"Законопроєкт про скасування податкових пільг можуть розглядати за спецпроцедурою, як і "антиколомойський" ― Южаніна

"Законопроєкт про скасування податкових пільг можуть розглядати за спецпроцедурою, як і "антиколомойський" ―  Южаніна

З 1 липня цього року платники єдиного податку за ставкою 2 % мають автоматично повернутися на ставки та систему оподаткування, на яких перебували до спецгрупи. Проте зазначається, що оскільки парламент не встигає ухвалити законопроєкт, зміни відбудуться не з липня, а з серпня. Українське Радіо вирішило дізнатися в членкині Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики Ніни Южаніної, коли очікувати на вступ в силу остаточних змін, а також ― чи підсилять вони українську економіку.

 

0:00 0:00
10
1x

Фото: Галінфо

Коли ВР остаточно проголосує за проєкт закону?

"На попередньому засіданні парламенту планувалося, що ми будемо проводити наступні засідання в кінці червня, але плани змінилися ― до кінця місяця не буде відбуватися засідань. Тому закон не буде розглядатися в другому читанні. До того ж, якщо ми говоримо, що цей проєкт закону буде розглянутий в другому читанні в кінці липня, ще треба буде час на підписання та опублікування. 

Уряд ще не заявляв, що норми даного проєкту закону можуть почати свою дію з 1 серпня, хоча голова профільного комітету вже про це написав в телеграм-каналі. Сподіваюся, що це позиція влади в цілому, адже він її часто ретранслює сам", ― розповіла Ніна Южаніна. 

Разом з тим, народна обраниця додала, що має певні перестороги щодо згаданого законопроєкту: "Влада абсолютно чітко вписала зобов’язання перед МВФ ще на етапі моніторингового меморандуму в січні-лютому. І закон 8401 існує з січня, проте дуже довго до нього навіть не підходили. Тому абсолютно очевидно, що норми, які там зазначені, не є прийнятними для країни, яка знаходиться в стані війни. Особливо йдеться про дії неперебудованої Податкової служби й зараз все більше інформації є про те, наскільки не у правильний спосіб податківці діють щодо перевірок, які дозволені. Інформація про варварське відношення до бізнесу швидко розповсюджується серед підприємців. Ми зараз говоримо про повернення на довоєнну систему оподаткування, коли на спрощеній системі будуть не лише фізичні особи-підприємці, але й, наприклад, середній бізнес, який підпаде під повернення документальних перевірок. На сьогодні це неприпустимо, оскільки нині не завжди умови дозволяють технічно пройти ці перевірки. По-друге, зараз можна чітко констатувати, що весь бізнес працює більше, чим може, на оборону країни і коли говориш з підприємцями, юридичними особами, то розумієш, що нашу націю і об'єднало те, що ми відразу зрозуміли, як надавати допомогу, першими стали на рейки задоволення нагальних потреб для військових. Це сталося ще в той час, коли державні органи, зокрема Міністерство оборони, розкручувалося і напрацьовувало свої етапи постачання".

"Аби ухвалити цей законопорєкт, можуть застосувати спецпроцедуру, яку обіцяли не застосовувати"

За словами народного депутата Ярослава Железняка, податкову політику в будь-яку випадку змінять, проте невідомі точні дані, оскільки до проєкту закону подали понад 800 правок.

"На сьогоднішній день відома цифра ― до 2000 поправок і це дуже насторожує. Є "спамові" поправки ― заміна слова, крапки, назви тощо, але навіть вони подаються в тому випадку, коли закон є неприйнятним для того, щоб його можна було довше тлумачити. Але тут влада може піти на те, щоб застосувати при прийнятті цього закону таку спеціальну процедуру, яка була прийнята для "антиколомойського". Тоді було обіцяно всьому депутатському корпусу, що ця спецпроцедура буде застосована один раз", ― розповіла Южаніна. "Проте виглядає так, що цю процедуру спробують застосувати й при розгляді 8401 до другого читання. Йдеться про те, що якщо кількість поправок до закону більше 500, то комітет на своєму засіданні розглядає їх - якісь враховує, якісь не враховує ― і проєкт закону виноситься в зал. Коли ми ознайомимося з цією таблицею, в залі на голосування буде винесено рішення про застосування спецпроцедури. Якщо зал це підтримає, то наступний розгляд в залі проєкту закону буде відбуватися з певним обмеженням ― кожна депутатська фракція і група зможе поставити лише 5 поправок на підтвердження. Відтак ми будемо дуже обмежені в можливостях доводити свою точку зору та позицію бізнесу. Таке обмеження може відбутися".

"Потрібен компроміс"

Членкиня фракції політичної партії "Європейська солідарність" Ніна Южаніна  переконана, що зміни, запропоновані цим законом, мають запрацювати після закінчення воєнного стану, як це було передбачено раніше: "Коли правила змінюються під час гри, ніхто не може їх витримати. Чи є в нас запас міцності, щоб підприємці витримали зміну правил і підходів, в яких вони зараз знаходяться? 

Треба знайти компроміс. Потрібні відверта дискусія та робота над поправками, щоби не просто так зносити якісь пункти або пропонувати щось. Треба говорити МВФ, що в нас є внутрішній супротив і це не додасть сили державі. Тому ми можемо погодитися на перший крок, а другий зробимо після закінчення війни". 

"Зараз підприємці мають лише думати про те, як вони перейдуть на застосування реєстраторів розрахункових операцій, як вони мають провести інвентаризацію, як вони мають оформити весь товар для того, щоб його ідентифікувати для можливості формування фіскального чеку. Також, якщо дозволяють обсяги, залишатися на спрощеній системі оподаткування, тому що обсяги реалізації не змінюються", ― підсумувала Южаніна.