Композитор Григорів: літак Ан-2 відкрив нову сторінку для формації NOVA OPERA та для слухачів

Композитор Григорів: літак Ан-2 відкрив нову сторінку для формації NOVA OPERA та для слухачів

Вони повернулися з гастролей в Нью-Йорку, Роттердамі, Парижі, де представляли оперу "Йов". Нещодавно у Мистецькому Арсеналі відбулась прем'єра опери-перформанса за виставою Леся Курбаса "Ґаз". А незабаром на великому екрані покажуть відеоверсію унікальної футуристичної опери "AEROPHONIA". Про це в програмі "Музична сієста" розповідали композитори музичної формації NOVA OPERA Роман Григорів та Ілля Разумейко.

Ведуча:

Світлана Галась

Ваша "AEROPHONIA" встановила рекорд України. Що це був за рекорд?

Роман Григорів: це був рекорд в музичній галузі. Ми зробили поєднання літака з музичною формацією NOVA OPERA. Нами була написана партитура для літака, ми фактично інтегрували його в музичну канву. Вперше в історії опери літак виконував музичні партії. Цей експеремент зробив фурор.

Літак виправдав ваші сподівання? Чим для вас стала "AEROPHONIA"

Роман Григорів: на жаль, з чудовим літаком Ан-2 ми провели замало часу. Цей літак відкрив нову сторінку для формації NOVA OPERA і для слухачів, яких було близько 8 тисяч. Це була наша перша проба. Далі ми плануємо залучати інші цікаві літаки. Можливо, вдасться зробити цілу симфонію для літаків. Особисто для мене вона означає певний футуризм. Я відкрив, наскільки літак може впливати на психофізіологію людини. Літак постає не типовим музичним інструментом, і люди не сприймають його доти, поки не почують те, як він звучить. Тоді він доєднується до музичної сфери і відчувається нова якість.

На скільки було складно саме виконавцям?

Роман Григорів: це однозначно було не просто. Літак має величезний спектр обертонів, тому виконавцям було важко почути саме потрібний звук. Крім того, вони працювали дуже близько від літака, тому їм важко було втриматися, через те, що він має таку властивість як засмоктувати на великих обертах. 

В одному з ваших перформансів ви розбили фортепіано. Які смисли ніс цей акт?

Ілля Разумейко: це точно не був акт вандалізму. Коли нам закидають, що ми розбили піаніно, то просто відповідаємо, що так сталося, бо надто голосно і експресивно грали. Ця деструкція піаніно чудово лягла на момент партітури, коли музика починала грати все голосніше і голосніше. Виконавці грають на фортепіано у 8 рук, це додатково створює експресивний момент.

Як ваші експеременти сприймали в Америці та Європі?

Роман Григорів: на мою особисту думку, американці є дуже відритим народом. Якщо їм щось не подобається, то вони про це кажуть, і якщо щось дуже подобається, то теж кажуть. А ось європейці більш стримані, я б навіть сказав консервативні. 

Що ви плануєте далі?

Роман Григорів: далі ми плануємо велику постановку. Те, що відбувалося у Мистецькому Арсеналі, було своєрідним тизером. Зараз ми хочемо зробити з цього повноцінне шоу. Хотілося б його показати в Оперному театрі десь в травні-червні 2019.

Як працювалося в тандемі з двох композиторів над одним твором:

Ілля Разумейко: це був цікавий досвід. Одному майже неможливо зробити такий масштабний перформанс. Ми одне для одного стаємо критиками та критично дивимося на матеріал кожного.

Нагадаємо, що 5 грудня в кінотеатрі "Київ" о 19.00 можна буде подивитися відоверсію перформанса  "Aerophonia". Саме ця опера влітку відкрила Міжнародний фестиваль актуального мистецтва Porto Franko, а головним героєм став легендарний літак Ан-2. 

Прослухати детальніше можете за посиланням