Мистецтвознавиця Клочко: карикатури як вміння говорити про актуальні події зараз не існує

Мистецтвознавиця Клочко: карикатури як вміння говорити про актуальні події зараз не існує

Чотири роки тому 7 січня розстріляли працівників редакції французького журналу карикатур "ШарлІ ЕбдО" ("Charlie Hebdo"). Про ті події та їхні наслідки та про те, чи можна жартувати про все без обмежень в програмі "Права людини понад усе" говорили з журналісткою Аллою Лазаревою та мистецтвознавицею Діаною Клочко.

Ведуча:

Ірина Славінська

Якщо повернутися на 4 роки назад і згадати січень 2015 року, як ця подія загалом з'явилася в медіа просторі?

Алла Лазарева: це був повний шок. Коли почали отримувати повідомлення звідусіль про цей розстріл, звичайно намагалися дізнатися про це якомога більше. Абсолютно всі соціальні мережі тільки про це і розповідали, люди намагалися потрапити на те місце, проте поліція досить швидко приїхала і не підпускала нікого. Усвідомити все, що сталося, було дуже непросто навіть фахівцям з питань інформації.

Чи дав теракт в редакції "ШарлІ ЕбдО" підставу розпочати розмови про свободу слова та її межі?

Алла Лазарева: питання було в тому, яка є межа допустимого в жартах, наскільки ми маємо право жартувати, знаючи, що когось це може поранити, наскільки той, хто відчув себе ображеним, має право на помсту і якого формату може бути ця відповідь. Дуже мало хто відверто публічно виправдовував таку крайню реакцію, але в проблемних передмістях досить складно пройшли уроки громадянського суспільства для дітей. Були діти, які не хотіли вставати на хвилину мовчання. По всій країні люди виходили з плакатами "Я є ШарлІ" і паралельно з ними були й ті, які проголошували "Я не ШарлІ". Була як реакція, так і контрреакція, тобто була думка, що не треба провокувати певну радикальну частину мусульман на крайні дії.

Для "ШарлІ" історія зі скандальними карикатурами не є першою?

Алла Лазарева: так, "ШарлІ", якщо я не помиляюся, мав 23 судові процеси через карикатури присвячені Мухаммеду і деякі з цих позовів вони програли, адже було визнано, що не можна ображати почуття віруючих. Це давня історія. Але все ж таки наскільки французи усвідомили, що певну межу перейдено, сказати однозначно важко, тому що таку радикалізацію суспільства ми спостерігаємо і зараз, тема нетерпимості, дозволу і не дозволу, вона і зараз на часі. 

Про що пише і жартує журнал "ШарлІ ЕбдО" сьогодні?

Алла Лазарева: вони не змінили свою лінію, вони є досить епатажним медіа, яке не відмовилося від певних провокативних публікацій. Були критичні карикатури стосовно російської інтервенції в Україні, це не так часто трапляється у французькій пресі, як би хотілося. Вони торкаються всіх тем, які турбують французького читача. 

Якщо подивитися на сьогоднішній мистецький ландшафт, наскільки  сатиричне висловлювання такого рівня як у журналі "ШаблІ ЕбдО" є важливим сегментом сучасної культури?

Діана Клочко: так, але, на жаль, не у нас. Тому що я пригадала тільки одну таку подію, яка більш-менш сколихнула в цьому напрямку арт-спільноту. Це був постер виставки одного митця на Будинку художника, в якому вбачали певну провокацію, зокрема і в підпису до оголеного дівчачого тіла. Воно стосувалося вислову "свіжина".

Таким чином, це була ніби спроба карикатурного меседжу. Якщо говорити ще й про політичний аспект, то в цьому сенсі нічого не відбувається і це дуже печально. Карикатури як виду мистецтва та вміння говорити про актуальні події зараз не існує, принаймні те, що я бачу.

Що ви можете сказати про жарти на релігійні теми?

Діана Клочко: буквально днями я бачила невелику дискусію щодо малюнку, цілком безневинного, з приводу отримання Томосу, в якому всі учасники цього дійства взялися за руки і підстрибнули. Одна дама сказала, що ця карикатура є представленням того, яка роль жінки у цьому всьому.

Тому що практично всі ті, хто символічно мав Томос, це були чоловіки, окрім крайньої справа княгині Ольги, найменшої в цьому ряду з приводу перспективних скорочень також. Таким чином, із цього дійства людина, яка дуже м'який іронічний малюнок зробила, дійсно показала місце жінки, і лише одна жінка на це відреагувала. Всі інші сприйняли це як норму.

Чи можна жартувати про все, аби сенс жарту був зрозумілий?

Діана Клочко: тут слово "сенс" апелює до французької культури. Карикатура має найглибші корені в англійському і французькому суспільстві. Це досить цікавий момент, тому що він стосується критичного мислення, а його потрібно виховувати і через карикатуру також. А в нас критичне мислення виховується тільки на екрані телебачення. Карикатура як візуальний жанр дуже збіднена кількістю персонажів. 

Що ви можете сказати про "Шоу довгоносиків" як телевізуальне представлення гумористичного контенту?

Діана Клочко: це був і мовний експеримент, бо там було цікаво те, що це були певні персони і вони мали певні маски й там були ще й тонкі речі, пов'язані з фонетичним представленням персонажа. В нас мало цього. 

Чи можливий гумор без образи?

Діана Клочко: поняття карикатури дуже широке. Бажання звужувати його до намір когось принизити чи образити не дуже вірне. В нас немає горстрих візуальних образів. Коли вони є, то візуальне мистецтво є чіткішим і яснішим. 

Прослухати детальніше можете за посиланням

Останні новини
Ніхто не очікував, що такого ляпаса імперській політиці дасть якийсь український кінорежисер —  Брюховецька
Ніхто не очікував, що такого ляпаса імперській політиці дасть якийсь український кінорежисер — Брюховецька
Іде наступальна перевірка боєм, яку роспропаганда намагається роздути, як повномасштабний наступ
Іде наступальна перевірка боєм, яку роспропаганда намагається роздути, як повномасштабний наступ
На "єВідновлення" держава використала понад 10 млрд гривень – Шуляк
На "єВідновлення" держава використала понад 10 млрд гривень – Шуляк
Шуляк: до війська може мобілізуватися понад 20 тисяч засуджених
Шуляк: до війська може мобілізуватися понад 20 тисяч засуджених
Любов і закрутки: Vitaliia видала пісню до Дня Матері
Любов і закрутки: Vitaliia видала пісню до Дня Матері
Новини по темі
Україна ще може ефективно боротися без воєнної цензури – Потураєв
Шуфрич на сьогодні залишається членом парламентського комітету зі свободи слова — Юрчишин
"Я проти анонімних джерел, це однозначно" — Юрчишин про телеграм
"Припущення, які не відповідають дійсності": Данілов про звільнення Пристайка через "сарказм" Зеленського
У твіті Зеленського для партнерів по НАТО не було нічого нового — Жовква