури та зважування в русі: чи вдасться подолати перевантаження українських доріг?

Про мінуси такої системи

Зараз на дорогах є інспектори, які можуть зупинити перевантажені автівки, скласти протокол і оштрафувати. Всі ми знаємо, що інспектору можна дати хабара, але водію потрібно щоразу з ним домовлятися. Якщо запрацює автоматизована система, то домовитися треба буде 1 раз. Це автоматизація корупції. Без належного захисту інформації, немає жодної причини чому так не станеться. В будь-якому випадку, контролювати навантаженість автівок потрібно, однак справа в реалізації цього контролю. 

Як будуть надходити штрафи порушникам?

Штрафи надходитимуть автоматично. Але є певна колізія: перевантаження адміністративне порушення, і завдання поліції припиняти їх. Тобто, якщо виявили машину з перевантаженням, то потрібно якомога швидше заборонити їй рухатися далі. Це має бути основною функцією. Виписування штрафу юридична процедура, зі складанням протоколу на фізичну особу, в даному випадку на директора компанії перевізника.

Чи нормально, що гроші від штрафів йтимуть на відновлення доріг?

Зазвичай нормальні уряди не планують введення штрафів задля їхнього планового використання. Штрафи це додаткові надходження. В ідеалі цих надходжень взагалі не має бути, адже ніхто не повинен порушувати. Тоді як можна на них розраховувати? Є інший спосіб сплачувати за дороги через акциз, в який закладено доволі не малий транспортний збір. Зараз вже говорять про впровадження окремої оплати за проїзд, що також має сенс.

Фото: www.pexels.com