Захист прав споживачів: як не потрапити на гачок?

Захист прав споживачів: як не потрапити на гачок?

На добре чи на зле, та ми живемо у епоху споживацтва. Все наше життя тісно пов’язане із придбанням товарів та послуг. Купівля продуктів, техніки та одягу є невідємною частиною нашого життя. Але чи вміють українці відстоювати своє право на якісні товари і послуги? Про це в ефірі Променя розповів заступник голови правління ВГО "Союз споживачів України" Олег Цильвік.

Цильвік відзначає, що більшість покупців у супермаркетах приділяють увагу інформації про товар, його склад та строк придатності. Але навіть це не може вберегти споживачів від купівлі неякісного товару.

"Дуже зараз така негативна тенденція, що навіть виробники намагаються маніпулювати інформацією, яку наводять на етикетці, не публікують повний вміст продуктів, приховують деякі складники",  – попереджає експерт.

При цьому покупці зазвичай рідко скаржаться на якість продуктів.

"Більшість людей не іде скаржитися, не повертає продукти, адже там 300 грам сиру чи палка ковбаси не є суттєвими витратами. Тому їх краще викинути, ніж витрачати час, отримати негативні емоції, спаплюжений настрій. Що стосується покупок, які є більш суттєвими для бюджету, на 3-5 тис. гривень, тоді вони вже шукають, куди поскаржитися", – розповідає Олег Цильвік.

Хоча споживачі й намагаються відстоювати свої права, зазвичай вони просто не знають, куди звернутися.

"Сьогодні в нас є єдиний орган, Державна служба с питань безпеки харчової продукції та захисту споживачів, яка наділена державою повноваженнями на захист прав споживачів. Але коли, наприклад, люди вікна металопластикові придбали, у них викликає занепокоєння, чому до служби, яка займається безпечністю харчової продукції, треба звертатися за захистом прав на вікна. Тобто люди не розуміють ні повноважень цієї служби, ні завдань, які перед нею стоять", – зауважує експерт.

Людей іноді навмисно позбавляють можливості звернутися за захистом своїх прав, наприклад, зазначаючи у договорі про надання послуг недостовірну інформацію, переконаний Олег Цильвік.

"Коли люди замовляють вікна, меблі, вони навіть не вичитують договір про надання цих послуг або цієї продукції, і здебільшого залишаються без можливості захистити свої права, адже продавець не ідентифікований, в розрахунковому договорі стоять фіктивні якісь дані, або параметри якості не зазначені, і тому вам оскаржити, що вам поставили неякісні вікна, буде дуже складно".

Експерт радить обов’язково перевіряти інформацію не лише про якісні характеристики товару, але й про самого постачальника. Підприємство може бути зареєстрованим за недійсною адресою, і відстояти свої права у такому випадку буде дуже складно.

"Особливо це критично для Інтернет-торгівлі. Споживачі обирають за ціною, дивляться якісні характеристики, які наводяться на сайті, але не дивляться, хто ж здійснює господарську діяльність, фізичну адресу цього магазину. А потім, коли отримують поштовою службою товар, який не відповідає навіть наведеній інформації на сайті, шукають, як захистити свої права", – завершив Олег Цильвік.

Фото: zham.am

 

Матеріал підготувала Анастасія Руссу