Гордій Старух: Ми накопичуємо дух наших предків століттями, щоби він пригодився в такі скрутні часи

Гордій Старух: Ми накопичуємо дух наших предків століттями, щоби він пригодився в такі скрутні часи

Приємно, що в Україні тривають давні традиції лірництва. Ще більш приємно, що ці традиції продовжують молоді й харизматичні люди – як от львів’янин Гордій Старух. Гордій – співак, музикант, мультиінструменталіст та саунд-продюсер, майстер з виготовлення музичних інструментів, екс-учасник гуртів Joryj Kloc, Джалапіта та електро-фолк формації Lirwak. Учасник 11-го сезону проєкту "Голос країни". Відроджує українську народну традицію із виготовлення і гри на колісній лірі. Грає у жанрі "фольктроніки" – поєднуються народні мотиви з елементами, притаманними електронній музиці. За освітою він – скульптор, як і його дід – Еммануїл Мисько, який був спіавтором пам'ятника Іванові Франку перед Львівським національним університетом імені Івана Франка. 

Ще в студентські часи Гордій побачив в мережі відео гри на лірах і захопився цим інструментом. Маючи досвід роботи з матеріалами, свою першу ліру створив самотужки в 2009 році. Наразі лік його музичних інструментів йде на сотні, а географія замовників сягає Південної Кореї, Малайзії, Канади, Туреччини, Великої Британії тощо.

15 грудня музикант презентував у Львові свій другий повноформатний альбом "Талан". Анна Заклецька і Денис Денисенко поспілкувались із Гордієм в ефірі "Радіо Промінь" щодо цікавинок нової платівки, його музичного бачення і особливостей гри на колісній лірі.

 

0:00 0:00
10
1x

Народна музика може бути в різних жанрах. Я поєдную колісну ліру з драм-н-бейсом, мінімал, електро

Гордій, як тобі працювалося над новим альбомом? Ти задоволений ним? Розкажи про "Талан".

Туди увійшла ціла купа пісень різного часу. З нового матеріалу там є лише дві пісні. Але воно все об’єднано концептуально в одну велику двіжуху. Мені не дуже хочеться зміщувати зміст в сторону ліри; більше в сторону того, що це є народна музика – і от вона може бути в різних жанрах, зокрема в електроніці. Я різні стилі використовую – драм-н-бейс, мінімал, електро… 

Я використовував у записі військові гільзи – єдине, не пригадаю зараз, який це був калібр

Який найцікавіший інструмент там можна почути? Ти ж не лише на лірі і гітарі грав?

Там є така поховальна псальма "Голуби" – про момент прощання з тими, кого треба відпустити в інші світи. Під час запису я використовував різні сопілки – але не дуючи в них, а постукуючи по них. Якщо цей звук занизити, то він стає дуже специфічним. Плюс я використовував військові гільзи – єдине, не пригадаю зараз, який це був калібр. По-моєму, з якогось БТР мені їх прислали. І це теж було доволі символічно, бо в пісні йдеться про те, що ти відпускаєш життя, і в цей момент дзеленкотить та гільза. Такі от незвичні акценти були використані. 

Ти згадав цей оплакувальний псалом – а де ти береш фольклорний матеріал для своєї творчості?

Насправді, з різних джерел. Я не є професійним фольклористом чи етнографом. Я людина, яка в тому любиться, любить про те читати і слухати інших професіоналів. Але сам не шукаю. Буває, щось від бабці почув – декілька пісень передала моя бабця, наче в спадок такий. Деякі із записів – наприклад, перша пісня з альбому "Сотник" – починається із легендарного запису 60-х років останнього лірника з Полісся Івана Власюка (його ще називають Полісським лірником). Саме цей запис я взяв із диску. 

Кажуть, що лірників два тижні вчили грати на лірі, а три роки – репертуару

А взагалі, наскільки важко навчитися грати на колісній лірі?

Її часто називають "скрипкою для лінивих". Щоб навчитися на скрипці правильно пальчик поставити, потрібно кілька років. А на лірі стоїть одразу клавіатура і ти натискаєш на потрібну клавішу. Не треба пальчик зсувати на долю міліметра, щоби вийшла чиста нота. Кажуть, що лірників два тижні вчили грати на лірі, а три роки – репертуару. 

Ти перед собою ставив амбітну мету виготовити скільки лір?

Триста. Залишилось щось біля 76-ти. І більшість замовлень на них із-за кордону – чомусь у світі вони цінуються більше, ніж в Україні.

Як би ти представив пісню "Не біда", яка пролунає зараз в нашому ефірі?

Товариство, презентую вам по суті, рідкісне явище, тому що це є пісня, наполовину створена мною, наполовину народом. Приблизно таким самим чином, як і "Ой, у лузі червона калина" – де з козацької пісні XVII століття були взяті останні куплети і потім з неї розвинута ціла пісня. 

А тут я взяв за основу козацьку пісню "Туман яром котиться, гулять хлопцям хочеться". І зробив акцент на те, як ми переборюємо свій страх і як нам в цьому допомагають наші предки і наш дух, який ми ніби як депозит накопичуємо століттями, для того щоб він нам потім, от зараз, пригодився. Про це і пісня "Не біда".