В’ячеслав Негода про місцеві вибори у громадах та реформу децентралізації

В’ячеслав Негода про місцеві вибори у громадах та реформу децентралізації

В Україні вже є новий адміністративно-територіальний устрій на рівні громад та районів, і на цій основі відбулися місцеві вибори. І тільки зараз створені всі передумови для проведення справжньої децентралізації, коли новим громадам перейдуть максимум повноважень і відповідних ресурсів, коли голови громад і депутати місцевих рад будуть працювати на те, щоб забезпечити сталий розвиток громад. Що необхідно для налагодження цієї системи? Як пройшли вибори у громадах України, зокрема у поліетнічних? Чи зросла залученість представників і представниць національних меншин до політичного життя громад? Про це в ефірі Українського радіо розповів заступник міністра розвитку громад та територій В’ячеслав Негода.

0:00 0:00
10
1x

Про те, як відбулися вибори у громадах України

25 жовтня історичний день для України, тому що вперше за багато років незалежності України відбулися вибори на новій територіальній основі. Ще рік назад було багато песимістів, які не вірили, що це можливо. Ці вибори справді повинні змінити Україну через рік-другий, тому що створено 1469 нових громад і 136 нових районів. Фактично відбулася розбудова спроможної системи територіального устрою України, на основі якої будуть розбудовуватися органи місцевого самоврядування. 

Щодо того, як пройшли місцеві вибори, мені здається, треба зробити акценти на двох питаннях. По-перше, вони відбулись при суттєвій зміні виборчого законодавства і Виборчого кодексу, який був складний і для тих, хто брав участь у виборах, і для тих, хто підводив і ще продовжує підводити підсумки. Але ці вибори відбулися демократично. Незважаючи на ті труднощі, які ми мали з пандемією, люди проявили велику зацікавленість і свідомість щодо участі. 

По-друге, суттєво, у рази, зросла політична зацікавленість до місцевих виборів з точки зору участі самих політичних партій та учасників. Дуже зросла конкуренція. У нас є дуже яскраві приклади, коли народні депутати беруть участь у виборах і кандидуються депутатами різних рад, насамперед міських голів, і готові складати після перемоги свої мандати це говорить про те, що вага мандата місцевої ради чи голови значно зросла. І це не проста політична зацікавленість. Сьогодні зростають можливості у територіальних громадах. 

Якщо говорити про повноваження і ресурси, то до кінця року ми фактично будемо мати ситуацію, коли понад шість тисяч дрібних громад завершують своє функціонування. Вони не мали бюджетів, повноважень, тобто були присутні як статисти і у більшості випадків нічого не могли зробити. Зараз у нас всі громади стають рівними. У нас немає громад першого, другого чи ще якогось рівня по своєму статусу. І у нас відкриваються величезні можливості. І на рівні громад, якщо є хороші лідери, якщо є певна активність самої громади, відкриваються можливості розвивати територію, створювати кращу якість життя. І це, мені здається, буде основним досягненням саме цієї реформи. Але ми говоримо тільки про територіальну основу. Далі процес реформи децентралізації продовжується. 

Про участь представників поліетнічних меншин у місцевих виборах 

Якщо говорити про поліетнічні громади, їх найбільша концентрація у Закарпатській, Чернівецькій, Одеській та інших областях. Законодавство України дало можливість всім громадянам України, незважаючи на належність до тих чи інших поліетнічних чи інших громад, брати участь у цих виборах. Законодавство теж дозволяє створювати місцеві партії, і ми бачимо, особливо на Закарпатті та деяких інших областях, що утворилися місцеві партії, побудовані на приналежності до тієї чи іншої поліетнічної меншини. З одного боку, це добре, що законодавство дало можливість об'єднати свої зусилля в досягненні певного представництва у радах. Процес підрахунку ще триває, але ми вже по перших результатах бачимо, що представники багатьох поліетнічних громад, які й раніше у них були лідерами, головами чи депутатами рад, знову отримали мандати і матимуть можливість проводити свою роботу з урахуванням певних особливостей своїх культури, традицій тощо. 

Ми отримали результати п’ятої хвилі всеукраїнського соціологічного дослідження по децентралізації. І там же ми теж вперше ввели питання пов’язані з поліетнічними громадами. 25% опитаних вважають, що поліетнічність громади, тобто компактне проживання однієї чи кількох національних меншин, створює не проблеми, а додаткові можливості для її розвитку. Крім того, 38% опитаних стверджують, що в їхній громаді компактно проживає одна або декілька національних меншин, серед них 34% вважають, що впливають на ухвалення рішень органами місцевого самоврядування і не мають такого впливу 44%. 

Ці громадяни, які вважають, що недостатньо впливають на вирішення місцевих проблем, це не є особливість тих громад. Це є в цілому проблема місцевого самоврядування по всій Україні. Ми поки що констатуємо і по інших громадах, що не завжди місцева влада є відкритою перед громадянами, не завжди застосовуються сучасні інструменти і механізми залучення чи участі громадян у вирішення тих чи інших питань. І це не пов'язано з тим належиш ти чи ні до поліетнічної чи моноетнічної громади. Це залежить від якості роботи органів місцевої влади. Тому, готуючи новий проєкт закону про місцеве самоврядування, розширюємо сферу відповідальності органів місцевого самоврядування, аби вони максимально до багатьох питань, які мають важливе значення для громади, залучали громадян, проводячи чи громадські обговорення, чи слухання. Щоб не робилися кулуарні рішення, які потім не сприймаються. Сутність місцевого самоврядування полягає в тому, щоб громада залишалася активною.  

Як будуть врегульовувати питання правонаступництва 

Після виборів територіальні громади повинні стати до виконання певних функцій, які стосуються повноваження всіх сфер. Аби ефективно їх виконувати, потрібно вирішити низку питань. Насамперед всі новоутворені громади, ради, голови є правонаступниками тих, які увійшли у ту чи іншу громаду, яка була сформована відповідним рішенням уряду і в якій проводилися відповідні вибори. По процесі добровільного об'єднання діяв закон, в якому були вирішені всі ці питання. У цій частині у Верховній Раді був зареєстрований відповідний законопроєкт. Він пройшов перше читання, отримав підтримку від народних депутатів. І ми сподіваємося, що не пізніше, як на наступному пленарному тижні має бути вирішене його голосування в цілому. Там передбачається закріплення в законі всіх питань і норм, які будуть юридичною підставою для правонаступництва і вирішення всіх питань. Там є блок питань, пов'язаних не лише з майном, а насамперед з бюджетами. Тобто до кінця року потрібно завершити виконання місцевих бюджетів, які були затверджені на 2020 рік, як на рівні громад, так і на рівні районних рад. 

Водночас необхідно забезпечити фінансування об'єктів соціальної та іншої інфраструктури (освіти, охорони здоров’я тощо), які фінансувалися або з боку бюджету громад, або з районного бюджету. Це повинні розуміти зараз керівники на місцях. Крім того, прийнятий відповідний закон і з 1 січня бюджетні ресурси з районного рівня перейдуть на рівень громад. Це означає, що всі об’єкти, які фінансувалися з районного рівня, повинні в основному перейти в громади. І в проєкті закону передбачається, що громади, на території яких є об'єкти з різних сфер, користуються пріоритетним правом в отриманні чи передачі цього майна. До цього треба готуватися. Ми сподіваємося, що народні депутати приймуть цей закон і у нас буде дещо більше місяця, щоб ці питання вирішити. 

Фото: oblradack.gov.ua