Громадський транспорт без кондуктора: економія чи додаткові збитки?

Громадський транспорт без кондуктора: економія чи додаткові збитки?

З 2 липня громадський транспорт Києва працює без кондукторів. А паперові квитки остаточно планують вилучити з обігу з 14 липня. Віднині кондуктори назавжди припинили свою роботу. Як повідомляє КМДА, частину людей переведуть на посаду контролерів. Це відбувається у рамках переходу на електронний квиток. Тому відтепер талон не можна буде придбати й у водія. Сплатити за проїзд громадянин зможе у T-кіосках, терміналах самообслуговування е-квитка, терміналах Easy Pay, на станціях Київського метрополітена, у застосунку Київ Цифровий та в особистому кабінеті киянина (для власників Карти киянина). Що робити гостям міста і до чого готуватися киянам в ефірі Українського радіо пояснює експерт з транспортного планування Дмитро Беспалов.

0:00 0:00
10
1x

Про нові правила оплати у громадському транспорті

Я поділяю розгубленість громадян, адже у нас до того вводився квиток, який мав назву Kyiv Smart Card. Його можна було купити в спеціально встановлених місцях, він мав гарний вигляд, жителям інших міст він подобався. Цією карткою можна користуватися як електронним квитком, валідатори є у наземному громадському транспорті.

Зараз у нас відбувається ребрендинг. Тепер електронний квиток має назву "Київ цифровий". Але сенс той самий. Електронний квиток — це електронна картка, яку можна придбати в касах метрополітену, касах, де продаються квитки "Київпастранс", на деяких зупинках. Також можна встановити застосунок на смартфон. Коли я користуюся громадським транспортом, то оплачую проїзд за допомогою смартфона. Таким чином можна придбати QR-код, який потрібно піднести до валідатора і сплатити за поїздку. Я думаю, що електронна картка, паперовий квиток з QR-кодом і застосунок на смартфоні — це і є ті способи, завдяки яким у майбутньому можна буде здійснювати поїздки у громадському транспорті. 

Про запуск електронного квитка в інших містах

Дії київської міської влади не завжди логічні і передбачувані. Але я сподіваюся, що повноцінне впровадження електронного квитка, в якому ми дуже сильно запізнюємося, бо ми почали це робити у столиці ще у 2018 році, буде відбуватися за цивілізованими правилами. 3 роки ми не можемо повністю його запустити, і не лише у Києві. Ми дуже сильно з цим запізнюємося. Маю надію, що контролери перші кілька місяців будуть не штрафувати, а пояснювати, радити, вислуховувати людей, чому ті не змогли заплатити. І лише через півроку починати повноцінно штрафувати. Хотілося б, щоб так було, проте не певен на 100% у цьому.

Про проїзд для пільговиків

Пільговики, які мають право на безкоштовний проїзд у громадському транспорті, зможуть здійснювати поїздки при наявності необхідних документів. Пільги залишаться, але точаться дискусії навколо того, чи не потрібно було б їх монетизувати. Тобто, чи не дати людям гроші на проїзд, а не просто зробити його безкоштовним. Місцевий чи національний бюджет має компенсувати перевізнику пільговика, тому вони повинні валідувати свої електронні квитки. У будь-якому місті, де ефективно відбувається впровадження електронного квитка, ми бачимо, що пільговики і пенсіонери дисципліновано йдуть до валідаторів. Дуже важливо, щоб вони так робили й надалі. 

Про умови користування громадським транспортом у Кривому Розі

Кривий Ріг — це єдине місто в Україні, яке використало приклад Прибалтійських країн і зробило безоплатний проїзд для всіх своїх мешканців. Тобто люди, які офіційно зареєстровані у Кривому Розі, мають право отримати "Картку криворіжця", валідувавши яку, вони побачать, що поїздка коштувала "0 гривень". Побачимо, що буде в довгій перспектив, але нині мешканці задоволенні.

Про технічні проблеми валідаторів

У київському транспорті валідатори є всюди, проте це техніка і вона може не працювати, таке трапляється. На жаль, я можу сказати, що ми не знаємо ще до кінця, що робити коли таке відбувається. Такі збої відбувалися у столичному метрополітені, тоді турнікет відмовлялися проводити будь-яку оплату і накопичувалися величезні черги. Подібна ситуація може відбуватися у наземному транспорті. Проте раніше люди брали готівку і оплачували проїзд кондуктору. Якщо зараз не можна буде сплатити ні кондуктору, ні водію, то поїздка за умови такого збою має бути безкоштовною, але я не впевнений, що такі інструкції є. Сподіваюсь, їх розроблять. Щоб люди могли здійснювати поїздки у таких випадках, а отриманий збиток комунальному підприємству компенсувала компанія, що здійснює операції з цим обладнанням, бо це може бути їхня провина. На жаль, потрібно мати резервну готівку у себе в кишені, щоб придбати квиток для проїзду. 

Як оплачувати проїзд, якщо забув картку

Якщо ви десь залишили чи загубили свою картку, то це не дає вам право на безкоштовний проїзд. Смартфони ми забуваємо значно рідше, тому можна додати віртуальну картку у застосунок "Київ цифровий", так вона завжди буде з вами, де б не була її пластикова копія.

Як сплачувати за поїздку туристам чи мешканцям інших населених пунктів

Планують розробити спеціальні гостьові квитки, якими зможуть користуватися люди з різних міст. Їх можна буде придбати на автовокзалах, вокзалах, станціях, кінцевих станціях метро, якщо в місті є метрополітен. 

Гостям Києва я пропоную звертатися у каси метрополітену, там вже можна придбати паперові QR-квитки, які діють й у наземному громадському транспорті. Та раджу подумати і про смартфон, адже він заощадить багато часу. Можна буде також оплатити банківською карткою по PayPass — це не суперзручна функція, але вона все ж є.

Про Kyiv Smart Card

Картка буде працювати, але коли закінчиться термін роботи, то її треба буде замінити на електронний квиток, який матиме назву "Київ цифровий", бо Київ робить ребрендинг свого електронного квитка. Буде така сама картка, але її обслуговуватиме інше підприємство. А також вона матиме інший вигляд. 

Чи не почнуть люди користуватися більше приватним транспортом

Важко сказати точно. Я не думаю, що приватні перевізники будуть у великому виграші, адже після локдаунів вони знаходяться не в найкращій формі. Тому, я не вважаю, що вони виграють від подібної ситуації. Разом з тим ми спостерігаємо, що місто хоче, аби електронний квиток працював і в маршрутних таксі. Це логічно, щоб він був єдиним для всіх засобів транспорту. Це дуже важлива особливість електронного квитка. 

У нас, у Києві, людина платить 8 гривень за проїзд у маршрутці, а в Європі — за весь маршрут пасажир сплачує, тобто йому потрібно потрапити з точки А в точку Б, хай з пересадками, проте він віддає гроші як за одну поїздку. Ми ще сплачуємо як за кілька, хоча нам не потрібні окремі послуги метро і автобуса. Тому, якщо електронний квиток стане єдиним для всіх видів транспорту, тоді у нас з’явиться можливість робити європейські тарифи, наприклад, на 60 хвилин або 90 хвилин з будь-якою кількістю пересадок. Пасажирам так буде зручно і вигідно здійснювати поїздки. 

Як контролери будуть перевіряти пасажирів

У контролерів будуть пристрої, які перевірятимуть електронні квитки, час їх використання. Треба буде показати свою картку чи QR-квиток, щоб підтвердити, що ви справді оплатили поїздку. Там спірних ситуації має бути набагато менше, ніж з паперовими квитками. 

Зазначимо, нині на наземному транспорті вводиться посилений контроль. Для підсилення якості роз’яснювальної роботи "Київпастранс" звернувся до поліції. Штраф за несплачений проїзд складає 160 гривень.

Фото: kpt.kyiv.ua