"Продукти в магазинах можуть подорожчати на 5-15 %" — Андрій Кривонос

"Продукти в магазинах можуть подорожчати на 5-15 %" — Андрій Кривонос

З 30 червня в Україні почнуть діяти нові граничні ціни на електроенергію для бізнесу. Це може потягнути за собою зростання цін на продукти та товари першої необхідності, адже в ціні на частину з них також закладена вартість електроенергії. Разом з тим, великі торгові мережі, скоріше за все, будуть "розкидати" збільшення вартості окремих товарів на ширше коло для того, щоб подорожчання не було таким відчутним. Проте на 5-15 % продукти в магазинах таки можуть подорожчати. Про це в ефірі Українського радіо розповів президент Гуманітарного центру, голова Асоціації франчайзингу України Андрій Кривонос.

 

0:00 0:00
10
1x

Фото: Главком

"Ціни будуть зростати через збільшення витрат бізнесу"

"Говорити прямо, що ціни на продукти та товари першої необхідності зростуть саме через підвищення цін на (електрику — ред.) не зовсім коректно, тому що вони на сьогодні зростають через багато факторів, в тому числі й через зростання цін на електрику", — зазначив Андрій Кривонос. 

Експерт пояснив, що НКРЕКП та Уряд сподіваються на те, що підприємці в Україні шукатимуть альтернативні способи забезпечення своїх потреб в електриці, адже підстав говорити, що бізнес адаптується під нові умови і не використовуватиме електрику в пікові години, немає: "Наприклад, роздрібна торгівля користується електроенергією весь час, поки працює — в залі горить світло й цілодобово працюють холодильники. Є багато виробництв, які також працюють цілодобово. Тому ціни будуть зростати від того, що виростають витрати. Ми часто не помічаємо, але споживання електрики багатьма підприємствами відбувається цілодобово".

"Також Уряд сподівається, що буде відновлено баланс споживання, який був до війни. З початку війни домогосподарства зменшили споживання електрики на 20 %, а підприємства — на 40 %. І якщо є хоча б якийсь потенціал збільшення витрат електрики домогосподарствами, то потенціалу зростання використання електрики підприємствами поки що немає. Загублені великі підприємства, загублені підприємства металургійного комплексу, які споживали суттєву частину електрики. Також сам бізнес навчився споживати менше електрики — використовувати економні лампочки та інше. Але на загальному тлі це не є тим фактором, який дозволить ше суттєво зменшити споживання електрики та знизити ціни", — зазначив Кривогос. 

Окрім цього, як продовжив експерт, в тарифи, які розраховані на сьогоднішній день, закладається відновлення нашої енергетичної інфраструктури фактично за старими підходами "оновити все": "На жаль, такий підхід не відповідає потребам, адже нам не завжди просто фізично потрібно поновлювати все".

Чи буде відчутним зростання цін на продукти харчування?

"Витрати в магазині можна базово розділити на чотири частини: оренда, електрика, заробітні плати та обслуговування приміщення, залу. Тому чверть витрат - в деяких випадках більша, в деяких менша - може дійсно припадати на електрику. Тому здорожчання може відбуватися на 5-15 %", — пояснив Андрій Кривонос.

Експерт зауважив, що все, що, наприклад, лежить в холодильниках або яскраво освітлюється, має в своїй новій собівартості додаткові витрати на електрику: "Але я думаю, що мережі магазинів будуть розподіляти свої витрати по електриці на більшу групу товарів, щоб не створювати суттєво зростання на окремі категорії". 

Принагідно експерт торкнувся й питання анонсованого подорожчання палива через повернення акцизів та ПДВ на пальне: "Ціна на паливо впливає на вартість товару, який доїжджає до торговельної точки. Паливо в логістиці несе суттєву частку витрат, можливо й третину. Тому подорожчання пального на 5-10, а інколи й 15 % будуть додатковим поштовхом до зростання цін на товари. Різниця з електрикою в цьому випадку лише така, що  електрика подорожчає в ніч з сьогодні на завтра і зробити її запаси, користуватися товарами за старою ціною немає можливості. А ось з паливом будуть й залишки, й оптимізація доставок, тому зміни будуть відбуватися не так швидко".