Назар Заболотний: Керівник Офісу президента – це фактично посада віцепрезидента, якого ми не обирали

Назар Заболотний: Керівник Офісу президента – це фактично посада віцепрезидента, якого ми не обирали

Чим має займатися Офіс президента та в чому найбільші недоліки посади його очільника розповів Українському радіо аналітик Центру спільних дій Назар Заболотний.

0:00 0:00
10
1x

"Конституція України каже, що президент не може нікому передавати виконання своїх обов’язків. Це цілком правильно, тому що президент несе за свою діяльність відповідальність, може залучати людей до формування рішення, але кінцеве прийняття все одно залишається за ним. Але перший пункт переліку повноважень Адміністрації, а тепер Офісу, президента каже, що Офіс президента здійснює дослідження гуманітарної, соціальної сфер. Це фактично дублювання того, що має робити Кабінет міністрів та відповідні міністерства. В результаті в структурі Офісу президента є директорами та департаменти, які дублюють функції міністерств, а через великий вплив президентів на уряд, вони починають конкурувати з міністрами", – розповів Назар Заболотний.

Таким чином, зазначає аналітик, бюджетні видатки на Адміністрацію президента та забезпечення його діяльності становлять 916 мільйонів гривень на цей рік: "Для порівняння витрати всього секретаріату Кабінету міністрів складають мільярд гривень".

"На практик таке дублювання функцій призводить до ряду проблем, перша з яких, це те, що ті, хто реально приймає рішення, не несуть жодної відповідальності за них. Наприклад, зараз президент регулярно втручається в питання цін на комуналку. Рішення приймаються не в Кабінеті міністрів, а ціна встановлюється не нацрегулятором, а десь в темних коридорах Адміністрації президента. Але відповідати за цінову політику та все, що пов’язано з економікою, буде прем’єр. Якщо щось дорожчає чи чогось немає – винен прем’єр, хоча він може і не приймати таких рішень. Це викривляє саму суть демократії", – вважає Назар Заболотний.

Відтак очільник Офісу президента, за словами аналітика, це фактично неформальна посада віце-президента в Україні. Але, на відміну від, наприклад, США, наші віце-президенти ніким із нам не обрані.

"Одна людина вирішує за всіх, тоді як інституція краще, ніж одна людина. Тому що демократичний контроль працює так, що Верховна Рада викликає міністра, відповідального з прийняття якогось рішення. А викликати, наприклад, Єрмака неможливо".   

"Також, наскільки я знаю, зараз є проблема з тим, що голова Офісу президента не декларує свої доходи, на відміну від чиновників. Якщо брати стан де-юре, то Офіс – це допоміжний консультативний орган, який ні на що не впливає. Але по факту керівник Офісу – це людина, яка може подзвонити і дати вказівку голові обласної держадміністрації, тому фактично він мав би звітуватися", – зазначив Заболотний.

Проте аналітик зазначає, що посада керівника Офісу має й іншу, ніде не записану функцію: "Це сірий кардинал української політики, який має фактично не власну владу, а діє від імені президента. Кожна людина, яка потрапляла на цю посаду, і в пресі, і в суспільстві дещо демонізувалася. Це відбувається ще й тому, що президенти використовують своїх голів адміністрацій для того, щоб робити брудну роботу. Але президент може завжди "скинути" з політичного поїзда того голову адміністрації, який вже набрав багато негативу".

ФОТО: Укрінформ