Дунайський шлях вивезення українського зерна: чи можуть бути розширені його можливості?

Дунайський шлях вивезення українського зерна: чи можуть бути розширені його можливості?

Наскільки Дунай для нас сьогодні важливий для експорту зерна? Нещодавно було розблоковано ще одне гирло Дунаю після звільнення острова Зміїний. Десантна небезпека зменшилася, ліхтеровози, які блокували рух суден, були розтягнені. Як можуть бути розширені можливості розблокованого гирла? На скільки сотень тисяч або мільйонів тонн може зрости експорт зерна? Про це розповів слухачам Українського радіо виконувач обов'язків міністра транспорту та зв'язку України у 2009-2010 рр. Василь Шевченко.

0:00 0:00
10
1x
Програма:
Ведучі:

Як працюватиме гирло Бистре

"Коли ми говоримо про гирло Бистре, то там глибини невеликі. Це  3 метри 80 см., що передбачає проходження судна ріка-море. Це може пройти тритисячник. А величезне судно, таке як Panamax вже не пройде. Є ще інша сторона Дунаю, румунська: порт Тульча. Вона глибша. Нашу сторону зараз почали поглиблювати, щоб могли більші кораблі проходити. І один, і другий варіант працювали. Можливою в плані ефективного експорту зерна є наразі тільки Сулина. Це штучно прокопаний канал, який іде від Констанци  якраз до Дунаю. І це той напрямок, в який можуть заходити морські судна до українських дунайських портів. Але там є обмеження по висоті. Це три українські порти Кілія, Ізмаїл і Рені. До цих портів збіжжя перевозиться автотранспортом. Бо залізничний міст було знищено. 

Що стосується залізниці, то залізничний шлях іде через порт Молдови. Потім потрапляє на румунську частину. Туди теж веде залізнична колія. Ми не можемо зараз активно користуватися цим напрямком залізниці, бо з молдавської сторони підвищений тариф і залізниця там не відремонтована. Румунська сторона оголосила ще в травні, що свою частину відремонтувала".

У нас було Дунайське пароплавство 

"Воно функціонує досі та має значну частину суден, які спроможні перевозити навіть контейнери. Є контейнеровози, які б могли б ефективно працювати. Але не мають ресурсу, оскільки потребують ремонту. Це державне підприємство було донором для монополістів на українському ринку. Його постійно знищували, але знищити так і не вдалося. На сьогодні воно працює неефективно. Треба відновити перевезення. Можна використовувати канал Сулина. Захід в нього ще є через канал, який називається Чорна вода. Глибина там до 5 метрів. З Констанци через канал Сулину проходить 11 суден за добу. Але нам треба збільшувати ресурси, адже наші порти, які працюють — Ізмаїл і Рені, доволі слабенькі. З перевантаженням Ізмаїл осилює 3 мільйона вантажів, Рені до 1.5 мільйона. Тому всі наявні ресурси бажано використовувати. І робити це швидко". 

Скільки нам потрібно часу, аби щось зробити

"Ми можемо підняти перевантаження. І на цих портах обсяг експорту може зрости до мільйона. Зараз це 500 000 тонн в місяць. Або 6 мільйонів тонн в рік. Але це все одно не вирішує проблему. Треба використовувати маршрути залізничного експорту".

Фото: Суспільне