Це допоможе вирішити проблему війни — Юрій Ганущак про реформу децентралізації

Це допоможе вирішити проблему війни — Юрій Ганущак про реформу децентралізації

У Києві 23 жовтня відбулась презентація змін до Конституції України та пріоритетів Кабінету Міністрів щодо реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні. Що очікує громади після завершення реформи? Про це в ефірі Українського радіо розповів один із із авторів децентралізації в Україні, директор ГО "Інститут розвитку територій" Юрій Ганущак.

0:00 0:00
10
1x
Програма:
Ведучі:

За словами Юрія Ганущака, в Україні після реформи буде біля 100 округів чи округ.

"Питання ще в тому, чи округ чи округа. Відмовились від терміну "повіт", але однозначно ліквідовують слово "район". На чолі невідомо чи буде ще окружна рада, чи ні. Я за те, щоб написати формулу. Вона звучить так: за наявності спільних визначених законом повноважень формують обласні та окружні ради. Точніше — спільних інтересів територіальних громад. Станом на сьогодні таких повноважень, таких інтересів не проглядається. Але можливо років через 10 якраз буде зміщення певних функцій на окружний рівень, і тоді треба буде створювати представницькі органи. Бажано зарезервувати можливість створення оцих окружних рад", — сказав він.  

Юрій Ганущак зазначив, що на сьогодні не бачить великих помилок щодо реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні.

"Таки взяли той текст, який підготували експерти. Залишається питання, яким чином будуть формуватись виконавчі органи громад, чи ми залишаємо недолугу схему прямих виборів мерів, і потім у нас вічне протистояння, чи ми робимо європейську систему, де для різних рівнів громади різна система формування виконавчих органів", — додав він. 

Юрій Ганущак зазначив, що в проєкті закладали те, що префект не може бути на одному місці більше ніж три роки. До трьох років. Може бути і 6 місяців, потім його можуть перевести в інше місце. "Зараз фігурує термін "три роки". Це неправильна модель, це жорстка модель. Має бути не більше трьох років, бо людину можуть перевести в інше місце. Проте ротація має бути обов’язковою. Префект не є політичною фігурою, він — законник. Він здійснює нагляд за дотриманням Конституції та законів і над органами місцевого самоврядування, і над територіальними органами виконавчої влади. Бо зараз їх ніхто не контролює на місцях, а фактично тільки зверху (що погано працює), а вони мають грати роль зворотного зв’язку. Ще одне щодо цього статусу, чого немає в концепції. Вони є в оперативному підпорядкуванні уряду, а не президента. Префекти призначаються президентом за поданням уряду, але вони підпорядковані уряду", —  сказав він.

Отож префект має бути оперативним інструментом уряду. Він має забезпечувати виконавчу владу, а президенту —  звітність.

Юрій Ганущак розповів про новий принцип формування округів: "На відміну від госпітальних округів, де центр не грає ніякої ролі, тут центр відіграє величезну роль. Оскільки повноваження щодо територіальних органів виконавчої влади безпосередньо будуть передані оцим територіальним органам, то вимоги до кадрового складу будуть надзвичайно високими. Саме через те гарантія дається, що буде ефективно працювати державна влада тільки там, де центр є містами понад 50 тисяч. Чому? Бо там є можливість формувати адміністративну еліту, вона поколіннями формується, там є конкуренція серед людей і в бізнесі". 

За словами Юрія Ганущака, ця реформа допоможе вирішити проблему війни.