Суспільне оголосило імʼя 11-го фіналіста Національного відбору на Євробачення-2024

Суспільне оголосило імʼя 11-го фіналіста Національного відбору на Євробачення-2024

Суспільне Мовлення провело опитування в "Дії", під час якого українці обрали ще одного – одинадцятого – фіналіста Національного відбору на Євробачення-2024. Найбільшу кількість голосів – 80 944 (26,78%) – і квиток у фінал Нацвідбору, що відбудеться 3 лютого 2024 року, отримала виконавиця ANKA з піснею "Палала". У цьому голосуванні взяли участь понад 300 000 українців, розповіла в ефірі Українського Радіо голова делегації України на Євробаченні Оксана Скибінська. 

0:00 0:00
10
1x

Фото: Суспільне

"Понад 300 000 українців"

— Суспільне оголосило імʼя 11-го фіналіста Нацвідбору до Євробачення. Квиток у фінал Нацвідбору отримала ANKA з піснею "Палала". Розкажіть, як відбулося глядацьке голосування, скільки українців взяли участь в ньому?

Голосування за 11-го фіналіста відбувалося вперше. Це було нововведення цьогорічного Національного відбору. Оскільки немає змоги проводити повноцінні півфінали через повномасштабну війну, ми намагалися таким чином дати змогу українцям більше послухати якісної української музики Національного відбору і долучитися до формування списку фіналістів. Тож це голосування відбувалося протягом тижня в мобільному застосунку "Дія". Всього в ньому взяли участь понад 300 000 українців. І за результатами опитування понад 26% учасників голосування віддали свій голос за ANKA. Вона стала 11-тою фіналісткою, і вже 3 лютого разом з 10-ма фіналістами, які були обрані за результатами прослуховування, виступатиме і боротиметься за право представляти Україну на Євробаченні-2024 у шведському місті Мальме.

— Розкажіть, як відбувалося формування цієї десятки, і нагадайте принагідно, хто туди потрапив?

Формування списку фіналістів відбувалося у кілька етапів. Спочатку ми отримали близько 400 заявок, які надійшли на Національний відбір. З цих заявок було сформовано довгий перелік учасників за їхніми студійними версіями пісень. Після цього була сформована двадцятка учасників, які взяли участь вже у прослуховуванні. Адже Євробачення – це насамперед виконання наживо. І важливо розуміти, як виконавець може донести свою пісню живим вокалом. А вже за результатом цього прослуховування і було сформовано десятку фіналістів. Частина фіналістів вже знайомі українцям, оскільки вже брали участь в Національних відборах, частина – стала відкриттям. 

Оксана Скибінська. Фото: ФБ-сторінка 

Повний список фіналістів Нацвідбору

До десятки фіналістів увійшли такі учасники: дует alyona alyona & Jerry Heil, які виступатимуть разом на сцені Нацвідбору; ANKA, яка стала 11-тою фіналісткою; виконавець Drevo, який минулого року був у лонг-листі, а цього вже потрапив до фіналу; співачка INGRET, яка раніше брала участь у Націвідборі і зараз повернулася; співак MÉLOVIN, котрий представляв Україну на Євробаченні у 2018 році; дует NAHABA, який є одним із відкриттів цьогорічного Нацвідбору; гурт NAZVA, який також вперше бере участь у Нацвідборі; виконавиця SKYLERR, котра минулого року також була у лонг-листі, а цього року – у фіналі; гурт YAGODY – виконавці фолк-музики, які також є цьогорічним відкриттям; співак YAKTAK, який нині досить відомий серед молоді; гурт Ziferblat, який також став одним з відкриттів цьогорічного Національного відбору.

— Хто частіше перемагає у фіналі – знані артисти чи початківці?

Якщо проаналізувати практику останніх років, то побачимо і один варіант, й інший. Минулого року переміг гурт TVORCHI, і вони вже були більш відомі широкому загалу, оскільки брали участь у Національному відборі у 2020 році. Гурт KALUSH уперше був у Національному відборі. Вони були відомі певній аудиторії, але за допомогою Євробачення здобули всесвітню аудиторію. Тому дуже складно сказати, який варіант спрацює, кожного року все відбувається по-різному. Насамперед має значення пісня. Адже Євробачення – це пісенний конкурс. І від того, наскільки пісня резонує, наскільки вона відповідатиме духу часу, залежатиме результат. Тобто передбачити дуже складно, хто з цих артистів виграє. Можу сказати лише, що будуть цікаві сюрпризи і досить неочікувані варіанти пісень. Дмитро Шуров активно працює з артистами, як музичний продюсер. А от що зрезонує з українцями цього року, мені самій дуже цікаво.

50% – журі, 50% – глядачі

— Чи можна визначити якісь тенденції у виборі пісень? Адже пісні перемагали також вкрай різні – й ліричні, і запальні. 

На це впливає сукупність факторів. Нам, як Національному відбору, хочеться відобразити палітру української музики, показати, якою є музична українська сцена сьогодні. Україна живе в дуже непростих умовах повномасштабної війни, і попри це випробування, артисти продовжують творити. Вони продовжують створювати дуже різну музику. У нас величезне жанрове розмаїття: є і фолкове звучання, і електронне, і західне. Наше завдання – показати максимально широкий спектр, якою є українська музика сьогодні, щоб українцям було з чого обирати. У фіналі рішення будуть приймати 50% – журі, 50% – глядачі. Цього року глядачі також будуть обирати і склад журі. Тож ми максимум рішень віддаємо саме українцям – спочатку сформувати журі (це буде відбуватися в січні), а потім проголосувати під час самої трансляції. 

— Чи ідентичні алгоритми Національних відборів у світі? Чи кожна країна організовує Нацвідбір за своїми правилами?

Національний відбір – це завдання самої країни, Суспільного мовника, який представляє цю країну на рівні Європейської мовної спілки, яка є власником конкурсу. Тому сама країна сама обирає свій формат проведення відбору. В принципі, не у всіх країнах взагалі відбувається Національний відбір. Представник Британії, приміром, був призначений Суспільним мовником, Франція теж призначила свого представника і навіть оприлюднила пісню. Тобто є і такий підхід внутрішнього відбору. Є підхід Національних відборів, який діє і в Україні. Де глядачі голосують через концерт. Втім, і самі формати концертів теж можуть бути різними. Наприклад, вже відбувся чеський Національний відбір, де була концертна частина, потім була досить тривала пауза на голосування, а потім було просто оприлюднено, хто переміг у глядацькому голосуванні. Тобто формати бувають дуже різні, і вони залежать від умов певної країни і того завдання, яке ставить перед собою мовник. Наше завдання – робити Національний відбір потужним майданчиком для представництва української музики: як знаних артистів, так і новачків. Ми хочемо давати можливість молодим артистам, котрі не мають змоги поки проявити себе, прийти до нас. І щоб про них дізналися всі.

— Коли відбудеться фінал Нацвідбору? Як готуються до нього учасники?

У нас зараз дуже насичений період. Ми приступаємо до підготовки фіналу Нацвідбору, який відбудеться 3 лютого. У нас відбувся мистецький конкурс, за результатами якого визначено продакшн компанію, яка займатиметься виробництвом телевізійної версії. Паралельно з підготовкою номерів, з якими будуть виступати артисти, наше завдання також – сформувати журі. Опитування для його формування відбудеться у січні. Також у січні відбудеться презентація пісень фіналістів. Оскільки станом на сьогодні відома лише пісня "Палала" виконавиці ANKA , яка стала 11-тою фіналісткою. В січні буде оприлюднена решта пісень, для того, щоб українці змогли з ними ознайомитися. Також триває підготовка елементів самого концерту 3 лютого.

Особлива сцена у Мальме

— Що відбувається після фіналу Нацвідбору?

Після Нацвідбору починається не менш важливий етап. Зазвичай переможцю Нацвідбору хочеться видихнути, тому що пророблена велика робота. Але не час видихати, тому що до середини березня триватиме найважливіший період підготовки. Коли організаторам у Швеції необхідно подати бачення номеру, який буде представлений у Мальме. Тому це буде дуже активна робота над підготовкою номеру, розробкою концепції, допрацювання пісні. Готується повний пакет учасника, і ці матеріали передаються організаторам. Після того, як організатори їх затверджують, починається безпосередньо виробництво всіх елементів постановки, підготовка національної делегації, яка щороку їде в країну як підтримувати самого артиста, так і висвітлювати безпосередньо конкурс.

Цього року Євробачення буде дивувати, адже Швеція неодноразово довела, що вміє проводити Євробачення. Це завжди потужне видовище, яке вражає. Днями вони вже представили сцену, і вона контроверсійна, адже розташована в центрі зали. Артист буде в центрі, відкритий з усіх боків. Тож, створюючи постановки, необхідно враховувати цю особливість сцени. За артистом вже не буде традиційного екрану – з кожного боку будуть глядачі. Тобто шведські організатори зробили всім учасникам певний виклик наприкінці року, щоб всі вже починали думати над постановками. Тож наше завдання зараз – відібрати учасника, а потім активно починати підготовку до його виступу.

— Наскільки складний цей цьогорічний виклик?

Це виклик і для організаторів. Адже самі шведи розуміли, що Євробачення не стоїть на місці. Воно щороку стає все технологічнішим. Рухатися потрібно, як мінімум, в ногу з часом, а краще – випереджати його. Тому вони обрали таке нестандартне рішення, це буде виклик для самих учасників. Вже зараз учасники розуміють, що на них чекатиме, і режисеру-постановнику легше починати працювати, адже вже відомі вихідні параметри сцени. Під час перших двох репетицій вже у Мальме артисти зможуть адаптуватися до цієї сцени. А після цих репетицій погнуться генеральні прогони. Під час них також відбуваються голосування: голосує преса, яка стежить за конкурсом, також голосує журі і глядачі. Зараз є зміни у правилах голосування на Євробаченні. Вони полягають у тому, що у півфіналах не голосують журі. Починаючи з минулого року, рішення у півфіналах приймають лише глядачі. А вже у фіналі голосують і журі, і глядачі. Цього року на нас чекає півфінал. Який це буде півфінал, ми ще не знаємо. 30 січня відбудеться церемонія жеребкування для визначення, в якому півфіналі виступатиме яка країна.

68-й Пісенний конкурс Євробачення, участь у якому візьмуть представники 37 країн, в травні 2024 року прийматиме шведське місто Мальме. Півфінали, в одному з яких братиме участь і представник від України, відбудуться 7 та 9 травня. Гранд-фінал Євробачення-2024 проведуть на стадіоні Malmö Arena у суботу, 11 травня.

Суспільне Культура та Радіо Промінь — офіційні медіапартнери Євробачення.