Спецпроєкт "Знову вибори". Агітаційний фактчекінг або як перевірити чи здійсненні обіцянки

Спецпроєкт "Знову вибори". Агітаційний фактчекінг або як перевірити чи здійсненні обіцянки

За підсумками місцевих виборів, які відбулися в Україні 25 жовтня, по всій території країни були сформовані нові органи місцевого самоврядування. І це саме ті органи влади, які визначатимуть якість життя кожного українця на рівні громади. Який стан у місті мають дороги й тротуари, в якому обсязі надаються комунальні послуги, як часто ходить громадський транспорт, зрештою, чим харчуються діти у школах – все це є питання, за які відповідає не центральна, а саме місцева влада. Як перевірити, чи в змозі кандидат виконати те, що обіцяв перед виборами, розповідає спецпроєкт "Українського радіо" "Знову вибори".

0:00 0:00
10
1x
Програма:
Ведучі:

У передвиборчий період населені пункти рясніли політичною рекламою. Втім, кандидати не квапилися давати конкретні обіцянки – радше вдавалися до гасел та загальних фраз. Обіцяли покращення, стабільність; стверджували, що мають професійну команду; змагалися у дотепних та влучних слоганах. Значно більше інформації можна було знайти в агітаційних матеріалах – в газетах, на сайті; зрештою, в програмі партії або кандидата.

Обираючи, за кого проголосувати, варто було уважно вчитуватися в ці документи. Насамперед треба було шукати конкретику – що конкретно планує зробити політик для життя громади, району чи області. Якщо замість конкретики – красиві, але загальні фрази, то є ризик, що і робитись нічого не буде. Втім, і конкретні, й загальні обіцянки можуть відповідати або не відповідати повноваженням кандидата.

Для того, щоб перевірити, чи спроможний політик реалізувати обіцяне, слід знати, що у його компетенції.

Міський голова або мер. Мер очолює виконавчий комітет відповідної міської ради та головує на її засіданнях. Що стосується його повноважень, то він:

• організовує роботу міської ради та її виконавчого комітету; 

• підписує ухвалені ними рішення; вносить на розгляд ради кадрові пропозиції;

• здійснює керівництво апаратом ради та її виконавчого комітету;

• скликає сесії ради; вносить пропозиції та формує порядок денний сесій, а також головує на пленарних засіданнях;

• забезпечує підготовку на розгляд ради проєктів програм соціально-економічного та культурного розвитку, цільових програм з інших питань самоврядування, місцевого бюджету та звіту про його виконання; оприлюднює затверджені радою програми, бюджет та звіти про їхнє виконання. 

• мер є розпорядником бюджетних коштів, які можуть використовуватися лише за призначенням, визначеним радою.

Аналогічними повноваженнями наділені також сільські та селищні голови.

До компетенції міської, селищної та сільської ради належать такі питання:

• затвердження регламенту ради; утворення і ліквідація постійних та інших комісій; утворення виконавчого комітету; кадрові питання;

• затвердження плану роботи ради та заслуховування звіту про його виконання;

• розгляд й затвердження міського, сільського чи селищного бюджету;

• затвердження місцевих містобудівних програм, генеральних планів забудови; встановлення правил із благоустрою території, забезпечення в ньому чистоти і порядку, торгівлі на ринках, додержання тиші в громадських місцях;

• встановлення заборони на продаж пива (окрім безалкогольного), алкогольних,слабоалкогольних напоїв у визначений час доби.

• ухвалення рішень з питань боротьби зі стихійним лихом, епідеміями; створення комунальної аварійно-рятувальної служби.

Обласні та районні ради. Якщо йдеться про лісові господарства, то це компетенція обласних та районних рад. Саме вони можуть ухвалювати рішення щодо захисту лісів, а також про розподіл лісів за лісотаксовими розрядами. До повноважень обласних і районних рад також належить боротьба зі стихійними лихами та епідеміями.

Що стосується депутатів всіх рівнів, то вони мають право

• ухвалювати рішення з усіх питань, які розглядаються на сесіях ради та її комісій;

• звертатися з запитом до керівників ради та її органів, до голови громади, керівниківвідомств та підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності;

• знайомитися з будь-якими офіційними документами, які зберігаються у відповіднихорганах місцевого самоврядування, та робити виписки, копіювання цих документів.

При цьому слід розуміти, що ефективність конкретного депутата істотно залежить від того, чи входитиме він до більшості в раді. В разі, якщо він не входить до більшості, то домагатись від неї ухвалення його пропозицій депутату буде вельми непросто.

Фото: з відкритих джерел

Останні новини
Військове кладовище почнуть будувати у середині червня – в.о. Міністра у справах ветеранів
Військове кладовище почнуть будувати у середині червня – в.о. Міністра у справах ветеранів
"Єдині вікна" у ЦНАПах, єКабінет, реабілітація та інструменти для розвитку – Порхун про нову ветеранську політику
"Єдині вікна" у ЦНАПах, єКабінет, реабілітація та інструменти для розвитку – Порхун про нову ветеранську політику
"Це не телешоу, не боротьба за популярність... Це реальні люди з реальними історіями", – Мстислав Чернов
"Це не телешоу, не боротьба за популярність... Це реальні люди з реальними історіями", – Мстислав Чернов
Катерина Радченко: Мета нашого проєкту — порушити глобальну тишу
Катерина Радченко: Мета нашого проєкту — порушити глобальну тишу
У межах Чорного моря має активніше діяти НАТО — Риженко
У межах Чорного моря має активніше діяти НАТО — Риженко
Новини по темі
Одвічний двобій між Качинським і Туском — Желіховський про місцеві вибори у Польщі
Суд скасував постанову про неможливість провести вибори у прифронтових громадах. Коли чекати на нові вибори?
Вибори мерів у Броварах, Новгород-Сіверському та Борисполі: чи є несподіванки? Коментує політолог
Харків поховав Кернеса: хто тепер контролюватиме місто?
Другий тур виборів: чому знову перемагають чинні мери