Мобільний додаток

"Lufthansa по-вітчизняному": які шанси появи в Україні державного авіаперевізника?

4.05.2020 р., 11:34

17 березня в зв’язку з карантином Кабінет міністрів України закрив міжнародне авіаційне сполучення, а 18 березня повністю зупинив внутрішнє. Відтак найбільші авіаперевізники України зупинили польотну програму, обмежившись виконанням евакуаційних та вантажних рейсів. Водночас президент України Володимир Зеленський заявив про намір створити державну авіакомпанію на базі "Антонова". Які перспективи такої ідеї та у скільки мільйонів з державного бюджету вона обійдеться? Про все це Українському радіо розповів директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк.

"Давно йшлося про розвиток регіональних перевезень і кризовий період є вдалим часом для проведення цих змін", – зазначив Сергій Вовк. 

За його словами, можливість створення в Україні власної державної авіакомпанії, про яку у фільмі "Рік президента Зеленського" сказав Володимир Зеленський, є, проте вона має кілька важливих аспектів: "Це питання розбивається на дві складові. Перша складова – це безпосередньо виробнича. "Антонов" – це компанія, яка наразі знаходиться в надзвичайно складному стані: останній серійний літак – АН-158 – був випущений більше, ніж п'ять років тому. Авіакомпанія не може добудувати і поставити замовникам літаки, які навіть вже є законтрактованими. Йдеться про літаки для національної гвардії Казахстана. І тут мова йде про те, що потрібен технічний та фінансовий аудит стану, в якому знаходиться "Антонов". Треба визначити, які літаки може виробляти компанія з урахуванням всього ланцюга поставок, адже не секрет, що значна частина цього ланцюга знаходилася в Росії, співпраця з якою зараз, мабуть, не є перспективною". 

"Питання номер два – це сама діяльність майбутньої компанії: на першому етапі вона вимагатиме значних інвестицій і навряд може йти мова про рентабельність на цьому етапі. Мова йде про інвестиції в сотні мільйонів доларів і чи готова Україна вкладати такі кошти – це питання. Можливо, йтиметься про певний мікс з успішними авіакомпаніями, зокрема з національним капіталом, які здійснюють перевезення на зовнішніх ринках. Вони можуть отримувати якісь пільгові програми для того, щоб залучати до своєї політної сітки і внутрішні перевезення. Але говорити про державну авіакомпанію зараз - це дуже амбітна ціль, яка обійдеться Україні в дуже велику суму", – наголосив експерт Сергій Вовк.

Проте директор Центру транспортних стратегій зауважив, що у сфері регіонального сполучення в межах України у авіаперельотів є всі шанси конкурувати із залізницею: "Інколи залізниця дешевше, але в окремих напрямках, наприклад, Київ-Одеса, навіть при поточній податковій ситуації певні авіакомпанії конкурували в ціновому сегменті вартості перевезення. Якщо нагадати ситуацію до війни, то на таких напрямках, як Київ-Донецьк, Київ-Харків була повноцінна конкуренція авіаційного та залізничного транспортів". 

"Тому, якщо буде відпрацьована державна програма підтримки виробництва літаків з відповідним фінансуванням чи з боку державних банків, чи якогось спеціалізованого фонду, якщо будуть надані пільги, зокрема, у ПДВ, для авіакомпаній, які здійснюють внутрішні перевезення, то вони можуть мати перспективу. Країна є географічно великою і ми бачити, що дуже часто саме регіональні аеропорти демонстрували динаміку, яка перевищувала найбільші аеропорти міст-мільйонників. Найбільш яскравим прикладом є приватний, коли авіакомпанії суттєво активізують кількість внутрішніх рейсів під час зимового сезону до Івано-Франківська на Буковель", – підсумував Сергій Вовк. 

ФОТО: pixabay 

"Lufthansa по-вітчизняному": які шанси появи в Україні державного авіаперевізника?

Новини по темі