Міністр освіти Шкарлет про своє призначення, вакцинацію освітян та Всеукраїнську школу онлайн

Міністр освіти Шкарлет про своє призначення, вакцинацію освітян та Всеукраїнську школу онлайн

Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет в ефірі Українського радіо розповів, чи не збирається залишити посаду, зважаючи на критику, акції протестів (через шлейф плагіату) та постанову, зареєстровану у парламенті щодо його звільнення. Також міністр прокоментував, якою буде зарплата освітян, яким буде президентський законопроєкт про гарантії для освітян, які потерпають від коронавірусу, чи буде планова вакцинація працівників сфери освіти, а також якими є плани розвитку Всеукраїнської онлайн школи та реформи "Нова українська школа".

0:00 0:00
10
1x

Ви вже тиждень на посаді міністра освіти і науки. До того Ви півроку працювали виконувачем обов'язків. Що зараз змінилося у Вашій діяльності та повноваженнях? 

Принципово нічого не змінилося. Єдине, що останні два тижні, враховуючи ті зміни в законодавстві, які відбулися стосовно обмеження повноважень тимчасово виконуючого обов'язки, освітня галузь була в певному колапсі, враховуючи неможливість використання в повному обсязі тих функцій, які покладені на розпорядників бюджетних коштів, на певні організаційні речі, зокрема на призначення керівників на посади, розпис бюджетних коштів, подання пропозицій на Кабінет міністрів стосовно формування тих чи інших фінансових пропозицій. Тому у порівнянні з останніми двома тижнями змінилося багато і весь процес по міністерству освіти по освітній галузі був розблокований. Наприклад, на сьогодні ми маємо повноцінний бюджет, хоча і не такий, як хотілось. 

Я себе не ототожнюю як єдину особу, яка є в міністерстві. Є люди, які реалізують державну політику в галузі освіти, які формують її. І ми сформували статегічні орієнтири, які вимагала галузь у співпраці з батьками, з вчителями, з науковцями, які б забезпечили рух в освіті для того, щоб ми мали конкурентну освіту.

Щодо Вашого призначення на посаду міністра, профільний комітет двічі не підтримав Вас. Але Верховна Рада проголосувала за те, аби Ви стали міністром освіти і науки. Зараз у парламенті зареєстрована постанова фракцій "Європейська солідарність" та "Голосу " щодо Вашого звільнення. Чи не було у Вас є бажання відмовитись від міністерського портфеля?

Щодо комітету, то з ним завжди була конструктивна співпраця. У жодному випадку я не знаю підстав і не знаю рішення комітету, де комітет не підтримав. Голоси розподілились, але в обох випадках комітет виносив на розгляд депутатів.  Жорсткого непідтримання не було. У комітеті всі люди різні. Всі мають свою думку, зокрема професійну і щодо розвитку освіти. І завдяки цій різнобарвності і різноманітності думок, все-таки відбувається прогрес, зокрема і в українській освіті. 

Щодо реєстрації постанови, то, як на мене, знову ж таки різні думки. Депутати мають право подавати будь-яку постанову. Як воно буде далі розвиватися, залежить від депутатів. Я абсолютно спокійно казав, зокрема в перших інтерв'ю, що власну політичну кар'єру я не роблю. Якщо я зможу щось принести, враховуючи свій 25-річний досвід в освітянській галузі, я його принесу у розвиток української освіти. В будь-якому випадку я вийшов з освітянського середовища, я працюю в освітянському середовищі і мені в освітянське середовище повертатися. 

Попри критику частини студентів та освітян, Вас дуже підтримує президент України Володимир Зеленський. Як Вам вдалося переконати главу держави, що Ви можете бути ефективним на посаді міністра? У чому секрет такої підтримки?  

Володимир Олександрович дуже прагматична людина, не популіст, а патріот України. І моя співбесіда відбувалася в режимі "запитання-відповідь". На всі ці запитання, які мені ставив президент, я давав ті відповіді, які я не готував. Я заздалегідь не знав про цю зустріч. І в своїй співбесіді я просто показував своє бачення і розказував, якою я хотів бачити українського світу. Перш за все мені здається, що освіта це суспільне благо, яке надає можливість людині, яка входить в освітній простір, реалізувати свій кар'єрний ліфт, реалізувати свої конкурентні переваги на тому чи іншому етапі свого життя. Освіта це можливість. Давайте формувати її і освітню галузь так, як галузь можливостей для розвитку дитини, дорослої людини, будь-кого. 

Тобто ключовим є саме ваші фахові якості?

Це президенту вирішувати. Президент не популіст. Особливо це стосувалося бюджету на освіту. Президент оголосив, що освіта — це пріоритет. 

Я так розумію, що Ви незадоволені тим освітянським бюджетом, який затверджений на 2021 рік. Дивно, чому у нас галузь освіти недофінансовується, а силові структури, Офіс президента фінансується більшою мірою ніж це було.

Бюджет освіти на 2021 рік у першому читанні був найбільший з 2012 року. Ми отримали плюс 50-100% по всіх показниках, статтях і субвенціях. Ті скорочення, які відбулись між першим і другим читанням, залежать виключно не від того, що в нас забрали кошти. А від того, що мінімальна заробітна плата з 1 липня була перенесена на 1 грудня. Тобто це операційна різниця. В освіти майже нічого не забрали. Забрали 500 мільйонів, тобто капітальні видатки. Але я впевнений, що впродовж 2021 року зможемо дещо надолужити ці речі, певним чином перерозподілити бюджет і ми за це будемо боротись. 

Якими будуть зарплати освітян?

З 1 січня буде на 20% зростання. У порівнянні з 1 квітня 2020-го року, станом на 1 грудня 2021 року буде в цілому зростання 30%. Міністерство освіти і науки підготувало профільний закон щодо підтримки педагогічних і науково-педагогічних працівників у частині хвороби COVID-19. І президент сьогодні готовий внести першочерговий закон (так само, як і для медиків) про соціальні гарантії для педагогічних і науково-педагогічних працівників. На сьогодні ми розіслати всім центральним органам виконавчої влади певні кошти, які забезпечують 20% зростання медиків, які працюють в системі освіти і науки. І з профспілками абсолютно повна співпраці в частині поступового збільшення коштів на оплату праці. Ми виконавча влада, і ми не маємо права робити в суспільство закиди, які необгрунтовані джерелами. Тому ми намагаємось бути чесними.

822 постанова уряду Гройсмана передбачала трьохетапне підвищення посадового окладу освітянам. Коли Україна зможе виконати цю постанову?

Дуже дивно, коли в останній день роботи уряду приймається постанова, яке кабальна бюджету. Треба жити в тих реаліях, в яких ми живемо на сьогодні. Тобто це постанова, яка нічим не забезпечена. Ми спілкувалися з асоціаціями міст, з мерами обласних центрів, з мерами маленьких міст. Виконати цю популістичну постанову неможливо ні з центрального бюджету, ні з місцевого. 

Можливо,  потрібно її скасувати?

Скасувати завжди простіше. Але, поки не плануємо її скасовувати, враховуючи підтримку президента України в галузі. Ми плануємо у будь-якому випадку крокувати у напрямку реалізації цієї постанови.

Фото: mon.gov.ua

Чи маєте Ви стратегію, як буде відбуватися навчання в умовах епідемії наступного року? 

Міністерство освіти як центральний орган виконавчої влади формував освітню політику і був на контакті з усіма органами управління освіти по областях, з усіма конкретними випадками, які створювали нам певні виклики щодо розвитку і формування освітнього процесу. Завдяки всім учасникам освітнього процесу ми вже відпрацювали два семестри в умовах пандемії. Місяць від місяця це ставало більш звичною процедурою.  Враховуючи ті ознаки і перспективи, які Міністерство робило щодо покращення мережі Інтернет, щодо методичного забезпечення, щодо нормативних документів, які відбувалися і народжувалися у співпраці з місцевими органами та з практичними викладачами, на сьогодні маємо квінтесенцію. 

11 грудня ми презентували Всеукраїнську школу онлайн як офіційний додаток підвищення спроможності до навчання кожного українця і кожного громадянина світу, які хочуть навчатися за українською програмою українською мовою. 

Чим нова Всеукраїнська школа онлайн бути відрізнятися від тієї, що була на початку карантину?

На початку карантину були лише телеуроки, лише статика. На сьогодні разом з нашими швейцарськими партнерами була створена платформа. На сьогодні завантажено 800 років з 5 до 9 класу, які верифіковані і дозволяють не тільки переглядати, а створювати кабінет вчителя і кабінет учня, тестувати учня по залишкам знань, які мають місце після опанування того чи іншого уроку чи освітньої програми, сформулювати додаткові освітні траєкторії. Найголовніше полягає у тому, що Україна неоднорідна. Є сільські території, де реально не вистачає викладачів. Є вчителі, які викладають декілька предметів і не завжди вони є профільними фахівцями з того чи іншого предмету. Оці 800 еталонних уроків можуть бути покладені будь-яким вчителем в основу формування своєї стратегії викладання предмету і дотягування змісту цього предмету до еталонного у будь-якому куточку нашої держави і за її межами. Це не просто спростить життя вчителям. Це є додатковими освітніми можливостями, оскільки Всеукраїнська школа онлайн може використовуватись не тільки в межах дистанційної або змішаної освіти, а й в рамках повноформатної освіти як додатковий інструмент, який лише поглиблює знання.

У бюджеті на наступний рік передбачено 1 млрд на формування місць дистанційного навчання для кожної української школи. Окрім того, було прийнято постанову про забезпечення певними гаджетами для освітнього процесу. Це стосувалось насамперед дітей з особливими освітніми проблемами, коли таким дітям може навіть передаватися гаджет для використання в освітньому процесі. 

Ви запропонували ще одну новацію електронні щоденники і журнали у закладах загальної середньої освіти. Поясніть, як буде працювати.

Електронний щоденник та електронний журнал це сучасні інструменти, які дозволяють уникнути паперового дублювання, зробити повноформатний доступ батьків для оцінки освітньої траєкторії кожної дитини, дозволяють уникнути певних корупційних складових у виставленні оцінок або у зловживанні певними варіаціями стосовно додання балів або чогось іншого. Це сучасний інструмент, який повністю прозоро висвітлює освітню траєкторію кожної дитини і відтворює роботу вчителя з групою та  персонально з дитиною. Накази вже підписані. Весь світ рухається до діджиталізації,   до більш якісного доступу до інформації, тому Міністерство освіти теж не стоїть осторонь цього процесу. 

Коли учні повернуться до шкіл після канікул? У нас з 25 грудня до 10 січня планові канікули, а далі з 8 січня 2020 року і до 24 січня 2021 року запроваджений локдаун. 

По-різному. Школи у нас автономні. Міносвіти рекомендувало, що школи можуть взяти ці дні як канікули або буде дистанційна освіта. У межах закону України про повну загальну середню освіту є 30 днів канікул. Більша частина шкіл бере ці канікули. Але у будь-якому випадку один тиждень доведеться пройти соціальне дистанціювання, тому що це здоров'я. І тому є платформа Всеукраїнської школи онлайн, щоб освітній процес не припинявся, а також є вчителі і керівники обласних управлінь освіти, які повністю проінформовані і на повному зв'язку. 

Міністерство охорони здоров'я говорить, що з наступного року ми очікуємо на препарати вакцини і почнеться масова вакцинація. Вже оприлюднили пріоритетні категорії суспільства, які будуть вакциновані. Освітяни є не на перших місцях. Як Ви це оцінюєте?  

Звичайно, мені б хотілось, щоб освітяни завжди були на першому місці. Але на передовій є медики. За матеріалами Всесвітньої організації охорони здоров'я ковід не не є для освітян професійною хворобою. Враховуючи ту велику кількість людей, які задіяні в освіті, ми теж намагаємося поставити акценти на важливості. І, зокрема для для Міністерства охорони здоров'я, ми намагаємось якось наполягати на тому, щоб освітяни були у пріоритеті. 

У цій частині ми підготували закон України, який президентом має буде поданий як першочерговий, стосовно соціальних гарантій педагогічним і науково-педагогічним працівникам, так само, як і медикам, в разі захворювання на ковід. Ця пропозиція погоджена і ми чекаємо від президента внесення до парламенту. Я думаю, що коли парламент запрацює, президент його внесе. 

Які зміни Ви плануєте запровадити до реформи "Нова українська школа"? 

Проект "Нова українська школа" вже затверджений. У стандарт середньої школи 5-9 клас на сьогодні також затверджений. Зараз працюємо над тим, щоб затвердити типові робочі програми в частині розподілу годин між окремими предметами. У нас в пріоритеті стоїть старша профільна школа, фінансування проекту "Нової українська школа", який на 2021 рік збільшено на 40%. До того ж, є субвенція "Спроможна школа для кращих результатів". У минулому році було 500 мільйонів, а на 2021 рік буде мільярд.

Триває дискусія щодо термінів початку і завершення навчання в школі. У Вас була пропозиція почати навчання в школі для дітей з 5 років і завершити в 17 років.  Ви зараз не відмовились від цієї ідеї? 

Суспільне обговорення триває. Воно почалося не з того, що мені особистого захотілось навчати дітей 5 років. Я дуже багато говорив з психологами. Є країни, де діти починають навчання з 4 років, якщо створити особливі умови організації освітнього процесу. Це виникло виключно після спілкування більше ніж з 3000 батьків. Питання в необхідності 12-річної освіти є світовим і європейським освітнім брендом. 12 років це є той базовий стандарт, який сьогодні є у світі. І головна відмінність між 11-річкою 12-річкою полягає саме у профілізації. 

Чи є стратегія щодо вищої школи? Коли студенти можуть повернутись до навчання вже у стінах університетів?

Україна неоднорідна по захворюваності. Є університети, які навіть взагалі не виходили у повноформатний режим навчання. Є університети, які до цього часу спокійно навчаються в нормальному режимі, принаймні у змішаному. З 25 січня, залежно від рівня захворюваності тієї чи іншої території, університетам буде простіше вирішити, як діяти. 

Щодо пілоту з працевлаштування університетами своїх студентів. Як цей напрям буде розвиватися? 

Він важкувато розвивається. Міністерство соцполітики дуже нас підтримує, але чомусь гальмує Пенсійний фонд. Нам треба з'єднати бази Пенсійного фонду з базами ЄДЕБО для того, щоб чітко відслідковувати процес кар’єрного руху тієї чи іншої людини після закінчення університету. Останні півроку намагаюсь якось цей процес підштовхнути. Рух є, але не такий швидкий, як би того хотілося.

Реформу профтехосвіти підтримує Євросоюз, оскільки проблема браку кваліфікованих робітників дуже відчутна не тільки в Україні, а й в країнах Європи. Однак через карантин ця підтримка була трошки пригальмована. Як працюватимете далі над реформою?

Нічого не загальмовано. Завдяки підтримці Євросоюзу і ініціативі президента, презентований план модернізації професійно-технічної освіти, розроблена стратегія, відкриваються навчально-практичні центри. 100 мільйонів гривень уряд України виділив на створення 53 навчально-практичних центрів. Тобто реформа триває. 

На фото: Сергій Шкарлет