Українські ековинахідники розробили пристрій для циклічного відновлення автомобільної гуми

Українські ековинахідники розробили пристрій для циклічного відновлення автомобільної гуми

Чи можемо ми говорити, що запит на сталий розвиток, кліматичні інновації, екологічний бізнес — існують? Де місце України у світовому екологічному контексті? Як створити прибутковий "зелений бізнес" і стати новатором на міжнародній арені? У студії Українського Радіо про це та інше розмірковували співзасновник ГО Greencubator Роман Зінченко та переможець національного фіналу Глобального конкурсу ClimateLaunchpad Назар Халавка.

Дедалі частіше Україна і світ говорять про зміну клімату, глобальне потепління, викиди парникових газів, інші екологічні катастрофи. Нещодавно по всьому світу відбулися акції на захист клімату, в яких, за даними організаторів, взяли участь понад чотири мільйони людей.

Кліматичні марші, які зараз прокотилися світом, на думку Романа Зінченка, співзасновника ГО Greencubator — великий індикатор запиту суспільства на те, щоб змінювати підхід — відходити від "бурої економіки" — економіки інтенсивних забруднень та вичерпання ресурсів, економіки випаленої Землі — до економіки зеленої, яка створює більш стійкі та дружні до людини середовища. Зелена економіка не є "хижацькою" з точки зору використання ресурсів планети, а навпаки — забезпечує можливість нашим нащадкам користуватися всім цим середовищем, яке нас оточує зараз.

Роман Зінченко пояснює, що зелені бізнес-ідеї — це важливий компонент того, як ми відходимо від старої парадигми бізнесу.
"Відходимо від того, що бізнес бере від довкілля, до того, що бізнес створює не тільки продукти, а так само створює рішення, сервіси, можливості для того, щоб відроджувати екосистеми, давати можливості сталого розвитку для громад, міст, сіл і бути максимально дружнім до довкілля".

Назар Халавка додає, що підходити до розв'язання екологічних проблем слід з урахуванням нового тренду, який називається "апсайклінг" — коли з відходів створюються рівноцінні компоненти. 

Проєкт команди Назара Халавки, який посів призове місце в конкурсі ClimateLaunchpad, якраз полягає в тому, щоб з автомобільних покришок спробувати виробляти компоненти, з яких можна виробляти нові покришки.

"Велика проблематика цього ринку була в тому, що, по суті, компоненти, які створювалися після перероблення покришок, були непридатні до повторного використання, а ми поставили перед собою глобальну ціль — створити технологію, яка дозволить з цих компонентів виробляти нові покришки. Так ми прийшли до технології індукційної обробки гуми. Якщо дуже просто пояснити, то ми винайшли велику мікрохвильову пічку, в яку ми можемо поміщати покришки, в яких є металевий корт. І суть цієї пічки в тому, що вона розігріває металевий корт всередині покришки, і таким чином вона її розігріває до такої фракції, що гума, яка довкола цього металу, починає тліти. За допомогою цього, ми можемо без великих зусиль і без жодного кріплення цього металу, його витягнути і, по суті, залишити просто суміш каучуку і гуми, й після цього віддати цю гуму на обробку, на подрібнення. Основна суть конвеєра полягає в тому, що на вході ми поставили покришку, а на виході отримали абсолютно чисту фракцію гуми, подрібненої до 10 у -6 степені. Тобто, по суті, це гумова пилюка, з якої надалі можна створювати нові покришки", — розповідає автор проєкту.

Вже реалізована частина цього конвеєра, але вся лінія доволі велика, тож її остаточний запуск потребує часу.

Основний же ключ до подолання бідності, за переконанням Романа Зінченка, — це сталий розвиток.

"Бідність долається не законодавчими рішеннями. Бідність долається створенням національного багатства. Ключовий фактор створення національного багатства — це бізнес, якщо цей бізнес буде створювати зелену додану вартість, нарощувати національний зелений ВВП — це дуже хороша, дуже цікава можливість зростати. У цьому плані ми рухаємося вперед. Але з іншого боку є величезна кількість викликів, на які, зокрема, потрібно звертати увагу в Україні", — акцентує Роман Зінченко.

Серед таких викликів він називає якість повітря в містах, якість води та деградацію базових життєвих умов. 

Захист довкілля в цьому плані є великою стратегією, але з іншого боку, великим завданням є перетворення бізнесів найбільших забруднювачів в Україні.

Фото: Greencubator