У Раді пропонують 10 років тюрми за неповернення в Україну у воєнний час: роз’яснення автора законопроєкту

У Раді пропонують 10 років тюрми за неповернення в Україну у воєнний час: роз’яснення автора законопроєкту

В Україні пропонують встановити кримінальну відповідальність за невиконання вимог щодо повернення в Україну після запровадження воєнного стану. У Верховній Раді зареєстрували законопроєкт №7265 Про внесення змін до Кримінального кодексу України та Закону України "Про правовий режим воєнного стану". Цей законопроєкт передбачає встановлення відповідальності за неповернення в Україну після запровадження воєнного стану. Автори проєкту зазначають, що запропоновані зміни спрямовані на забезпечення повноцінного функціонування Сил оборони України, органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Пропонується, що особи, які підлягають мобілізації повинні впродовж 15 днів після того, як оголошено воєнний стан, повернутися в Україну. У разі, якщо вони не повертаються і не мають поважних причин, то будуть відповідати. Покарання — арешт від 5 до 10 років. Про подробиці цього законопроєкту та про його переваги або недоліки розповів в ефірі Українського радіо голова Комітету Верховної Ради з питань правоохоронної діяльності, народний депутат Сергій Іонушас.

0:00 0:00
10
1x

Про зміст проєкту закону

Дуже багато до мене звернень щодо цього законопроєкту. Вони мають як професійні застереження, так і політичні чи соціальні. Комітет ВР з питань правоохоронної діяльності збирався сьогодні на позачергове засідання, але не розглядав цей законопроєкт. Ми домовилися, що спочатку поспілкуємося з нашими колегами, правоохоронцями, Міністерством оборони щодо певної конструкції, яка могла б бути прийнята Комітетом, а потім Верховною Радою України.

Якщо ми кажемо про зміст цього законопроєкту, то що є первинним? Первинне — це внесення змін до закону України "Про правовий режим воєнного стану". Зміни вносяться до ст. 6, де визначається, що в Указі президента України щодо запровадження воєнного стану повинен бути зазначений термін про повернення в Україну осіб, перелік яких міститься у ст. 10 прим. І от щодо того, які особи повинні повертатися упродовж 15 діб і є багато думок і суперечок. У цьому переліку зокрема є члени Кабінету міністрів і це не викликає запитань.

Дискусійним у цьому переліку є те, чи всі особи, які підлягають призову на військову службу під час мобілізації, мають повертатися. Ми повинні орієнтуватися на Міністерство оборони, оскільки чимало людей виїхали за кордон давно і виконують там певні функції. Українське суспільство не впевнене, що це має стосуватися всіх. Хоча якщо ми кажемо про працівників правоохоронних органів України — суддів, суддів Конституційного суду, прокурорів — то тут, мені здається, суперечок не буде.

Крім того, є розширений перелік поважних причин, коли особи не повинні бути притягнуті до відповідальності. До поважних причин у законопроєкті передбачається: заборона на виїзд із країни перебування, стихійні лиха, катастрофи, аварії, відрядження, перебування на стаціонарному лікуванні чи інші обставини, які перешкоджають виїзду з країни перебування. Оці "інші обставини" з одного боку і дозволяють розширене тлумачення. З погляду кримінальної відповідальності — це не є гарна юридична конструкція, бо під цим можна розуміти будь-які обставини. Щодо цього питання ми додатково працюватимемо, щоб цей перелік був вичерпний.

Про доцільність законопроєкту

Є дискусія щодо відповідальності всіх осіб, які підлягають призову на військову службу під час мобілізації. Саме тому, що є дискусія і що немає єдиної позиції серед членів нашого Комітету, я його не додав до переліку законопроєктів, які сьогодні розглядалися позачергово на Комітеті ВР з питань правоохоронної діяльності. Тому ми і взяли паузу, щоб отримати експертну думку від усіх зацікавлених осіб, зокрема і Міністерства оборони. Я впевнений на 100%, що в цій редакції законопроєкт не буде підтриманий Верховною Радою, тому ми його доопрацьовуватимемо.

Фото: Markus Schreiber/AP/dpaSchreiber/AP/dpa