Школа опору і бунтарства: куди звертатися дітям, які зазнали насильства

Школа опору і бунтарства: куди звертатися дітям, які зазнали насильства

Куди може звернутися дитина, коли вона зазнала скрути, відчуває на собі насильницькі дії або ж психологічне насильницьке ставлення до себе. Альона Кривуляк, координаторка гарячої лінії для дітей Ла Страда Україна, розповідає, хто може відновити довіру і допомогти.

0:00 0:00
10
1x

Ідея про те, щоб виокремити Національну дитячу гарячу лінію, була для Ла Страда Україна певним викликом і прийшла не одразу, тому що в переважній більшості ця громадська організація працювала з дорослим населенням, зокрема з жінками, які постраждали від торгівлі людьми, від домашнього насильства. Тим не менше, на гарячу лінію для дорослих телефонують діти, і не завжди ці питання стосуються чи то торгівлі дітьми, чи насильства і жорстокого поводження з дітьми. Були, наприклад, питання, які стосувалися непорозумінь з вчителем чи конфліктів з батьками, як такого насильства немає, але є певна недовіра, дитина не завжди знає, як відреагувати на ту чи іншу ситуацію, проблема першого кохання, юнацької закоханості. Потрібно було створювати щось для підтримки дітей.

У 2013 році виокремилась Національна дитяча гаряча лінія і по сьогодні вона дуже успішно працює. Альона Кривуляк згадує перші дзвінки на гарячу лінію: "Коли ми тільки створили дитячу гарячу лінію і вона запрацювала з січня 2013 року, приїхав один телеканал та зробив масштабний сюжет, що нарешті в Україні запрацювала Національна дитяча гаряча лінія і ми прийняли шалену кількість дзвінків від дітей, які говорили: "Серйозно, в Україні таке є? І це правда безкоштовно". Звичайно, ложку дьогтю нам внесли дорослі – вони взагалі не розуміли, навіщо це створено, хто це придумав і що зараз ми будемо розповідати дітям про їхні права, а краще б розказували про їхні обов’язки. Втім, для дітей це ресурс, який їм дуже підходить".

Номери гарячої лінії для дітей: 116 111 (безкоштовно з будь-якого мобільного оператора на території України), 0 800 500 225 (безкоштовно з будь-якого мобільного і стаціонарного на території України).

Як пояснити дорослим, навіщо ця лінія дітям?

Національна дитяча гаряча лінія – дуже унікальна. Ця гаряча лінія створена для дітей та дорослих, чиї запити стосуються дітей, тобто для батьків, вчителів та будь-яких небайдужих дорослих, які знають, що в дитини щось відбувається, але не знають, як цим дітям допомогти. Коли Ла Страда спілкується з дітьми, основний меседж не в тому, щоб показати, яка вона крута, мовляв, звертайтеся лише сюди. Ні. Є діти, які заплуталися, – вони зверталися до батьків або до когось з інших дорослих зі своєю проблемою, яка, можливо, на погляд дорослих видалася абсолютно безглуздою. А для дитини це могла бути проблема всього життя. Через те, що свого часу батьки могли не почути, не звернути увагу, не сказати кілька слів підтримки, дитина закривається і більше не звертається до батьків, а вирішити цю проблему самостійно вона не може, тому і шукає інші ресурси. Ми є таким ресурсом, але ми показуємо дітям, як налагодити спілкування з батьками, як підійти до них та розказати про те, що їх турбує.

Хто працює з дітьми?

Дитяча гаряча лінія намагається бути універсальною в наданні консультації, тому на зміні одночасно працюють психолог, юрист, соціальний працівник. Для того, аби Ла Страда змогла надати весь спектр консультацій, які можуть бути важливими для дитини чи дорослої людини, яка сюди телефонує. Абсолютно всі консультанти мають психологічні навички, так само всі психологи мають обов'язково знати базове законодавство в питаннях булінгу, насильства, жорстокого поводження з дітьми, тому що це найбільш топові питання, з якими звертаються діти.

Дзвінки стосовно жорстокого поводження з дітьми

Дзвінки, які стосуються насильства та жорстокого поводження з дітьми, за статистикою, становлять ¼ усіх дзвінків, які надходять на гарячу лінію. Це одна з найважчих категорій дзвінків, з якими працює Ла Страда, тому що на це потрібно дуже оперативно реагувати. Коли гаряча лінія приймає такі звернення, вона обов’язково пише офіційні листи до поліції і до служб у справах дітей. Розроблені стандартні операційні процедури взаємодії Національної гарячої лінії з відповідними державними структурами у випадках, якщо телефонує дитина, яка перебуває у складних життєвих обставинах. Цей документ розроблявся спільно з Міністерством внутрішніх справ, Національною поліцією україни, Міністерством соціальної політики, Міністерством охорони здоров’я та Міністерством освіти і науки. Тому залежно від того, де відбувається ситуація насильства, наприклад, вдома, тоді повідомляється підрозділ Ювенальної превенції і підрозділ Служби у справах дітей. Якщо це відбувається в школі, то, відповідно, повідомляється відділ освіти, де відбувається ця ситуація. 

Якщо дитина саме зараз є свідком злочину, основна задача гарячої лінії – заспокоїти дитину, надати їй психологічну підтримку. Одночасно, з’ясовується, що відбулося, що дитина побачила, які конкретно дії були вчинені проти самої дитини, якщо це потенційний випадок насильства або торгівлі дітьми, то тієї ж години, служба пише офіційні звернення. Але офіційні звернення, з одного боку, це довга офіційна процедура, – служби мають 30 днів на те, щоб зреагувати. На щастя, Ла Страда має тісні зв’язки з впливовими міністерствами і перед офіційним звернення, служба просто телефонує та повідомляє про ситуацію. Це все відбувається оперативно. Якщо це ситуація домашнього насильства, коли дитина боїться повертатися додому, гаряча лінія разом з дитиною розшукують певний ресурс, куди вона може піти, щоб не робити ситуацію ще більш глибинно проблемною для дитини. Можливо, є бабуся та дідусь, хрещені чи сусіди.

З якими проблемами звертаються

Останніми роками найбільш топовою темою серед дітей є тема ризиків, з якими діти стикаються в інтернеті. Діти не завжди знають правила безпеки в інтернеті, але хочуть ним користуватися. Питання, які стосуються кібербулінгу, секстингу, грумінгу (коли часто дорослі чоловіки, які в інтернет-просторі кажуть, що вони є підлітками і знайомляться з дітьми та в реальному житті хочуть використати їх для своїх сексуальних цілей). Дорослі звертаються найчастіше з питанням налагодження стосунків з дитиною-підлітком. 

Часто звертаються з питаннями насильства та жорстокого поводження з дітьми. Діти бояться та не хочуть, щоб про це дізнався хтось інший. Тому принцип конфіденційності та анонімності дуже важливий для дітей. Щодо дорослих, то часто телефонують просто небайдужі люди, наприклад, сусіди, які стали свідками насильства над дітьми.

Чому та як варто звертатися на гарячу лінію

Якщо дитина боїться телефонувати на гарячу лінію, то вона може написати в інстаграмі. Спершу довірливі стосунки встановлюються на сторінці, а потім переважна більшість сама передзвонює, тому що вони зрозуміли, що є можливість, що їх почули. Коли діти телефонують розгублені та не знають, з чого почати, починає гаряча лінія. Кожне слово, яке говорить дитина, дуже важливе, адже воно може містити великий пласт інформації.

Два базових принципи роботи: анонімність та конфіденційність. Гаряча лінія не бачить номер, з якого телефонує дитина. Якщо дитина сама не скаже, то гаряча лінія не знає, з якого населеного пункту надходить дзвінок. Щодо імені, то віриться на слово та називають дитину тим іменем, яким вона представляється. 

Принцип конфіденційності може порушуватися у випадках, які стосуються насильства та жорстокого поводження з дітьми. Але дітей до цього готують, кажучи, що це порушення прав дитини і це не можна терпіти. Але принцип анонімності є непорушним у будь-якому випадку.

Фото: Depositphotos