Як безпечно купувати в інтернеті — поради Катерини Чорногоренко

Як безпечно купувати в інтернеті — поради Катерини Чорногоренко

Як не потрапити у пастку недобросовісних продавців та не нарватися на шахраїв і куди звертатися по допомогу, якщо товар виявився неякісним? В ефірі Українського Радіо поради дає старша експертка проєктного Офісу безпечності нехарчової продукції й захисту прав споживачів при Міністерстві розвитку, економіки, торгівлі та сільського господарства Катерина Чорногоренко.

Українці дедалі частіше купують речі в інтернет-магазинах, на дошках оголошень чи маркет-плейсах.

Як не потрапити у пастку недобросовісних продавців та не натрапити на шахраїв? Куди звертатися по допомогу, якщо товар виявився неякісним?

Катерина Чорногоренко розподіляє порядок дій на два етапи:

1) Вибір товару — характеристики, гарантійні зобов’язання, більше дізнатися про конкретного виробника товару.

2) Фінансова частина — номер рахунку чи картки перевірити в інтернеті. Скопіювати в пошуковик — як правило, номери карт і телефонів фінансових шахраїв люди публікують на форумах і ви одразу зможете побачити, якщо продавець нечесний.

Для цього Катерина Чорногоренко радить дотримуватися кількох правил: 

Перевірте назву юридичної особи

На сайті має бути вказана назва цієї особи, унікальний код, за яким ми можемо знайти інформацію в реєстрі. Популярна ситуація, коли реалізатори зареєстровані на ФОП. 

Перевірте адресу юридичної особи або ФОП 

Найчастіше зазначають номер поштового відділення, втім, варто з’ясувати офіційну фізичну адресу. За найменуванням ФОП чи юрособи можна знайти всю інформацію, аж до адреси і телефону в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб.

Обирайте товар з описом і характеристиками

На сайті мають бути всі характеристики товару, його детальний опис, фото з усіх боків. Щоб людина могла визначитися, опираючись лише на характеристики й картинки. Вивчайте відгуки інших споживачів — це маркер щодо вибору товару, однак, якщо 100% відгуків позитивні, то це не привід їм довіряти. Як мінімум, потрібно перевірити декілька джерел.

Куди скаржитися, якщо все ж отримали неякісний товар?

У маркет-плейсах, тобто на великих сайтах, де представлено багато виробників та магазинів, є правило — вирішити конфлікт в межах маркет-плейсу, щоб не допустити скарг та судових позовів. Тому зазвичай звернення в службу підтримки допомагає розв'язати проблему, замінити товар чи повернути кошти.

"Держава в цьому випадку захищає права покупців. А саме, є такий орган, як Держпродспоживслужба. Ми формуємо заяву захисту прав споживачів, де перераховуємо, що сталося — некомплект, дефектний товар тощо", — говорить експертка. 

Але в цьому випадку потрібен чек і про нього має подбати покупець.  Без чека буде важко щось довести й порозумітися. Якщо оплачували банківськими переказами, картка банку не завжди вказує на прямий зв’язок між вашими грошима і продавцем, адже ФОП може бути на одне прізвище, а картка — на інше. Це не випадково, і часто навіть недобросовісні продавці просять не зазначати в платежі, що це оплата за товар. Це — ухилення від податків, і відповідальний споживач повинен розуміти ризики. 

Фото: Pixabay