Микола Скиба: Дуальна освіта ефективна, але потребує переосмислення системи навчання

Микола Скиба: Дуальна освіта ефективна, але потребує переосмислення системи навчання

Кабмін затвердив концепцію дуальної освіти, що має на меті об'єднати роботу і навчання у професійній вищій освіті. Концепцію представила міністр освіти і науки України Лілія Гриневич. Зокрема, вона підкреслила, що впровадження дуальної освіти допоможе подолати проблему зношеності на 60-100% обладнання у закладах вищої та професійної освіти, дасть змогу роботодавцям включитися у процес підготовки, а не перенавчати випускників, а також ефективніше використовувати часовий і фінансовий ресурс учнів, закладів, роботодавців.

Концепція дуальної форми здобуття освіти передбачає:
•      Модернізацію освітніх програм
•      Підвищення якості підготовки фахівців
•      Зближення освіти з вимогами ринку праці
•      Посилення ролі та впливу роботодавців на освіту
•      Підвищення мотивації до навчання серед учнів та студентів
•      Ріст рівня зайнятості молоді
•      Скорочення адаптаційного періоду випускників на роботі
•      Підвищення конкурентоздатності працівників

Що таке дуальна освіта розповіли в ефірі Українського радіо в програмі "Сьогодні. Зранку" експерт з питань освіти Українського інституту майбутнього Микола Скиба та заступник міністра освіти і науки Юрій Рашкевич.

Що ж таке дуальна освіта?

на фото: Юрій Рашкевич

Юрій Рашкевич: дуальна освіта введена законом "Про освіту" у вересні 2017 року. Це є форма освіти, у якій частина навчального процесу відбувається на виробництві. Це не просто практика, а частинна навчання. Якщо говорити про історію розвитку дуальної освіти, вона має понад сто років, воня зявилася на початку 20 століття у Північній Америці у системі професійної технічної освіти, дуже швидко здобула популярність, була створена асоціація вишів дуальної освіти, в Америці вона називається кооперативне навчання.

Чому 80% освічених людей - безробітні?

Юрій Рашкевич: По перше, ця статистика стосується великих міст, де є велика концентрація вишів. Загалом по державі ця цифра десь 47%.

на фото: Микола Скиба

Микола Скиба: не потрібно забувати про тих, людей, які працюють неофіційно, у кого неповна зайнятість. Але розрив між дипломом і робочим місцем є феноменом не лише для України.

Що мається на увазі, коли ми говоримо "професійна школа"?

Юрій Рашкевич: у системі професійної технічної освіти ми маємо різні заклади - це колиші ПТУ, коледжі, які готують молодших спеціалістів. Зара закон "Про освіту" дещо поміняв національну рамку кваліфікації, введено новий рівень освіти - це так звана фахова передвища освіта. Нині напрацьовується два проекти закону про фахову передвищу освіту. Якщо закон приймуть, у нас зявиться три рівні професійної технічної освіти плюс рівень фахової освіти. Це буде те, що у світі називають "післясередня освіта".

Чи зможемо ми подолати стереотипи про те, що дитина має отримати вищу освіту, не зважаючи на те, хоче вона цього чи ні?

Микола Скиба: треба розуміти, що є різні батьки, і нині змінються розуміння освіти, поширюється більше інофрмації про те, чим заповнити навчання між школою і університетом. Якщо говорити про дуальну освіту, це досить позитивний крок, який потрібно розвивати. Найефективніший метод навчатися - active learning, коли ти працюєш, осмислюєш, що робиш, виправляєш помилки. Супровід наставником значно підвищує рівень засвоєння і дозволяє краще сфокусуватися. Світ рухається до того, що будуть learning organizations - організації, що навчаються, тому готуватися потрібно зі школи, щоб пробувати себе у конкретних справах, але це потребує переосмислення системи навчання. В сучасній методології це назвиається навчання на викликах і запитах. Єврокомісія визнала такий спосіб навчання найпродуктивнішим. Таке навчання потребує розуміння того, що таке індивідуальна освітня траекторія, коли виявляється потенціал кожного учня.

Прослухати повну версію розмови.

 

Слухайте програму "Сьогодні. Зранку" по буднях з 8.00 до 10.20!