Сергій Куюн про те, чому дорожчає автогаз і кому це вигідно

Сергій Куюн про  те, чому дорожчає автогаз і кому це вигідно

Як здорожчання автогазу на світовому ринку вплине на гаманець українського автовласника та чому олігархи прагнуть запровадження акцизу на пальне в ефірі Українського радіо пояснює експерт з енергетичних питань, директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн.

0:00 0:00
10
1x
Програма:
Ведучі:

Ринок автогазу зріс на 30% і тепер складає до половини у співвідношенні з ринком бензину. Чи залишатиметься газ дешевшим за бензин і надалі пояснює експерт: "Ми маємо подорожчання газу на світовому ринку. Оскільки Україна імпортує газ, то ми цю тенденцію продублювали. Що стосується того, що він став коштувати 50% від ціни бензину, то це є абсолютно ринкова і нормальна пропорція у всьому світі та Європі. Споживачі звикли до того, що останніми роками газ подекуди втричі дешевший, ніж бензин. З одного боку люди змогли важкі роки економічної кризи пережити з дешевим енергоносієм, але з іншого боку це призвело до того, що ми стали світовим лідером з використання автогазу на транспорті. У нас з’явилася ще одна енергетична залежність. Тепер ми маємо шукати ще й скраплений газ на зовнішніх ринках і, на жаль, у нас немає жодних шансів замінити його внутрішнім виробництвом. Жоден нафтопереробний завод не зможе задовільнити попит в цьому газі. Тому ми маємо його імпортувати в дуже великих обсягах і, на жаль, ми це робимо переважно з Росії – 30-35% ринку".

На питання, якої ситуації чекати на ринку нафтопродуктів Сергій Куюн зазначає: "Ніхто не очікував, що ринок так швидко розвернеться. Постачальники навіть доплачували покупцям за нафту, а за місяць ми вже бачимо 30 доларів за барель. Зараз ціни стабілізувалися на рівні 40 доларів за барель нафти, і якщо вони там встоять, то ми зможемо уникнути подорожчання на заправках".

Деяких олігархів не влаштовує, що ринок автогазу розвивається так стрімко. Тому особи, яких асоціюють з олігархом Ігорем Коломойським наполягають на введенні доволі високих акцизів на автогаз. Відтак ціна на нього не те що складе 50 % від бензину, а майже дорівняється з цією ціною. "Йдеться про мита. І паралельно у парламенті є також ініціатива того, щоб підняти акцизи. Ігор Коломойський володіє найбільшим нафтопереробним заводом, який виробляє 10% бензину від нафти. За останні 5 років споживання цього бензину скоротилося вдвічі. Тому він виробляє пальне, яке нікому не потрібне. Усі потребують скраплений газ. Тому вони кажуть про необхідність коригування податкового навантаження таким чином, щоб різниця між ціною на газ і бензин скоротилася, щоб автогаз коштував 60-70% від ціни бензину. Тоді люди не будуть переводити машини на скраплений газ і нафтопереробники сподіваються, що таким чином вони почнуть купувати бензин. Я такі розрахунки не поділяю, оскільки світ іде вперед і люди швидше обиратимуть дизельну машину, аніж авто з бензиновим двигуном. Вони дешевші, надійніші та економніші. Заводу потрібно шукати ринки збуту, наприклад, нафто-хімічний комплекс у Калуші, який за тридев’ять земель везе сюди для переробки прямогонний бензин, а ми маємо його надлишок у Кременчуку. Крім того, на ринку існує великий тіньовий сектор бензину",  коментує Сергій Куюн.

Америка доволі активно бореться за вихід на європейський ринок скрапленого  газу.  Чи може Україна відмовити від російського газу і купувати його в США експерт пояснює: "Скраплений нафтовий газ справді виробляється в Америці з великим профіцитом. На жаль, до нас він не доходить, тому що в Україні немає інфраструктури для приймання великих танкерів-газовозів. У нас є інфраструктура для маленьких танкерів, які привозять американський газ вже з Європи. Якщо збудувати інфраструктуру для великих танкерів, тоді купувати скраплений газ в США стане економічно доцільно. У великому танкері менша собівартість транспортування. Це могла би бути реальна альтернатива російському газу".  

На фото: Сергій Куюн, Радіо Свобода