"Хто цей покупець в інтернеті?" — противниця онлайн-продажу тютюну та алкоголю, депутатка Булах

"Хто цей покупець в інтернеті?" — противниця онлайн-продажу тютюну та алкоголю, депутатка Булах

"Розумію, що країна у війні, що бізнес має платити податки, тому сам закон я підтримала. Але питання продажу тютюну та алкоголю онлайн підтримати не можу", ― стверджувала в ефірі Українського Радіо народна депутатка від фракції "Слуга народу", членкиня парламентського комітету з питань здоров’я нації, меддопомоги та медстрахування Лада Булах. Вона запитує: хто цей покупець цигарок та алкоголю в інтернеті? І відповідає: "Це всього 3% дорослого населення, а решта ― неповнолітні".

Верховна Рада проголосувала за законопроєкт, який запроваджує нові правила виробництва та обігу підакцизної продукції ― алкоголю, тютюнових виробів і пального. 

0:00 0:00
10
1x
Програма:

 

Ілюстративне зображення із сайту Pixabay

 

 "Мені прикро і соромно за колег"

― Законопроєкт #10346 дозволяє купувати алкоголь онлайн. Чи бачите ви в цьому небезпеку для дітей і підлітків з точки зору здоров’я?

На моїй сторінці я виклала навіть відео, де я продовжувала боротьбу за скасування цієї інновації навіть під час голосування. Мені прикро і соромно за колег, не вистачило голосів за мою правку. Моя функція в парламенті ― опікуватися питаннями громадського здоров’я. Ніби всі усвідомлюють, що тютюн, алкоголь та здоров’я ― це взаємовиключні речі, з цього приводу у нас завжди палкі дискусії. Я розумію, що країна у війні, що бізнес має платити податки, тому сам закон я підтримала. Але питання продажу алкоголю онлайн підтримати не можу. Тепер торгувати будь-якими алкогольними виробами, і легкими, і міцними, можна буде через інтернет. Моя позиція "проти" базувалася на таких засадах. Сьогодні, для того щоб купити алкоголь або цигарки, продавець повинен переконатися, що покупцеві виповнилося 18 років. І для цього були створені умови: має бути товар, покупець і місце, де здійснюється перевірка. Касир завжди спокійно міг попросити документ, який підтверджує вік покупця, а продаж в інтернеті просто нівелює цю можливість. Я пояснювала, що це погіршить нашу ситуацію з доступом підлітків до будь-яких цигарок та алкоголю, але все одно на комітеті фінансів, де відбувався розгляд законопроєкту, до мене не дослухалися, і більшість колег виступили активно проти. Мовляв, це обмеження прав людини, яка має право в Україні купувати будь-які товари в будь-який спосіб. Але хто цей покупець в інтернеті? Це всього 3% дорослого населення, а решта ― неповнолітні, я цікавилася статистикою. Тому що саме така форма дає можливість, не ідентифікуючи вік покупця, придбати ці товари.

Тепер ситуація значно погіршиться

― А чим керувалися ваші колеги-депутати?

Найперше ― це збільшити продажі, тобто обіг цих товарів. Відповідно, збільшити надходження від акцизного збору. Як виявилося, акцизний збір в Україні ― це третя величина, якщо перерахувати всі надходження від будь-яких видів податків. Це навіть більше, ніж податок на додану вартість. Величезні кошти. Щоб збільшити ці надходження до державного бюджету, пропонується торгівля в інтернеті. Я реалістка. Зараз можна зайти в інтернет і купити електронні сигарети, тютюнові вироби та алкоголь, але на сьогодні де-юре це злочин. Працюють фірми-прокладки між офіційним бізнесом та кур’єрськими службами, які доставляють ці товари покупцям, кур’єри не перевіряють вік. Тепер ця ситуація значно погіршиться. До слова сказати, я зараз працюю над законопроєктом про психічне здоров’я. Маємо таку ситуацію, що mental health погіршиться, зростатиме кількість залежностей у дітей та підлітків. І зараз по факту ми отримали необмежений доступ до вживання тютюну, а це надскладна хвороба ― наркотична залежність від нікотину. Будь-яка сигарета ― це просто різний транспорт для потрапляння нікотину в кров людини, і потім формується не просто звичка, а реальна хвороба, яку треба психотерапевтично лікувати. Це біда і велика проблема, яка нас очікує в недалекому майбутньому. Виходить, що парламент просто вбиває здоров’я молодих людей в Україні. Мені дуже прикро про це говорити, але, на жаль, голос комітету здоров’я нації був узагалі проігнорований. Ми передали наші правки офіційним листом у комітет фінансів, але жодну правку там не підтримали.

Лада Булах. Фото: Український кризовий медіа-центр

"Як на мене, це однозначно реклама"

― Якщо президент підпише цей законопроєкт, то алкогольні та тютюнові компанії зможуть представляти свої товари онлайн, а отже, рекламувати їх. Але ж сьогодні в Україні заборонена реклама тютюнових та алкогольних виробів.

Тут залежить, хто як трактуватиме: чи це просто інформація про товар, який дозволено продавати в інтернеті, чи це вже реклама. Як на мене, це однозначно реклама. У нас одвічна війна двох комітетів ― комітет здоров’я забороняє рекламу, а комітет фінансів підтримує ініціативи великих виробників. Експлуатуючи тренд пошуку нових ресурсів для держбюджету під час війни. Звісно, ми повинні це робити, але не за рахунок здоров’я наших дітей та підлітків.

Буде планове поступове збільшення обсягів акцизів з 2025-го до 2028 року ― до 90 євро на тисячу цигарок

― А як щодо підвищення акцизів задля збільшення надходжень до бюджету?

Ми працюємо в цьому напрямі. Була ініціатива уряду, який зареєстрував законопроєкт не просто про збільшення акцизів ― він досить комплексний. Там акцизи на тютюнові вироби пропонують прив’язати до євро, щоб надходження корелювалися з курсом валют, а також зафіксувати збільшення акцизів до тієї норми, яку пропонує Євросоюз. Сьогодні є 64-та директива Євросоюзу, яка пропонує мінімальний обсяг акцизу на тютюнові вироби ― 90 євро. Фактично в країнах Євросоюзу середній обсяг акцизного податку на тютюнові вироби вже перевищує 120 євро. Наш парламент взяв за основу законопроєкт, який запропонував уряд, і зупинився на мінімальній сумі. Буде планове поступове збільшення обсягів акцизів з 2025-го до 2028 року ― до 90 євро на тисячу цигарок.

Ми маємо розуміти, що тютюнова індустрія володіє достатніми ресурсами, щоб проводити свої псевдодослідження, друкувати їх у різних наукових виданнях і формувати свою політику. Вони намагаються змінити ставлення до тютюнових виробів для нагрівання, електронних сигарет і сформувати у молоді культуру привабливості куріння. Це називається толеруванням. Мовляв, сигарети – це погано, окей, "а давайте тепер будемо вживати більш популярні та менш шкідливі тютюнові вироби". Але це просто інноваційні форми потрапляння нікотину в кров людини. Ті, хто вживає тютюнові вироби для нагрівання, стверджують, що вони почали курити у 2-3 рази більше, щоб постійно підтримувати необхідний рівень нікотину в крові. Це залежна поведінка курця, і тому тютюнові індустрії формують та популяризують культуру молодої успішної людини, яка вживає тютюнові вироби для нагрівання або електронні сигарети. Триває одвічна боротьба тютюнової індустрії з урядами багатьох країн. Збільшується споживання ―збільшуються надприбутки тютюнових індустрій і, звісно, трішки збільшується акцизний збір. Але чомусь ніхто не згадує пролонговані наслідки для здоров’я. Нагадаю, що за найменшими довоєнними показниками в Україні щороку від хвороб, спричинених курінням, помирало 80 тисяч осіб. Це статистика 2019 року. За два з половиною роки війни куріння серед жінок зросло удвічі ― до війни курило 7% жінок в Україні, а зараз це майже 17%. Сьогодні ключовий фактор смертності ― серцево-судинні захворювання: інсульти, інфаркти, гіпертензії. І саме куріння "допомагає" людині піти завчасно з життя. За дослідженнями ВООЗ, люди помирають від трьох ключових факторів ― куріння, алкоголь, надмірний стрес. Ці три речі забирають мінімум 10 років життя. Парламентарям все ж таки треба брати до уваги ці страшні наслідки, адже потім Мінсоцполітики буде змушене платити з бюджету пенсії, щоб утримувати людей, які інвалідизувалися внаслідок куріння ― щомісяця і пожиттєво. Ці видатки країни ніхто не підраховує ― наскільки невигідно сприяти епідемії куріння та вживання алкоголю, щоб потім за наші ж таки податки утримувати людей з інвалідністю. Це пролонговані наслідки, і народні депутати мають володіти "довгою логікою", коли причинно-наслідкові зв’язки не поруч, а за 5-10 років ми будемо відчувати ці наслідки. У першу чергу ― на витратах охорони здоров’я.

Треба думати і про надходження до бюджету, і про здоров’я нації та ухвалювати оптимальні рішення. Цей парламент досить відкритий, і мені б хотілося, щоб ми могли бути більш ефективними у лобізмі поміркованих і здорових рішень. Хотілося б також активнішої участі неурядових організацій, працівників громадського сектору. Навіть не знаю, чи є в Україні об’єднання батьків підлітків, які хворіють на згадані види залежностей.