На оновлення громадського транспорту ― 200 млн євро. Як планують використати ці кошти, коментує експерт

На оновлення громадського транспорту ― 200 млн євро. Як планують використати ці кошти, коментує експерт

Україна отримає 200 млн євро на оновлення громадського електротранспорту. Верховна Рада ратифікувала відповідну фінансову угоду з Європейським інвестиційним банком. За ці гроші закуплять трамваї, тролейбуси та електробуси, а також модернізують трамвайні та тролейбусні мережі. Гроші позики буде розподілено між містами. Докладніше про оновлення громадського транспорту в ефірі Українського радіо розповів засновник Громадської організації "За якісний транспорт" Святослав Товстига.

Чи достатньо 200 млн євро для оновлення транспорту

"Це досить велика сума, і головне, що ці кошти можуть іти не лише на оновлення рухомого складу. За угодою, замовники, тобто органи місцевого самоврядування, мають право робити преференції для наших виробників. Тобто, взявши ці кредитні зобов’язання, ми можемо оновлювати рухомий склад і паралельно давати нові робочі місця. Але це залежить від кожного конкретного органа самоврядування, бо на рівні Міністерства інфраструктури такого робити не можна. А місцеві органи як кінцеві бенефіціари мають можливість підтримати наше машинобудування. Отже, це є достатні кошти, щоб ми відчули зміни громадського транспорту та отримали нові робочі місця, якщо говорити в контексті найближчих двох-трьох років".

"Сьогодні на рівні Міністерства інфраструктури є робочі групи щодо створення механізму оновлення трамвайної системи, будівництва нових трамваїв. Якщо говорити про Україну загалом, то нам потрібно замінити десь 2 тисячі трамвайних вагонів. Такими кредитними угодами ми поступово оновлюємо рухомий склад у багатьох містах. Крім того, треба розуміти, що дуже важлива річ ― підтягувати інфраструктуру. Якщо говорити, наприклад, про Львів, то можна отримати якісний транспорт, повністю оновлюючи його, але це веде за собою дороге обслуговування. А можна поступово модернізувати наявний парк трамваїв, як це зробили у Вінниці. 200 мільйонів це вагомі кошти, щоб наші міста навчилися інакше ставитися до рухомого складу, адже обслуговування старих трамваїв і тролейбусів це менші ресурси, нові ж машини потребують обслуговування на іншому рівні, що є значно дорожчим процесом. Багатьом містам треба дорости до таких змін".

Про електробуси

"Вартість електробуса досить висока, на сьогодні це дорожче за тролейбус. Але в подальшому вартість кілометра на електробусі буде в рази дешевшою, ніж у випадку дизельного автобуса. Тому електробуси закуповують ті міста, де немає тролейбусної мережі, бо це є хороша альтернатива дизельним автобусам. Станом на зараз ми маємо декілька виробників електробусів, в тому числі львівські моделі та "богдани". Електробус це фактично автобус без двигуна внутрішнього згорання, в ньому є багато батарей, які у вечірні години заряджаються, поки машина перебуває на території депо, а потім 200-300 кілометрів він може їздити. Якраз у міському циклі автобуси в середньому і покривають 170-250 км".

Про закупівлю вживаного електротранспорту з Європи

"Такий шлях проходила, приміром, Польща наприкінці 1990-х й на початку 2000-х років. Вони користувалися вживаним транспортом і дуже поступово рухалися у змішаній системі, докуповуючи нові машини. І в залежності від економічних показників міст, поступово виходили на повністю новий транспорт. Треба розуміти, що новий автобус коштує десь 5-6 мільйонів євро, а вартість вживаного автобуса відповідного екологічного стандарту Євро-5 становить десь 30-40 тисяч євро, щоб його пригнати в Україну і розмитнити. Ми не можемо цей етап просто перестрибнути. Якщо взяти Львів, йому треба десь 700 одиниць рухомого складу, на даний момент у них наявні 250 одиниць. Досягнути потрібної кількості можна саме шляхом змішаної системи, бо жодне місто України не потягне таких фінансових навантажень, щоб в один момент оновити весь громадський транспорт. Вартість нового трамвая, наприклад, від 1,2 млн євро, а вживаного десь 20 тисяч. Плюс обслуговування нового і старого транспорту це абсолютно різні кошти".

Нагадаємо, що в рамках зазначеної угоди передбачено надання Україні позики на закупівлю 20 трамваїв, 264 тролейбусів та 65 електробусів. А також залучені кредитні кошти дадуть можливість містам розвивати свою електротранспортну систему.

 Фото: Укрінформ