Чим є гелікоптер Super Puma, що розбився у Броварах?

Чим є гелікоптер Super Puma, що розбився у Броварах?

Сьогодні вранці, 18 січня, у Броварах на Київщині розбився гвинтокрил Державної служби з надзвичайних ситуацій. За даними ДСНС на 15:00, загинули 14 людей, з них одна дитина. Внаслідок падіння гелікоптера загинуло керівництво МВС України. Модель цього вертольота – Super Puma. Його передали свого часу французькі партнери, причини трагедії називати зарано, заявив речник командування Повітряних сил ЗСУ Юрій Ігнат. Авіаційний експерт, співробітник Державного музею авіації імені Антонова Валерій Романенко розповів Українському радіо про цей гвинтокрил.

0:00 0:00
10
1x

"Гелікоптер важкого класу"

Super Puma H225 є гвинтокрилом нового покоління від концерну Єврокоптер. Він здійснив перший політ 2000 року. "За контрактом, ми отримали з 2018 року 10 таких гелікоптерів: 6 пішли ДСНС і 4 Нацгвардії", – розповідає Валерій Романенко. Це гелікоптер важкого класу. Він здатен піднімати 11 тонн, брати на борт 24 людини. Має невеликий екіпаж: 2 пілоти. Super Puma великої дальності польотів: летить до 900 км. Середня висота польотів не більше 1000 метрів. А "стеля" набагато вища: 4500-5000 метрів. Тому великих обмежень немає. Хоча такому гвинтокрилу немає сенсу літати на великих висотах. Super Puma розробляли для перевезення персоналу до бурових платформ у відкритому морі. Також виробили тоді багато легких гелікоптерів найсучасніших моделей: H145 та H125. "Але ми отримали їх не новими. За кордоном був випадок, коли у цього гвинтокрила відривалася лопать несучого гвинта (це сталося в Норвегії в 2016 році, коли 14 людей розбилося). Але після того випадку перед постачанням в Україну ці гелікоптери проходили технічний контроль. Тому цей вузол було посилено", – зазначає експерт.

Фото: Sergey Dolzhenko, ERA-EFE

Позаштатні ситуації 

Як каже Валерій Романенко, у Броварах стався перший такий випадок за весь час експлуатації Super Puma в Україні. "Літав на ньому і президент. Претензій до гвинтокрила не було. Підготовка була ретельною. Технічний і льотний склад проходив перепідготовку і у Франції. Якщо вимикаються двигуни або щось трапилося із рульовим гвинтом, з редуктором, тобто типові поломки сталися, то з висоти 500 метрів гелікоптери можуть сідати на авторотації, як планери. Коли він падає, тоді гвинт розкручується набігаючим потоком повітря і він тоді плавніше приземляється, ніж літак. Екіпаж отримує тоді мінімальні травми. Але це лише за умови висоти 400-500 метрів". Типовою аварією є поломка хвостового гвинта. Тоді вертоліт починає розкручуватися", – пояснює експерт. 

Фото: Daniel Cola, AP

Читати також: У катастрофі гелікоптера у Броварах загинуло керівництво МВС України

Росіяни можуть засікти гелікоптери Super Puma за 300 км

"Єдине правило: не літати над населеними пунктами. Або мінімізувати маршрути прольоту над житловими масивами. Не спускатися нижче певної висоти", каже Романенко. На висотних будинках виставлені ліхтарі. Але ці ліхтарі можуть бути вимкнені через відсутність світла. Водночас у військовий час намагаються високо на гелікоптерах не літати. "Чим вище летить літальний апарат, тим краще його бачить ворог. 500-1000 метрів висоти польоту достатньо, щоб його не бачили з Росії та Білорусі. У противника є літаки радіолокаційної розвідки. Тому такі великі гелікоптери побачать кілометрів за 300. Усе залежить від відбиваючої поверхні, наскільки вона є великою", – констатував Валерій Романенко.

Експерти також зазначають, що гелікоптери в повітряному просторі України з початком розв'язаної Росією війни намагаються уникнути виявлення їх радарами росіян і не стати мішенню для російських Зенітно-ракетних комплексів С-400, базованих у тому числі в Білорусі. 

Фото: wing.com.ua