"Лише 4% дітей закінчують державну школу здоровими" — експерт

"Лише 4% дітей закінчують державну школу здоровими" — експерт

До початку нового навчального року — менше місяця. Про те, чи завжди навчання за гроші гарантує кращу якість освіти, в ефірі Українського радіо розповідає експерт з питань шкільної освіти, співзасновниця громадської організації "Батьківський контроль" і "Смарт Освіта" Оксана Макаренко.

0:00 0:00
10
1x
Програма:
Ведучі:
    • Євген Пастухов

Про приватні дистанційні школи

Насьогодні приватних шкіл не так багато — близько 2-х відсотків по всій території України. Трохи збільшилася їхня кількість у сфері дистанційної освіти під час коронавірусу. Ми бачимо, що державні школи не дуже добре впоралися з дистанційним навчанням, про що свідчать опитування. Більшість батьків вважає, що навчання дітей відбувалося погано, діти стали гірше вчитися, знизилися оцінки. І, оскільки, не було організовано нормального навчання в державних школах, батьки почали переводити дітей до приватних дистанційних шкіл, які більш ретельно підготувалися до такої форми навчання: мали платформи, краще підготовлених вчителів, методики навчання. Тобто відбулося збільшення і приватних дистанційних шкіл у 6-7 разів, і кількості батьків, які перевели туди дітей на дистанційну форму навчання.

Приватні школи: переваги і недоліки

Стосовно приватних шкіл, то на їхню невелику кількість, звісно, впливає висока вартість. Адже приватникам доводиться повністю орендувати будівлю, закуповувати підручники тощо. Це все лягає на плечі батьків. Вартість таких столичних шкіл може сягати 20-30 тисяч гривень на місяць. Не так багато батьків можуть дозволити собі оплатити таку середню школу. Насправді, приватні школи більш пристосовані до дитини і налаштовані на те, щоб забезпечити кращі умови для навчання. І це стосується не тільки їжі в їдальні чи безпечного простору, а й методик навчання, можливість забезпечити більшу плату вчителям. Там менші класи. Зазвичай, ці школи — повного дня, що зручно батькам. Там розробляють авторські програми навчання, які повністю відповідають державним вимогам, але викладаються в такій атмосфері, де діти вчаться із задоволенням. Тобто приватні школи мають більше свободи, щоб зробити навчання цікавішим. 

Про державні школи

Діти в державних школах дуже перевантажені: 22 предмети, поганий контент, старі підручники і не завжди якісне викладання, у зв’язку із невмотивованістю вчителів. Плюс підготовка до ЗНО. Очевидно, що в 6-7 класах діти починають втрачати інтерес до навчання, що, в свою чергу, призводить до напружених стосунків і конфліктів з батьками. Очевидно, що батькам треба бути уважними при переводі дитини з державної школи до приватної і звернути увагу на ліцензію школи. Також варто дізнатися як відбувається процес навчання і чи підходить він дитині. 

Як часто приватні школи надають освіту неналежної якості?

Я таке чую дуже рідко. Очевидно, що в будь-якій школі можуть бути конфлікти між батьками і вчителями, але приватна школа зацікавлена, щоб вбачати і в дітях, і в батьках — клієнтів, тому вона завжди дуже швидко реагує на будь-який конфлікт чи претензію батьків і дітей. 

Чи завжди приватні школи краще пристосовані для навчання дітей з особливими потребами?

Навчання дітей з особливими потребами — тема нова для України. Насправді, ми ще не повністю перейшли на цей рівень. Але чудово, що відмовилися від жахливих інтернатів. В приватному закладі потрібну атмосферу створити легше. Я знаю, що держава створювала певні стимули "Гроші ходять за дитиною", особливо за дітьми з особливими потребами. Приватна школа може податися на частину державного фінансування, що дозволяє їм створити спеціальне розвивальне середовище, взяти педагогів, які володіють спеціальними методиками навчання дітей з особливими потребами. Насправді, це — не проста тема і для вчителя організувати навчальний процес так, щоб навчання дитини з особливими освітніми проблемами не заважала навчатися решті учням — певна педагогічна майстерність. 

Наскільки набуті в приватній школі знання допомагають легше вступити до вузу?

Таке відчуття, що вся середня школа направлена на те, щоб дитина вступила до навчального закладу. Насправді, середня освіта має забезпечити дітям підготовку до життя. Наші державні школи старого зразку направлені на передачу якихось абстрактних знань, де дитина перевантажена сухими і непотрібними фактами з різних предметів. І, закінчуючи школу, учень не може вирішити якихось життєвих питань. Лише 4% дітей закінчують державну школу здоровими, решта має порушення в поставі, проблеми зі шлунком, нервові стресові порушення, через те, що просто пхають в дитину знання. Як фарширована риба: чимось напхана, а плавати не може. Тому реформа була направлена на те, щоб зменшити кількість фактажу і дати більше потрібних навичок та умінь, потрібних для життя: спілкуватися, регулювати свої емоції, вміти презентувати себе, організувати власну справу, навчитися підприємливості, фінансової грамотності. 

Якщо порівняти дітей з приватних і державних закладів, то перші — більш щасливі і володіють більшою кількістю життєвих навичок. Але ЗНО краще здають учні державних шкіл, бо часто учні приватних шкіл вступають у закордонні вузи, а також через те, що державних шкіл більше. Плюс, особливість ЗНО в тому, що воно перевіряє велику кількість фактологічної інформації за типовою державною програмою. На це теж варто звернути увагу: якщо дуже важливі результати ЗНО, то при виборі приватного закладу зверніть увагу на те, чи достатньо уваги він приділяє підготовці до нього. Високі бали із ЗНО не є показником успішності закладу, адже на оцінку може впливати велика кількість різних факторів.

Фото: Оксана Макаренко, Facebook