Це дуже непоганий патерн — Краєв про угоду між Україною та Британією

Це дуже непоганий патерн — Краєв про угоду між Україною та Британією

З урахуванням усіх "але", це дуже і дуже непоганий патерн договорів, які ми можемо підписувати з нашими партнерами. Таким чином експерт Ради зовнішньої політики "Українська Призма" Олександр Краєв оцінив в ефірі Українського Радіо підписану між Україною та Великою Британією угоду у сфері безпеки.  Якщо такі договори будуть з іншими державами, передусім, США, це стане дипломатичним досягненням України, переконує експерт. І додає: "Ми отримали щось на кшталт статті 4 Вашингтонського договору". Йдеться про установчий документ НАТО. На думку Краєва, метою таких угод, як із Британією, є не просто допомога зброєю, а відновлення "оборонки" України.

0:00 0:00
10
1x

Президент України Володимир Зеленський та прем'єр-міністр Великої Британії підписали угоду у сфері безпеки 12 січня 2024 року. Фото: пресслужба Офісу президента України

"Ми отримали щось на кшталт статті №4 Вашингтонського договору"

— Велика Британія стала першою країною, з якою офіційний Київ підписав угоду у сфері безпеки. Ваша оцінка цієї угоди і чи можемо ми говорити про те, що її підписання стане прикладом і для інших держав?

Ця угода є для нас дуже важливою, попри всі моменти, які там присутні. Зокрема, українська сторона наполягала на формулюванні гарантій безпеки, британці все-таки просували, щоб це було питання безпекових зобов'язань, що нас відсилає і до Будапештського меморандуму і що є трохи слабшим міжнародним юридичним терміном. Але ми бачимо чітке бажання британців мати з нами стратегічні гарантії безпеки на випадок повторення російської агресії. Тобто, в цю війну вони вже не зможуть втрутитися власними військами, проте, у випадку загрози повторення такої агресії ми починаємо з ними консультації щодо спільного спротиву. Тобто, фактично, ми отримали щось на кшталт статті №4 Вашингтонського договору, яка каже про те, що в випадку агресії починаються відповідні консультації, які мають на меті зробити якусь спільну стратегію опору. (Підписаний 4 квітня 1949 року у Вашингтоні Північноатлантичний договір, який став установчим документом НАТО, має статтю 4: "Сторони консультуватимуться між собою щоразу, коли, на думку якоїсь із них, виникне загроза територіальній цілісності, політичній незалежності або безпеці будь-якої із сторін"– ред.)

"Це дуже і дуже непоганий патерн"

— Щодо цієї угоди з Великою Британією, то є частина 8 — співпраця на випадок майбутнього збройного нападу. І в пункті другому йдеться, що в разі збройного нападу Росії на Україну, консультації будуть проведені протягом 24 годин для визначення заходів, необхідних для протидії або стримування агресії. Але консультації впродовж 24 годин і визначення заходів — це ж не означає, що будуть одразу направлені війська і одразу та чи інша країна, якщо схожі угоди підпишуть, буде присутня безпосередньо в обороні України в разі майбутнього нападу.

Згадаймо текст статті №4 Вашингтонського договору — теж консультації. І навіть стаття №5 каже про те, що вони вважають цей напад таким, що здійснюється проти всіх, але там також не прописане зобов'язання надіслати війська прямо на територію для того, щоб йти проти агресії. Тому з урахуванням усіх "але", з урахуванням усіх умов, це дуже і дуже непоганий патерн того, які ми можемо договори підписувати з нашими партнерами. Ми бачимо, британці та наші інші союзники акцентують на ресурсно-безпековій допомозі, тобто, на так званому "ізраїльському сценарії". Але те, що ми вийшли за межі цього сценарію, те, що ми змогли додати статтю 8 пункт 2 — це також доволі непоганий прогрес. Якщо ми зможемо розвинути такий самий документ, можливо, навіть покращений зі Сполученими Штатами, то, це вже буде певним дипломатичним досягненням на цьому етапі.

Не просто допомогти Україні зброєю, а відновити її ОПК

— Хотів би поговорити про частину другу — це оборона та безпека. Сполучене Королівство зазначає себе як провідний партнер України в обороні та безпеці, і йдеться про те, що разом працюватимуть над забезпеченням стійкості сил. Зрозуміло, що такі формулювання загальні, але спробуймо розшифрувати. Довгострокові консультації, підтримка в оборонній галузі, підтримка потенціалу навчання. В інфраструктурі йдеться і про море, і окремим підпунктом є морська безпека. Варто зауважити, що Сполучене Королівство спільно очолить коаліцію спроможностей морської безпеки й зробить значний внесок. Отже, ваша оцінка саме напрямку оборони та безпеки?

В принципі, позитивна. Вона багато в чому продовжує ті наративи, які ми заклали ще у всеохопно-безпековій угоді між Британією та Україною, яку ми підписали ще в жовтні 2020 року. І тоді британці пообіцяли і, до речі, почали виконувати свої обіцянки щодо побудови додаткової портової інфраструктури в Україні, щодо допомоги Україні в створенні власного флоту, щодо посилення протифлотної берегової оборони, зокрема з урахуванням ракет "Нептун" та британських доробок. Тобто ми продовжуємо цю співпрацю. І це не просто питання того, що даймо Україні більше зброї. Це скоріше про те, що зробімо все можливе, включно із наданням зброї, технологій, заводів тощо для того, щоб Україна була стійкою в перспективі. Щоб ми не просто вирішили тактичні завдання — тут і зараз потопити конкретний корабель окупантів. А щоб ми дійсно могли також самі створювати власну безпеку. І мені здається, цей стратегічний аспект — це якраз те, що точно візьмуть всі наші партнери на озброєння.

— Далі за обороною — стратегічний напрямок. Сполучене Королівство працюватиме зі своєю оборонною промисловістю. І так само працюватиме з Україною, щоб зменшити наявні проблемні моменти в ланцюгу постачання. Крім того, зазначено про те, що Велика Британія заохочуватиме свою оборонну промисловість працювати з Україною. Йдеться про локалізацію ремонту, технічне обслуговування та виробництво оборонної продукції Сполученого Королівства в Україні. Тож це більше про стратегічне співробітництво. Також обмін інформацією, дослідженнями, розробками — це вже тісна співпраця. Отже, про майбутні перспективи співпраці в оборонному секторі України та Великої Британії. Про виробництво чого може йтися?

Насамперед йдеться про Військово-морські сили. Тобто, якщо раніше це була концепція створення москітного флоту для України. Зараз військові дії на Чорному морі показали, що для України насамперед важливими є засоби протикорабельної боротьби. Тобто, це ракети, надводні, повітряні дрони, всілякі системи захисту берегової лінії від потенційного десанту. До того ж надзвичайно ефективно себе показали ракети Storm Shadow. Ми знаємо багато, якщо не десятки, результативних місій, коли ці ракети показували свою максимальну ефективність. Тому, можна передбачити, що фактично завдяки українському досвіду і британським технологіям, ми зможемо налагодити конкретне виробництво в цьому напрямку. Причому, це не обов'язково повна збірка. Це можуть бути системи наведення, або головна частина, або паливна частина — що завгодно. Це вже буде відповідно до наших і британських економічних та військових потенціалів. Ми говоримо про те, що український оборонно-промисловий комплекс має бути відроджений. І взяти на це гроші можна з таких двосторонніх проєктів, з подібного зацікавлення і з подібних інвестицій. Бо це не просто політична заява — "за все хороше проти всього поганого". Це буквально заява про те, що ми готові вкладати в Україну гроші, щоб разом з Україною робити сучасну зброю.


Олександр Краєв. Скриншот із відео

"Це той самий колективний Захід, якого Росія боялася"

— До речі, вже після виступів Володимира Зеленського і Ріші Сунака були запитання від колег-журналістів. І одне з них стосувалося потенційної допомоги, яка має бути в короткостроковій перспективі. Пан Сунак згадував, що перші танки, перші серйозні ракети були саме від Великої Британії. Зі зрозумілих причин він уникнув відповіді, а що буде далі. Але припустімо, на що будуть спрямовані 2,5 мільярди фунтів допомоги? Сунак казав, що це ракети, снаряди, підготовка. Ми пам'ятаємо, як минулого року теж досить багато українських військовослужбовців проходили підготовку на території Великої Британії. І ще цікавий момент — 200 мільйонів фунтів стерлінгів на дрони.

Цей пакет допомоги насамперед стосується амуніції, тобто снарядів, дронів, ракет тощо. Допоки в Америці відбувається оця катавасія із боротьбою трампістів із консерваторами, трампістів з демократами, всіх разом проти трампістів, на цей момент наші західні союзники розуміють, що наші потреби не зменшуються, а по деяких пунктах навіть зростають. І тому ми бачимо новий пакет допомоги від Британії, збільшене фінансування зі сторони Німеччини на цей рік та більше активності з боку Франції. (Новопризначений міністр закордонних справ Франції Стефан Сежурне 13 січня відвідав Київ. Це його перший офіційний візит в Україну – ред.) Тому ми бачимо, як працюють наші союзники на Півночі — і держави Скандинавії, і держави Балтії. Тобто, це певним чином той колективний Захід, якого Росія боялася весь час свого існування. Захід показує, що так, у нашого лідера можуть бути проблеми. Але це зовсім не означає, що якщо в нього проблеми, ми не можемо допомогти. Це не означає, що як тільки в Штатах починається якась передвиборча баталія, все буде зупинятися й Україна буде без допомоги. Тому насправді це дуже-дуже важливий сигнал. Він показує, що позиція наших союзників об'єднана, що вони розуміють, що попри виборчі цикли та демократичні баталії, потреба України в обороні та в снарядах не закінчується.

КОНТЕКСТ

Напередодні 12 січня прем'єр-міністр Великої Британії Ріші Сунак відвідав Київ. Сунак заявив, що приїхав, аби "передати просте повідомлення", що підтримка України з боку Великої Британії "не може послабитися і не послабиться".

Повний текст угоди між Україною та Великою Британією у сфері безпеки можна прочитати тут.