Розширення польотів Ryanair: які українські аеропорти готові приймати ірландського лоукостера. Прогнозує експерт

Розширення польотів Ryanair: які українські аеропорти готові приймати ірландського лоукостера. Прогнозує експерт

Ірландський авіаперевізник Ryanair планує активне розширення на українському авіаринку, якщо країна в найближчі місяці приєднається до угоди про "Відкрите небо" з Європейським Союзом. Про це заявив виконавчий директор групи Майкл О'Лірі. Наразі Ryanair виконує рейси з аеропортів Києва, Львова, Одеси, Харкова, Херсона на двосторонній основі, проте в Україні компанія прагне працювати з 12 аеропортами. Більше про це в ефірі Українського радіо розповів редактор "Авіаньюс.ком" Олександр Мироненко.

0:00 0:00
10
1x

Які українські аеропорти мають потенціал щодо співпраці з Ryanair 

Якщо подивитися на мапу України, то потенційно Ryanair міг би полетіти в Миколаїв,  Дніпро, Запоріжжя. Вінниця також зможе приймати такі літаки, які має Ryanair. І якщо компанія захоче, то її літаки хоч завтра можуть полетіти у Вінницю, звідки відкриті багато країн Європи відповідно до існуючих домовленостей. Херсон входить в ті п’ять аеропортів, куди Ryanair літав, проте там наразі він припиняє польоти через те, що Херсон на декілька місяців закривається на ремонт злітно-посадкової смуги. Тому найближчим аеропортом є Одеса.

Щодо інших аеропортів, то Тернопіль наразі не працює, а Івано-Франківськ, Чернівці, Рівне, Луцьк, Кропивницький та Житомир можуть приймати лише маленькі літаки. У Сумах велика смуга, але вона не має достатньої міцності для прийому великих літаків, і це стосується й Полтави. В Ужгороді проблема в тому, що смуга приблизно два кілометри і цієї смуги для повного завантаження літаків Ryanair недостатньо, тому аеропорт не зможе приймати ці літаки. Хмельницьк так само має проблеми зі злітно-посадковою смугою, яку потрібно відремонтувати і підсилити, щоб літали літаки на 200 місць, які має Ryanair. 

Водночас в Дніпрі вже почали будувати новий аеродром, який зможе приймати літаки Ryanair, але це буде тривати 2-3 роки. Черкаси намагаються ремонтувати вже не перший місяць. Але питання в тому, чи доцільно розвивати Черкаський аеропорт, якщо можна зробити непогану автомобільну дорогу до аеропорту "Бориспіль" і відповідно за півтори години доїхати до аеропорту "Бориспіль", а потім в будь-яку точку світу виїжджати. Якщо буде працювати аеропорт в Черкасах, то там в найкращому випадку буде один рейс на день. 

Тому наразі досить важко кудись наразі полетіти і питання в тому, як держава буде ці аеропорти розвивати. Розвиток мали б мати ті аеропорти, які віддалені від Києва і не мають іншої альтернативи. Якщо до аеропорту година чи дві на автомобілі, то немає сенсу розвивати аеропорти у цих містах. Краще розвивати, наприклад, Чернівці та Ужгород. 

Що буде з вітчизняними авіаперевізниками у разі експансії ринку іноземними компаніями 

Lufthansa не є лоукостером, але вона переходить в бюджетний сегмент, бо змушена конкурувати. Вони прибирають багаж та харчування з вартості квитка, і наразі якщо летіти до Франкфурта літаками Lufthansa та Ryanair, то різниці майже немає. Компанії фактично максимально набивають літаки кріслами для того, щоб перевезти більше пасажирів, заробити більше коштів і відповідно зекономити на різних видатках. Наразі всі авіакомпанії в Європі, зокрема й українські, літають за однією концепцією: вони дивляться, як працюють лоукости, що вони заробляють кошти і просто повторюють відповідну стратегію, а саме ― прибрали багаж і харчування, а також наставили більше крісел в салоні літака. 

Якщо дивитися, наприклад, переліт до Іспанії з України на завтра на рейси бюджетних авіакомпаній, то ми можемо побачити квитки в один бік за 300 або 400 євро і взагалі без нічого. Таке буває, тому що пасажири, які летять за 10 євро, летять майже безкоштовно. Собівартість набагато вища і відповідно людина, яка купує в останній момент за 400 євро, компенсує свій переліт і переліт того пасажира, який сидить поруч і купив квиток за 10 євро. Такі компанії, як Ryanair та WizzAir возять за собівартістю 40-50 євро в один бік без урахування будь-яких послуг, а якщо додати багаж, то виходить, що середня вартість набагато вища, ніж ми бачимо в рекламі.

Чи буде Ryanair розвивати внутрішні рейси в Україні

Я думаю, що Ryanair не буде літати у найближчі 4-5 років всередині України, хіба що це буде якийсь маркетинговий проект. Якщо подивитися на Польщу, то там у Ryanair немає розгалуженої мережі внутрішніх польотів. 

Внутрішні рейси мають ПДВ та велику конкуренцію з "Укрзалізницею". Якщо ви можете поїхати потягом за 150 грн в плацкарті без додаткових видатків, то в будь-якому разі година перельоту має собівартість 40 євро. І якщо порівняти 4-5-годинну поїздку на Hyundaі з включеним багажем у вартість з рейсом за 1000 грн, якщо купувати за декілька тижнів, або за 3000 грн, якщо купувати за 12 годин до вильоту, то скоріш за все ви поїдете набагато дешевшим потягом. Окрім того, проблеми літаків на коротких відстанях у тому, що нам необхідно все одно приїхати за дві години в аеропорт, пройти всі контролі, пройти посадку на літак. Це не потяг, до якого можна за дві хвилини до відправлення прибути. Крім того, по дорозі в аеропорт ми можемо потрапити у затори. Тому іноді на не дуже великі відстані ми витрачаємо той самий час, проте на потязі навіть дешевше.  

Фото: Getty images