Кулінарна і цифрова дипломатія: у яких напрямах МЗС планує розвивати імідж країни. Коментує експертка

Кулінарна і цифрова дипломатія: у яких напрямах МЗС планує розвивати імідж країни. Коментує експертка

Міністерство закордонних справ України затвердило стратегію публічної дипломатії, розраховану на 5 років. Про це розповів очільник МЗС Дмитро Кулеба. За словами міністра, на її основі планують розвивати позитивний імідж країни за кордоном та спілкуватися з партнерами. Розібратися у деталях та тонкощах публічної дипломатії в ефірі Українського радіо допомогла експертка Ради зовнішньої політики "Українська призма" Надія Бурейко.

0:00 0:00
10
1x

Що таке публічна дипломатія

Публічна дипломатія для українців тривалий час була невідомим напрямом і в Україні відстежувався понятійний вакуум. Відсутність поняття спричинило те, що часом до публічної дипломатії зверталися за залишковим принципом. Всі актори, задіяні до імплементації та реалізації цього напряму в Україні, зараз надзвичайно щасливі тому, що стратегію ухвалено, бо це перший подібний документ, який пояснює всі нюанси. 

Публічна дипломатія — це цілий комплекс заходів, які через конкретні комунікаційні канали використовуються для формування та просування позитивного іміджу країни у світі. Тепер це конкретно визначений напрямок зовнішньої політики. Кулеба зазначив, що вперше в Україні сформульовано та визначено 7 напрямів публічної дипломатії: культурна, експертна, економічна, кулінарна, цифрова, науково-освітня, спортивна. Кожен з них працює по-своєму. Наприклад, якщо ми працюємо з формуванням і просуванням позитивного іміджу України в певній країні, ми хочемо просувати певний наратив. Наративи теж визначає стратегія. Просування відбуватиметься за допомогою цілого комплексу заходів: організація виставок, проведення фестивалів, конференцій. 

Як це працює

Одним з напрямків публічної дипломатії, які визначає наша стратегія, є кулінарна дипломатія. І от нещодавно завдяки зусиллям Українського інституту було видано чудову книгу про кулінарну дипломатію України. Видання цієї книги і просування її у світі — це приклад того як діє публічна дипломатія. Впродовж останнього року було кілька гучних кейсів щодо дискусій приналежності українського борщу. Це один з тих прикладів, коли Російська Федерація намагалася привласнити елемент української культури. Популяризація українського кухні і борщу через це видання є прикладом дії публічної дипломатії. 

У яких напрямках Україна вже досягла успіху

Я не випадково почала саме з прикладу діяльності Українського інституту, який опікується напрямом культурної дипломатії. Культурний вимір публічної дипломатії є найбільш видимим. На це є кілька причин. По-перше, вона існувала ще до ухвалення стратегії, до створення профільного департаменту при Міністерстві закордонних справ. Ми можемо говорити про певні прояви публічної дипломатії індивідуальних гравців ще з моменту проголошення незалежності України. Та з 2015 року цей напрям набирає більш впевненого інституційного характеру. Перший напрямок, який став активно розвиватися, був саме культурний. Цьому сприяло створення різних інституцій, наприклад, Українського культурного фонду. Він у контексті культурної дипломатії не так часто розглядається, але через його програмну діяльність відбувається просування культурних проектів і позитивного іміджу нашої країни. Крім того, культурна дипломатія охоплює більшу аудиторію.

Погляд на ситуацію з виступами українських артистів у країні-агресорі

Я скажу не як експертка, а як громадянка, що не можливо залишатися поза політикою, коли в країні йде війна. Для мене цей момент не викликає дискусій. Що стосується того питання, яким чином культурна дипломатія має здійснюватися, тут є дуже важливий момент: ми говоримо про комунікацію і просування позитивного іміджу країни з  точки зору наших зовнішньополітичних інтересів, наших національних пріоритетів. Публічна дипломатія є одним з функціональних напрямів зовнішньої політики.

Хто буде реалізовувати стратегію

У стратегії прописані основи міжінституційної співпраці. Публічна дипломатія — це це комплекс зусиль величезної палітри інституцій та індивідуальних амбасадорів, які працюють у цьому напрямі. Координацією і ухваленнями рішень займатиметься Міністерство закордонних справ, але далі за кожним напрямом закріплені профільні структури, які відповідатимуть за реалізацію напряму.

Додамо, що в основі стратегії залишається національний бренд Ukraine NOW – міжнародна маркетингова кампанія українського уряду, яка стартувала в 2018 році. Ціль якої – формування бренду України у світі, залучення в країну інвестицій та поліпшення туристичного потенціалу. Тоді у підготовці до кампанії брали участь 27 експертів комісії з питань популяризації України у світі.

Фото: mfa.gov.ua