Промінь Рекомендує: Пиріг і Батіг з піснею "Гріховна і свята"

Промінь Рекомендує: Пиріг і Батіг з піснею "Гріховна і свята"

Це не розважальний проєкт, а швидше просвітницький: ми шмагаємо людей і нагадуємо їм про нашу історичну спадщину

Не можна просто так взяти і назвати "Пиріг і Батіг" гуртом-початківцем. Бо лідер команди, львів’янин Мар’ян Пиріг, в мистецтві вже давно. Його батько займався музикою, а дідусь співав, тож хлопець ріс у музичному середовищі. В юності він займався дизайном, ілюстрував книжки, створював арт-інсталяції зі шкіри та цвяхів, дерева тощо. Ну і також співав – не без цього. Проте самому гурту "Пиріг і Батіг", який уже встиг набути культового статусу в колах молодих українських інтелектуалів – трохи більше за три роки. 

"Пиріг і Батіг" виконує поезію українських класиків: Павла Тичини, Степана Руданського, Тараса Шевченка, Богдана-Ігоря Антонича, Володимира Сосюри, Василя Стуса та інших. Мета проєкту – популяризація української мови.

2021-го року команда видала "Сьпівомовний" – концептуальний альбом на співомовки Степана Руданського, а 2023 року – альбом "Зелений" на вірші Богдана-Ігоря Антонича. Наразі командапрацює над новим двоальбомним проектом "Замордовані".

Дмитро Захарченко і Анна Заклецька зв’язались із Мар’яном Пирогом і запитали про витоки його захоплення українською поезією, улюблених поетів і пісню "Гріховна і свята", яка стала першою ластівкою з майбутнього альбому – і частиною рубрики "Промінь рекомендує" на "Радіо Промінь".

0:00 0:00
10
1x

Фото надані гуртом

Ми вже трохи описали твій творчий бекграунд, але зараз хочемо дізнатися більше про проєкт "Пиріг і Батіг". Якщо з Пирогом все ясно, то хто такий Батіг? Це теж прізвище?

Та навіть і Пиріг – то радше сценічний псевдонім, бо моє справжнє прізвище – Пирожок. Так що жодного прізвища в назві немає. 

Жодне прізвище не постраждало?..

Так (сміється). Тут була інша концепція. Сольно під іменем "Пиріг" я записав три альбоми. І коли почав думати про гурт, – просто щоб не працювати самому, бо бракувало трохи інструментарію, – то вирішив запросити своїх музичних побратимів Маркіяна Турканика і Олександра Марусяка. Вони грають майже на всіх струнних і духових. 

Ми працювали над матеріалом Степана Васильовича Руданського і обрали саме його поезію з часів кріпаччини. Так що Батіг – то певний такий спогад і артефакт того, що колись була кріпаччина. Це не розважальний проєкт, а швидше просвітницький: ми шмагаємо людей і нагадуємо їм про певну історичну спадщину. Тому й такий образ.

Я закохався в поезію ще в школі. І тривалий час, окрім Тичини, мені нічого не заходило

Це дуже нетривіальна справа, як для молодих українських музикантів, – такий глибинний підхід до поезії. Ви працюєте із творами різноманітних творів – Павла Тичини, Степана Руданського, Тараса Шевченка, Богдана-Ігоря Антонича, Володимира Сосюри, Василя Стуса – а це дуже непроста поезія. В який момент це розпочалось для тебе? З чого?

Я закохався в поезію ще в школі. І тривалий час, окрім Тичини, мені нічого не заходило. І згодом почала відкриватися українська поетична спадщина, і вона мене просто зводила з розуму. І я подумав, що її варто запакувати в музику – щоб вона зводила з розуму не тільки мене. Адже музика, насправді, в цій поезії вже прихована, її лише треба розкрити. 

І таким чином я ретранслював свої певні уподобання і людям. Бо поезія дійсно крута, і мені дещо незрозуміло, чому тривалий час люди не хотіли цікавитись неї. Зараз люди вже більше ходять на поетичні вечори, і це дуже захоплює. 

Розкажи, будь ласка, більше про пісню "Гріховна і свята" на поезію Григорія Чупринки.

Цей текст датований 1911-м роком. Дуже мене вразив цей поет, з його творчістю я познайомився вже аж після повномасштабного вторгнення. Занурився в цю розстріляну поезію і збагнув, що аж надто багато авторів було вбито під час радянської окупації нашого краю. І Чупринка – одна з перших жертв радянського терору. 

Мені дуже приємно, що ми розпочинаємо наш новий проєкт "Замордовані" – а це буде у нас подвійний альбом – власне, з цього поета. Він був представником першої хвилі розстрілів у часи, коли радянщина тільки прийшла на Україну. Він також особливий тим, що ніколи не був прихильником нічого радянського, був впертим націоналістом, українським січовим стрільцем, за що й був розстріляний 28 серпня 1921 року в київському Лук’янівському СІЗО.