На фото: літак Saab JAS 39 Gripen (швед. Gripen — "Грифон") — шведський багатоцільовий винищувач четвертого покоління, який розробила та виробляє компанія Saab. Фото: airliners.net
"Гріпен" не замінить F-16
"Ми розглядаємо багато варіантів (щодо літаків — ред.). Пріоритетом для України є F-16, й в цьому є певна логіка, бо ця зброя має дуже потужні можливості для того, щоб ми мали паритет в повітрі зі Збройними силами РФ. Що стосується літаків Gripen, то вони так само високоякісні, добрі, і ми робимо все для того, щоб бути забезпеченими в повітрі", — розповів Олексій Данілов.
Секретар РНБО закликав дочекатися остаточних рішень щодо передачі літаків, проте наголосив, що якщо Україні нададуть "Гріпен", це не зніме питання того, що на озброєнні ЗСУ мають бути й F-16: "F-16 обов’язково будуть в нашому небі, тому що це набагато важливіше для нас в плані використання саме по ворогу".
"Іноземні інструктори вражені рівнем підготовки та мотивацією українців"
Також Данілов розповів й про навчання українських пілотів за кордоном, зазначивши, що наші військові навчаються в декілька разів швидше, ніж їхні колеги з країн НАТО: "Пілоти навчаються дуже швидко. Ті інструктори, які на сьогодні навчають наших фахівців, вражені їхнім рівнем підготовки, бажанням якомога скоріше засвоїти дуже непросту техніку. Це стосується не тільки літаків, але й будь-якого виду озброєння. Коли наші хлопці і дівчата починають навчатися на тих чи інших засобах ураження, які нам надаються, вони набагато швидше проходять цю підготовку, ніж військові країн-членів НАТО".
"У наших воїнів максимальна мотивація якомога швидше повернутися на фронт для того, щоб нищити ворога та виконувати завдання. А завдання в нас доволі просте — кордони 1991 року. Інші ж балачки — це суто російська робота, яку вони "розганяють" та починають щось собі вигадувати", — наголосив Данілов.
Наостанок секретар РНБО зауважив, що прискорене навчання українських пілотів пришвидшить і прибуття до України літаків, які надають нам партнери: "Але є один нюанс: пілоти мають скласти іспити та отримати відповідні сертифікати. Те, що стосується повітря, набагато складніше, важливіше і відповідальніше, адже коли засоби ураження знаходяться на землі — це одне, а коли це повітряне судно — це складніше", — додає він.
Секретар РНБО Олексій Данілов під час інтерв'ю Associated Press, 17 квітня 2023 року, фото: AP
Що відомо про передачу літаків?
Міністр оборони Швеції Пол Йонсон заявив, що українські бойові пілоти провели орієнтаційну підготовку на винищувачах "Гріпен".
Відповідна підготовка включає випробувальні польоти як на літаках, так і на тренажерах, а також брифінги для наземного персоналу.
За словами Йонсона, Стокгольм не виключає передачу "Гріпен". Україні, "але досвід, отриманий під час навчальної програми, зараз має стати основою для поточної роботи з визначення умов для цього".
Водночас генерал-лейтенант у відставці, заступник начальника Генштабу ЗС України (2006-2010 роки) Ігор Романенко в ефірі Українського Радіо зазначив, що "Гріпен" — простіший та дешевший, ніж F-16". На його думку, цей літак є хорошим доповненням до F-16, особливо за відсутності в Україні великої кількості підходящих для американського літака злітно-посадкових смуг. Він теж має один двигун, але адаптований до натівської зброї та не такий вимогливий, як F-16.
Як заявив президент Володимир Зеленський в інтерв'ю португальському телеканалу RTP, Україна має домовленості щодо поставки близько півсотні винищувачів F-16, але загалом для захисту неба потребує близько 160 таких літаків.