Спецтрибунал без гібридних форматів. Веніславський — як судити Путіна і оточення

Спецтрибунал без гібридних форматів. Веніславський — як судити Путіна і оточення

Треба створювати спеціальний міжнародний суд, який не матиме гібридних форматів. Про це заявив Українському Радіо член комітету Верховної Ради з питань національної безпеки, оборони та розвідки, представник президента України у Верховній Раді Федір Веніславський, коментуючи притягнення до відповідальності президента РФ Путіна і його найближчого оточення за розв’язану війну. В гібридному форматі притягнення до відповідальності цих негідників, цих воєнних злочинців за українським законодавством завжди матиме певні недоліки, вважає Веніславський. Дуже важливо судити російських злочинців, маючи міжнародну підтримку, констатує він.  "Потрібен найвищий рівень демонстрації злочинності російського режиму", наголошує Веніславський. За його оцінками, спецтрибунал проти військово-політичного керівництва РФ може запрацювати або наприкінці нинішнього року (надто оптимістичний сценарій), або наступного року.

0:00 0:00
10
1x

 Фотоколаж: rada.gov.ua

"Саме необхідність створення спеціального міжнародного суду, який не матиме гібридних форматів"

"29-30 червня буде засідання Європейської Ради, і одне із питань буде питання притягнення до відповідальності Російської Федерації. Наша делегація готується до цього саміту для того, щоб обґрунтувати саме необхідність створення спеціального міжнародного суду, який не матиме гібридних форматів", — зазначає Федір Веніславський і пояснює, чому для України не вигідна гібридна форма. "У гібридному форматі притягнення до відповідальності цих негідників, цих воєнних злочинців за українським законодавством завжди матиме певні недоліки, бо РФ "обґрунтовуватиме", що Україна самостійно, без міжнародної підтримки намагається притягнути до відповідальності за воєнні злочини, а це є неприпустимим. Зокрема, минулого тижня завершився черговий раунд розгляду справи за ситуацією зі збитим 2014 року на Донбасі малайзійським літаком "Боїнг" і з діями РФ на Донеччині та Луганщині 2015 року (у Міжнародному суді ООН завершили публічні слухання у справі щодо порушення Росією двох конвенцій – про боротьбу з фінансуванням тероризму та про заборону всіх форм расової дискримінації – ред.) Наша сторона, яка представляла Україну на цьому Міжнародному суді в Гаазі, бачила, що Росія намагається будь-яким чином маніпулювати доказовою базою та спекулювати. Тому для нас дуже важливо із залученням міжнародної експертної спільноти максимально повно, ретельно і детально фіксувати всі злочини, які потім стануть предметом розгляду Міжнародного кримінального суду в будь-якому форматі", — зауважує Веніславський.


Федір Веніславський. Фото: офіційний сайт політичної партії "Слуга Народу"

"Потрібен найвищий рівень демонстрації злочинності російського режиму"

Для України найбільш прийнятним є створення окремого суду над злочинним російським режимом, продовжує народний депутат. І такий суд теж може мати різні форми. "Це буде або рішення Генеральної асамблеї Організації Об'єднаних Націй, або на європейському форматі, або багатостороння нова догода, підписана представниками 40-50 країн, які дадуть згоду на створення такого суду, і за участю повністю міжнародних суддів, і на підставі процесуального документа, напрацьованого і затвердженого як регламент діяльності цього суду", — розмірковує представник президента України у Верховній Раді. Тому "саме над цим зараз працює українська сторона. Адже це найвищий рівень демонстрації злочинності російського режиму".

Коли може запрацювати спецтрибунал?

За оптимістичним сценарієм спецтрибунал може запрацювати наприкінці цього року, але, найімовірніше, в 2024 році, припускає Веніславський. "Якщо ми підемо стандартним шляхом, коли справу розглядатимуть нинішні міжнародні суди, то процеси можуть розтягнутися на 10 і більше років, враховуючи масу доказових даних, які ми зараз збираємо і фіксуємо. Тому для нас важливо, щоб це був окремий суд, який не буде завантажений іншими категоріями справ, який не буде блокований юридичними, казуїстичним діями сторони, яка притягуватиметься до відповідальності. Тому що, безперечно, будь-який суд передбачає змагальність і представники, майбутні представники, майбутній захист Російської Федерації і її керівництва намагатимуться максимально затягнути процес і ускладнити розгляд цієї справи. Тому ми зацікавлені в тому, щоб це був суд, спеціально створений для розгляду конкретних воєнних злочинів, який працюватиме за регламентом і дозволить швидко розглянути цю справу. Відтак якщо ми вийдемо в результаті наших перемовин з країнами-партнерами на утворення такого окремого суду і буде підписана угода або резолюція Генеральної асамблеї ООН чи Ради Європи, то можемо сподіватися, що цей суд почне організаційні процедури чи буде утворений хоча б приблизно наприкінці цього року. Але це дійсно надто оптимістичний сценарій, тому що ми бачимо дуже ретельні дискусії, не всі погоджуються на той формат, який Україна найбільше просуває. Тому, напевно, реалістичне утворення цього суду в наступному році. Ми й надалі докладатимемо максимальних зусиль, щоб процес відбувався максимально швидко", — резюмує Федір Веніславський.