Малюська про "експертів доброчесності": несприйняття корупції та високі зарплати

Малюська про "експертів доброчесності": несприйняття корупції та високі зарплати

Наступного року в Україні має запрацювати Науково-дослідний центр незалежних експертиз. Ключові рішення ухвалюватиме наглядова рада, де більшість голосів матимуть наші міжнародні партнери. Кількість експертів — до 20. Про це в інтерв’ю Українському Радіо повідомив міністр юстиції Денис Малюська. За його словами, наразі йдеться не лише про те, щоб прибрати будь-які корупціогенні фактори, але й ймовірність політичного тиску на тих, хто відіграє вирішальну роль у кримінальному провадженні. Міністр також зауважує, що насамперед розглядатимуть справи, пов'язані з мільярдними розкраданнями та зловживаннями становища. 

 

0:00 0:00
10
1x

Денис Малюська. Фото: Українське Радіо 

— Чим саме займатиметься Науково-дослідний центр незалежних експертиз і що мається на увазі під заподіянням тяжких наслідків для державних чи суспільних інтересів?

Ми хочемо, щоб цей заклад займався експертизами найгучніших справ, найгучніших кримінальних проваджень, де є найбільші ризики того, що сторони кримінальної справи, скоріше за все, будуть пропонувати хабарі. Тобто на кону величезні гроші або найповажніші олігархи чи топ-чиновники, де можливий політичний тиск. Річ в тому, що судові експерти — це фігури в кримінальній справі, які є одними з вирішальних. Іноді їхня роль навіть важливіша, ніж в судді.

Тому що суддя, якщо він зробить помилку чи щось неправильно, завжди є апеляція, касація. Вплинути на суддю першої інстанції теоретично можна, але потім помилки виправляються далі. Що ж стосується експерта, він є фігурою, щодо якої апеляцій та касацій практично немає. Він є вузькоспеціалізованим фахівцем, і, по суті, висновком експерта можна зруйнувати будь-яке кримінальне провадження.

— Там, де справа з великими грошима, там потрібні запобіжники для того, щоб теж не було корупційних ризиків. Це передбачається?

Саме так. Це і є нашою пілотною реформою. Ми хочемо спробувати відпілотувати на цій установі усі наші ідеї з тим, щоб забезпечити реально незалежність експертизи, так, як це є на Заході, і є одразу декілька вбудованих механізмів незалежності. Насамперед ми плануємо, що ключові рішення цього центру експертиз ухвалюватиме наглядова рада, де більшість голосів матимуть наші міжнародні партнери, які делегуватимуть туди своїх представників. Тобто, українська влада, зокрема Мін'юст, не матиме жодного вирішального впливу на центр незалежних експертиз. Окрім незалежності у прийняті рішення, там буде повна незалежність щодо добору керівника. Так само Наглядова Рада, де більшість мають іноземці, обиратиме керівника. Також там будуть неринково високі заробітні плати, тому що зараз заробітна плата працівника-експерта у нас в порівнянні з іншими процесуальними фігурами в кримінальному провадженні є вкрай низькою, що відкриває безліч корупційних ризиків. Ми плануємо встановити зарплату експерта, яка є істотно вищою в порівнянні з його колегами. Знову ж таки, я розумію, що інші колеги, інші експертні установи, можливо, будуть ображені, але можу заспокоїти, це пілотний проєкт, який дійсно працюватиме так, щоб наша експертиза була зразковою для не те, що в Україні, а навіть для країн-партнерів. Ми від того тільки виграємо і потім практики цього пілоту поширимо і на інші інститути з тим, щоб й інші отримували аналогічні зарплати. Ми не можемо собі дозволити, щоб експерт, який вирішує долю справ на мільярди, чи сяде у в’язницю олігарх, чи ні, отримував заробітну плату, еквівалентну кількасот доларів, при тому, що готовність заплатити йому хабар потенційно може сягати мільйонів доларів.

— Як обиратимуть експертів передбачається? Може, це будуть спеціальні контракти, підписані з певними умовами?

У нас дійсно будуть спеціальні процедури, які включатимуть перевірку доброчесності, зокрема, при прийомі на роботу проходження поліграфа і потім періодичне проходження поліграфа з тим, щоб промоніторити та перевірити, чи не вступав цей експерт в позапроцесуальний діалог зі сторонами кримінального провадження. Це теж буде ключовий елемент. Знову ж таки, моніторинг не обмежуватиметься лише проходженням поліграфа. Ми вбудуємо інші гарантії з тим, щоб переконатися, що реально експерт був незалежним і об'єктивно зробив цей висновок. Але це вже більш технічні деталі. Ми точно будемо слідкувати з тим, щоб ніхто не зловживав процесуальним становищем і не руйнував кримінальні провадження проти тих, хто вчинив злочин. З іншого боку, так само зараз чимало тих, хто критикує владу, говорить про те, що кримінальні провадження щодо них були замовлені, влада тисне тощо. Ми розраховуємо, що всі такі звинувачення будуть прибрані просто тим, що в нас є незалежна експертна установа і висновки по вас зроблені саме ними. Мова не може йти про політику. Тобто, мова не тільки про те, щоб прибрати будь-які корупціогенні фактори, але й навіть ймовірність політичного тиску на тих, хто відіграє вирішальну роль у кримінальному провадженні.

— Скільки експертів будуть залучені на початку?

Ми плануємо почати з кількості до двох десятків працівників установи. Річ у тому, що перший фокус буде на експертизах, які потребують роботи за столом. Як правило, це розрахунок збитків, робота з документами та робота з фінансового аналізу. Відповідно, подивимось на завантаженість і на те, як це працюватиме. В нас, на жаль, немає величезних бюджетів, щоб ми експериментували на великих обсягах з великою кількістю людей, але знову ж таки подивимось на перший рік  роботи інституції. Якщо вона буде працювати так, як ми на те сподіваємось, ми одразу почнемо поширювати такі правила і на інші інститути.

— Які справи, гіпотетично, можуть першими вже бути на розгляді?

Як правило, це все, що пов'язане з мільярдними розкраданнями, з мільярдними зловживаннями становища. Там, де вирішальним значенням для того, чи є людина винна, чи ні і за якою статтею вона обвинувачується, є встановлення розміру збитків. Наприклад, якщо ми візьмемо справу Роттердам+, яку розслідували значну, ледь не найбільшу частину часу, що затримувало розслідування від того, щоб швидко передати матеріали справи до суду, було саме встановлення осіб, яким завдано збитки й розмір збитків. Тому що зрозуміло, що завищена ціна на вугілля тягнула за собою завищення ціни на електроенергію, але встановити причинно-наслідковий зв'язок і показати суду конкретну цифру переліком тих, хто постраждав — це неймовірно складна економічна задача, з якою впоратись могли б тільки одиниці експертів на всю країну.

— НАБУ, НАЗК, САП. Ви паралельно працюєте, конкуруєте чи допомагаєте?

Боже збав, не конкуруємо, вони розслідують, а ми маємо мережу судових експертиз. Вони можуть звертатися за проведенням експертизи як до наших установ, так і до приватних експертів та окремих установ, які перебувають поза системою Міністерства юстиції України. Тобто ми партнери, ми маємо єдину ціль — забезпечити належне здійснення правосуддя, тому тут наша роль — сервісна. Ми маємо допомогти їм здійснювати діяльність якісно і надавати якісні докази суду.

— Ви зауважили, що якщо Науково-дослідний центр незалежних експертиз зарекомендує себе ефективно, то пошириться на інші установи. Мається на увазі філіали, чи це експерти при центрі, які також працюватимуть?

Ми вбудуємо такі самі гарантії, такий самий механізм управління установою, як і цей центр експертиз, по інших наших інститутах, які є значно більшими за розміром і опрацьовують значно більшу кількість матеріалів провадження. Можливо, навіть зможемо прописати ці механізми гарантії на рівні закону, але для цього нам треба продемонструвати народним депутатам те, що "ми таке запровадили, відпілотували, рік воно пропрацювало, працює ефективно, всі в захваті, робімо це обов'язково на рівні закону для всіх".