Мобільний додаток

У діяльності розвідки не повинно бути монополізації влади президента — Микола Маломуж

13.11.2019 р., 20:42

Чим небезпечні законопроекти Володимира Зеленського про розвідку — пояснює в ефірі Українського радіо генерал армії та Голова Служби зовнішньої розвідки України з 2005 по 2010 роки Микола Маломуж.

Президент України Володимир Зеленський вніс до Верховної Ради чотири законопроекти про розвідку. Тексти документів опубліковані на сайті парламенту, Зеленський пропонує Раді розглянути законопроєкти 2412 про розвідку, 2413 про зміни в бюджетному кодексі, 2414 про Службу зовнішньої розвідки, а також 2115 про зміни в закон про суддів, які будуть регулювати розвідувальну діяльність.

Проєкти законів визначають структуру розвідувального співтовариства, до якого увійдуть: Служба зовнішньої розвідки, розвідка Міноборони і розвідка Прикордонної служби. А також контррозвідувальною діяльністю може займатися СБУ. Ніхто інший не матиме права займатися розвідою. Крім того, передбачається введення координаційного органу з питань розвідки, який зможе створювати президент. Удосконалюється поділ повноважень між службами розвідки, щоб уникнути дублювання функцій з СБУ, передбачено контроль за діяльністю національної розвідки з боку президента, Ради, Рахункової палати і громадянського суспільства. Також регулюється питання розвідувальної таємниці і порядку доступу до такої інформації.

Микола Маломуж, генерал армії та голова Служби зовнішньої розвідки України з 2005 по 2010 роки, зазначає, що розвідувальна система має надзвичайно велике значення для країни, втім контролювати її не можна одноосібно:

"Закон, який був попередній, "Про розвідувальні органи України" — був надзвичайно глибоко пропрацьований, працювали сотні фахівців різних періодів, розвідники, юристи, законодавці,  міжнародні експерти. То був базовий закон". 

Сьогоднішній закон про розвідку, на думку Миколи Маломужа, є таким самим на 95%, однак у ньому прописані сучасні виклики та інновації. 

"Розширюються можливості в проведенні розвіддіяльності на більшій території, по визначених об’єктах, наприклад, не тільки до кордону, а і військові частини за кордоном. Проведення спеціальних операцій проти терористів, військовій розвідці надаються функції боротьби з терористичними організаціями з-за кордону, використовуючи свою структуру військових спецслужб і військ особливих, які проводять спеціальні операції. Це — новації, яких раніше не було, але з урахуванням того, що у нас сьогодні війна, всі напрацювання уже введені в новий проект закону", — пояснює розвідник. 

На його думку, є в цих законопроектах і елементи, які викликають деякі питання або заперечення. 

"Всі структури розвідувальних органів країн світу і Європейського Союзу націлені на те,  що формуються, в першу чергу, президентом за участі парламенту. А в цьому законі виписано, що президент одноособово і керує, і формує, і затверджує структуру, і контролює. Отой формат європейських структур, які дійсно сьогодні мають стандарти уже неупереджені, вони передбачають, що і сама структура затверджується парламентом (у нас — парламентсько-президентська республіка), відповідно здійснення керівництва загальне — президентом, але обов'язково парламентський контроль, який передбачає і контроль створення структури, і функціонування, і використання бюджетних коштів. Я бачу, ситуацію, що функції парламенту суттєво урізані.  Це насторожує, поряд з тим, що низку законів чітко зараз пропрацьовано щодо перепідпорядкування ДБР, НАБУ, а тепер ще трьох розвідок — тільки одноособово президенту. Я думаю, що такої монополізації не повинно бути, незалежно від прізвища", — говорить Микола Маломуж.

Він наголошує на необхідності дотримання тих стандартів, які напрацьовувалися у попередніх законах, де передбачалась активна участь парламенту у формуванні розвідувального співтовариства, затвердження структури, фінансів, контролю.

"Це — дуже важливі чинники, які б упереджували можливу монополізацію влади, створення авторитарних моделей. Ми в демократичному суспільстві живемо, ми виходимо з загальноцивілізаційних принципів. Тому я думаю, доповнення сьогодні до цих законопроектів повинно розширити парламентський контроль", — говорить генерал армії. 

Новини по темі