"Важливо проаналізувати старий досвід і перевірити на доброчесність" — експерт про майбутніх працівників БЕБ

"Важливо проаналізувати старий досвід і перевірити на доброчесність" — експерт про майбутніх працівників БЕБ

25 вересня 2021 року розпочне роботу Бюро економічної безпеки. Про функції та сфери розслідувань нового органу, в ефірі Українського радіо розповідає Експерт з питань антикорупційної політики, державного управління, консультант виборчих та інформаційних кампаній Українського інституту майбутнього Ігор Попов.

0:00 0:00
10
1x
Програма:
Ведучі:

Навіщо створюють БЕБ?

Економічною злочинністю в Україні зараз займається 3 органи: частково Нацполіція, СБУ і податкова міліція. Тому йде дублювання функцій, інколи перетягування справ і це порушує ефективність роботи. Також дуже багато нарікань на корумпованість самих органів і на те, що замість розслідування, вони домовляються зі злочинцями. 

Про систему створення, критерії відбору і умови для роботи в БЕБ?

БЕБ — високоспеціалізований орган, який розслідуватиме біло-комірцеву злочинність. Важливо набрати нових людей за новими критеріями і з першого дня поставити нові умови роботи. Тому спецкерівний склад обиратиметься на відкритому конкурсі. Важливо також розібрати старий досвід, скарги  на роботу тих претендентів, які працювали в подібних органах в минулому і перевірити доброчесність через електронні декларації. Потрібно набирати досвідчених працівників, адже людина, яка ніколи не працювала в цій сфері, не зможе розслідувати злочини. Працівники мають прекрасно розбиратися в бухгалтерії, аудиту, фінансах, офшорному законодавстві і лише так зможуть перемогти.

Хто входитиме до комісії, яка вибиратиме працівників до БЕБ?

До комісії входять представники від Кабінету Міністрів і від Верховної Ради. Відбір людей в конкурсну комісію відбувається прозоро і зауважень та нарікань на її досвід поки немає. Ця комісія вибиратиме й керівника БЕБ. Це, звісно, ключова посада тому, важливо, щоб комісії не нав’язали якогось політичного призначенця, тобто людину, яка має політичну лояльність, але не розбирається в системі. І так само важливо, щоб не нав’язали призначенця від якихось західних партнерів. Можуть запропонувати людину, яка матиме друзів серед дипломатів, але не зможе розкривати цю злочинність. Саме тому має бути надійний перевірений кратер, який знає роботу податкової системи і зможе керувати 4-ма тисячами осіб. 

Про готовність СБУ передавати свої зобов'язання БЕБ

З боку СБУ спротиву не буде, адже реформа СБУ якраз затягнулася, а БЕБ вже запущено: закон підписано президентом; Кабмін затвердив план підготовки; вже передаються офісні приміщення. Тому в червні або на початку липня буде голосування в залі Верховної Ради за реформу СБУ. І в цьому всі зійшлися, навіть самі співробітники СБУ. 

Про сфери розслідувань БЕБ?

У нас економічних проблем і злочинів вистачає. Виключні повноваження БЕБ — це контроль і розслідування обігу дефіцитних товарів. У нас є проблеми і з лівим бензином, і з дефіцитними цигарками, горілкою. А це все і загроза здоров'ю людей, і збитки для держбюджету. Контрабанда, вплив олігархів на держпідприємства, держзакупівлі — все це потрапляє під сферу компетенцій БЕБ. 

Концентрація багатьох повноважень в одному органі — чи не є це монополізацією у певній сфері повноважень?

В законі досить нормально прописана система суспільного та парламентського контролю. Директор бюро буде підзвітний Верховній Раді, щороку подаватиме туди звіти. Також передбачено формування громадської ради. Якщо з’являтимуться старі проблеми в новому органі, то про це дізнається преса і громадяни і, думаю, що Верховна Рада реагуватиме. 

Яким має бути керівник БЕБу?

У нього, перш за все, повинен бути досвід, тому керівник БЕБ — це людина з досвідом, яка займатиметься розслідуванням справ і володітиме предметом. Контракт передбачається на 5 років. Важливо, щоб він розумів податкову систему, розбирався у типах злочинів, типових схемах і їхньому розслідуванні. Цей орган не лише аналітичний. Він щодня займатиметься розслідуванням тисяч кримінальних проваджень, оперативно-розшуковою діяльністю. Тобто, це має бути людина, яка розуміється на цьому, тому що вчитися на керівній посаді буде ніколи, потрібно починати працювати з першого дня. 

Про аналоги подібних органів у міжнародній практиці

Міжнародна співпраця буде. Більш того, створення БЕБ — один із маяків міжнародно-валютного фонду, для того щоб далі позичати Україні гроші. Тому, звичайно,нам одразу знайдуть якісь успішні приклади таких органів, які створювалися після проведення реформ у найближчих країнах, які нам близькі за податковою системою.

Законопроєкт про олігархів пов'язаний з початком роботи БЕБу?

Це — комплексна проблема, тому що у всьому звинувачують олігархів. Особливо в тому, що олігархічний бізнес отримує прибутки або за рахунок держбюджету, або монопольного становища на ринку і за рахунок незаконного впливу на виконавчу владу і на політиків. Саме тому це — пов'язані реакції, що БЕБ зможе розслідувати схеми економічної злочинності в інтересах олігархів. Якщо закон про олігархів обмежить можливості впливу на політиків і уряд для олігархів, то схеми будуть розвалюватися і БЕБ буде менше роботи. 

Про структуру БЕБу і способи керування ним

Це, якраз, і завдання для нового керівника, адже структуру розроблятиме він, а затверджуватиме Кабмін. У БЕБ передбачений територіальний орган: у кожній області буде свій територіальний підрозділ, який підпорядковуватиметься центральному офісу.

Фото: Ігор Попов, Український інститут майбутнього