Існують сотні тисяч різновидів комах, які вимруть раніше, ніж ми їх вивчимо — ентомолог

Про мільйон різновидів комах, Україну як одну з найбезпечніших територій на планеті та знищення біорізноманіття в ефірі програми "Студії у студії" на Радіо Промінь розповів Григорій Попов, ентомолог, кандидат біологічних наук, співробітник Інституту зоології.

Ведуча:

Ольга Бабчук

Скільки існує різновидів комах?

— Як фахівець з ентомології, можу сказати, що на нашій планеті щонайменше мільйон видів комах, і це тільки тих, які описані вченими. Це означає, що в цієї комахи є наукова назва, ми знаємо, де вона поширена, і її опис можна знайти у якомусь науковому журналі.

За різними математичними моделями фахівці визначають, що комах на нашій планеті може бути близько 2-10 мільйонів видів. Переважна їхня більшість — у тропічних лісах. І, на жаль, дуже багато комах зникає внаслідок вирубки тропічних лісів.

Тобто такими темпами ми можемо про ці види навіть не дізнатися?

— Так. Існують статті, де досліджується динаміка навчання фахівців. Ентомологів зараз дійсно не вистачає на планеті, а у таких регіонах, де біорізноманіття найвище — це Південна Америка, Африка, Південно-Східна Азія — вчені порахували, що тієї кількості студентів та аспірантів, яка є зараз, просто не вистачить.

Ми ще багато десятків років житимемо, і поруч з нами будуть жити і потихесеньку вимирати сотні тисяч видів комах, які ми ніколи не опишемо, ніколи не побачимо, і про які ніколи не з’ясуємо, чи корисні вони для нас, чи ні.

Науку порівнюють з рибальською сіткою в океані фактів. Ми не можемо займатися тільки прикладною наукою і щось винаходити, не досліджуючи те, що нас оточує. Більшість винаходів наших інженерів ґрунтувалася на спостереженнях, які були зроблені до цього.

Ви також є експертом з географічного поширення комах. Що можна сказати про Україну у цьому контексті? Чи багато в нас комах, порівняно з іншими країнами світу?

— Я хочу привітати усіх українців, тому що Україна є однією з найбезпечніших країн у всьому світі щодо довкілля.

Не випадково наші предки, коли вийшли з Африки, зрештою оселилися в Європі, адже тут дуже вигідні умови. Тут немає серйозних паразитів, тут немає серйозних хижаків, у нас немає тропічних хвороб на кшталт малярії, від якої гинуть 1,5 мільйона людей на рік. Малярія страшніша за Ебола чи СНІД, і у нас в Україні її немає. Ще до 1930-х років вона була, та за допомогою ентомологів її подолали.

Щодо комашиної мапи України — як ентомолог, можу сказати, що вона скоріше нагадує порожній простір, де з висоти супутника можна помітити якісь клаптики, стрічечки, де все розоране та порубане. Чому в нас високе біорізноманіття у Криму та в Карпатах — тому що гори дуже важко розорати. Чому існують наші степові заповідники — їх просто не змогли розорати і забудувати.

Переважно угіддя і для комах, і для птахів, і для тварин та рослин в Україні — всі знищені. Ми маємо якісь залишки цього біорізноманіття.

Фахівці-ентомологи спостерігають, як зникають комахи. Це відбувається через те, що люди знищують їхні селища, біотопи, розорюють степи, вирубують ліси, просто тому, що женуться за грошима.

Життя існує лише на одній планеті — на нашій. І знищуючи біорізноманіття, ми шкодимо собі. Доведено, що найбільш стійкими біотопами на Землі є тропічні ліси, і це безпосередньо пов’язано з тим, що там найбільше різновидів життя: і комах, і усього іншого. Якщо ми починаємо одну ланку життя витискати, виймати, ми спершу цього не помічаємо, але потім ми спостерігаємо лавиноподібний ефект.

Що ще, окрім заорювання та вирубування, може шкодити комахам?

— Останні 20 років люди активно використовують пестициди, тобто препарати проти шкідників, нової групи, які називаються нікотиноїди. Усі такі препарати насправді отруйні та небезпечні.

Нікотиноїди виявилися дуже ефективними, але, як з’ясувалося, вони впливають не лише на шкідників, але й на бджіл. А бджоли у нас — це головні запилювачі на планеті. Бурхливий розвиток квітучих рослин у нас на планеті пов'язаний у першу чергу з бджолами та джмелями.

Зникнення бджіл може призвести до стрімкого падіння біорізноманіття. Якщо бджоли зникнуть, наступного року зникнуть усі рослини, з ними пов’язані.

Ви згадували, що Україна — одна з найбезпечніших для людини територій. Але у ЗМІ зараз часто можна побачити повідомлення про отруйних павуків на півдні України, нашестя кліщів… Що відбувається насправді?

— Є і павуки, і кліщі. Отруйні павуки в Україні були й раніше, і це не є сенсацією. Просто людина — примат емоційний, нам потрібні гучні заголовки.

Наведу такий приклад: в Україні є енцефалітний кліщ. Але щось я давно не чув від журналістів, щоб хтось помер від цього.

Слухай розмову повністю в ефірі Радіо Промінь!