Саша Кольцова (Крихітка): Заради змін, які принесуть довготривалі результати, я б погодилась піти в політику

Саша Кольцова (Крихітка): Заради змін, які принесуть довготривалі результати, я б погодилась піти в політику

У 2007 році після припинення існування Крихітки Цахес через смерть гітариста Міхона, учасники гурту вирішили продовжити творчу діяльність і в новому складі створили проєкт Крихітка. Він став хедлайнером багатьох рок-фестивалів в Україні, а їхній перший студійний альбом "Рецепт" (2009) отримав неабияку популярність серед слухачів. Відтоді гурт випускав лише сингли, а виходу їхньої нової платівки прихильники чекали майже 15 років. Днями бажання фанів нарешті здійснилося — гурт Крихітка презентував альбом "Мегалюбов".

В ефірі шоу "Вікенд нової музики" Саша Кольцова розповіла ведучій Ксенії Івась про роботу над створенням альбому "Мегалюбов", виклики та корективи, які вносить у творчість повномасштабна війна, а також поділилася думками про свою можливу політичну кар’єру.

0:00 0:00
10
1x

Фото: Пресслужба гурту Крихітка

Змінився вокабуляр, який описує війну і наш психологічний стан, тому тексти наших пісень треба було переписувати

Сашо, раді прем'єри твій альбом "Мегалюбов", який ми всі так довго чекали!

Між цим і попереднім альбомом були сингли. Просто ми спочатку вирішили: "Ой, всі слухають сингли, нікому не потрібні альбоми". А зараз випустили платівку і зрозуміли, що половина нашої аудиторії пропустила ті сингли, які ми випускали до цього. Тобто в альбомах все ж таки є сенс.

Ви почали його записувати на Bobina Records, а закінчили вже на Студії 211. Так сталося, тому що засновник Bobina Records Дмитро Боб Хомулко помер, чи від початку був план працювати з Віталієм Телезиним на Студії 211?

Спочатку ми хотіли на Студії 211 тільки зводити й робити мастеринг. Ми розпочали роботу з Віталіком із треку  "Бурштин", якщо не помиляюсь, ще коли Боб був живий. Ми накопичувались, тому що Віталік топпродюсер в Україні для рок-музики. І ми в той умовно мирний час не могли повною мірою дозволити собі співпрацю з ним. Але він пішов на зустріч, йому сподобався матеріал. І коли Боба не стало, у нас тривалий час не було доступу до сервера, на якому був записаний матеріал. Я подзвонила Віталіку, кажу: "Слухай, давай придумаємо, як працювати?". Придумали — я тепер випускаюсь на його лейблі.

Ті музичні сесії, які ви накопичили на Bobina Records, вам вдалося їх забрати, чи ви переписували наново свої партії?

Ми багато чого накопичували. Ми ще, можливо, використаємо для рімейку накопичений "Без імені", тому що після 2014 року зараз з'явилася така задача. Але загалом він працює так, що хоче повністю реалізувати своє бачення, тому насправді ми багато переписували.

В одному з інтерв’ю ти сказала таку фразу, що для того, щоб вийшло щось по-справжньому вартісне, треба постійно вливати до свого проєкту "свіжу кров": долучати нових продюсерів, музикантів, звукорежисерів. Скільки "свіжої крові" на альбомі "Мегалюбов"?

Трішечки, як ми вже знаємо, здав крові Хейтспіч. Я дуже вдячна йому та Олені Герасим’юк за те, що в нас вийшов спільний трек "Під весняним дощем". Олені — за тексти, а Дімі — за долучення у вокальній частині треку. Це дуже освіжило наш погляд на альбом і зробило його більш актуальним, ніж він був. Тому що там такі персональні історії, а мені постійно бракувало якихось сенсів і сил, щоб написати про важку частину війни — про втрати. Це було моє хороше продюсерське рішення. Тому так, була свіжа кров від Дмитра. Я в деяких місцях просто розслабилась, якісь завдання делегувала, тому ми й дописали цей альбом.

Пісню "Під весняним дощем" ви поставили першою, хоча записана вона найпізніше. Чула від тебе ще таку фразу, що ти переписувала другі куплети багатьох пісень, серед яких і "Падай і вставай". Чому?

Дуже багато що стало неактуальним після 2022 року. Насправді я деякі пісні, такі, як "Падай і вставай", написала давно. Наприклад, ще у Боба ми писали пісню "Безжальні і крихкі", в ній другий куплет був зовсім інший. А зараз я там доспівую слова, що ми трохи скло, трохи сталь і ця "сталь" зовсім інакше читається зараз, ніж  у 2019 році. Тому що наративи, пов'язані з тим, як характеризується українська стійкість, змінили розуміння багатьох слів: "приліт", "сталь", "незламність". Тобто змінився вокабуляр, який описує війну і наш психологічний стан, тому тексти й треба було переписувати. Наприклад, в одному з текстів є слово "бронь" і я не мала на увазі цю бронь, про яку ми всі говоримо зараз. Але вона залишилася, тепер я її слухаю і мені трохи "муляє" цей момент.

Я не розраховувала на таку підлість з боку Всесвіту у вигляді війни на мої найкращі продуктивні роки

Сашо, альбом чекали дуже довго  —  майже 15 років. Чи не станеться так, що наступний реліз Крихітки нам теж доведеться дуже довго чекати?

У мене заплановані пісні на осінь, але музиканти Крихітки підпадають під мобілізацію і ми сьогодні, як і всі, нічого не плануємо. Тому що пріоритет — це захист Батьківщини. І якщо нам вдасться записати, то наступний реліз відбудеться восени, це буде сингл із трьох пісень.

Якщо говорити про форму, наскільки ви зараз у формі і наскільки ви продуктивні у творчому плані?

У мене дуже багато є записаних на диктофон фрагментів ідей для нових пісень. Я зараз хотіла б трохи інакше попрацювати як сонграйтер і менше залежати від моїх колег, тому що їх поки збереш, поки заженеш на репетицію, поки вони почнуть продукувати сенси. Насправді музикантам потрібно зануритися і сфокусуватися саме на альбомі. Мені дуже подобається, коли артисти мають можливість виїхати кудись на тиждень і пописати щось, щоб не виходити з контексту музики. В нас такої  можливості ніколи не було, але я думаю, що нам такий музичний вікенд дуже допоміг би.

Після випуску альбому "Рецепт" минуло 15 років. Що в тобі за цей час залишилося незмінним, а що змінилося кардинально?

У мене, як і у всіх, була більш ідеалістична картина життя. Ми не розраховували на таку підлість з боку Всесвіту у вигляді війни на мої найкращі продуктивні роки. Тоді мені здавалося, що у мене проблеми якісь екзистенційні, а зараз я розумію, що нові виклики попереду: "Чи купила ти на зиму камаз дров, Олександро?". Але я розумію, що я стійкий автор, у мене є почерк. У чомусь мені потрібен певний ступінь допродюсування, бо якусь візію я реалізую самотужки. Я зрозуміла, що можу співпрацювати в будь-якому складі співавторів, бо відтоді вже кілька разів змінився склад Крихітки. Мені здається, що вокально зараз мені важче, я на літо запланувала собі кілька уроків вокалу, бо відчуваю, що мені потрібно поставити на місце діафрагму, спробувати інші типи співу. Ми якраз із Дімою Хейтспічем говорили про це, бо він скримвокалом співає. Мені було б цікаво подивитися на якусь свою іншу сторону. Це не означає, що мене цікавить саме ця манера виконання, я пробувала фольк-манеру, приджазований вокал, але думаю, можна ще щось спробувати.


Фото: Оля Закревська 

Я в усіх інтерв'ю кажу, що це несправедлива ситуація, коли одні музиканти в окопах, а інші на сцені

Нещодавно ти захистила мультидипломну роботу в Києво-Могилянській бізнес школі. Я пригадала, як у 2007 році ти брала участь в шоу "Акули бізнесу". То ти тепер акула бізнесу?

Я не акула бізнесу, я просто більш приземлено дивлюсь на бізнес-процеси, зокрема в музиці. Загалом я не заради музики захистила диплом і тема магістерської не була пов'язана з музикою. Якщо раніше я всі фінансові справи делегувала комусь, то зараз я можу самостійно зробити PnL-ку.

Також ти випускниця Української школи політичних студій. Чи розмірковуєш над тим, щоб піти в політику?

Я вважаю, що культурі потрібні фахові кадри. Можливо, років за 10-15, якщо я припиню зосереджуватися на своїх поточних проєктах. Я випустила дві дитячих книжечки й планувала з більшим наративом взятися за написання серії дитячих казок, але почалося повномасштабне вторгнення й у мене трохи скоригувалися плани. Я подумала, що треба ще закріпити свої менеджерські скіли, бо хто знає, чим я захочу займатися, коли потрібно буде активніше захищати індустрію, культуру, будувати інфраструктуру. Раптом мої організаторські здібності й експертизи будуть корисні Україні.

В одному з інтерв'ю Тарас Тополя казав, що готовий піти в політику заради дітей. А заради чого ти була б готова піти в політику?

Заради змін, які принесуть довготривалі результати для української культури. Прозорості. Зокрема в галузі авторського права. У мене немає політичних амбіцій, тому що мого соціального капіталу, цієї кількості лайків, мені нормально вистачає для того, щоб почуватися впевнено. Я розумію, що політика — це брудна, складна робота, в якій повно компромісів і я не прагну самоактуалізації в ній. Але розумію, що з допомогою політичних інструментів можна реально змінити фінансовий ландшафт для українських артистів. Я не хочу бути Міністром культури, бо мені нецікава посада, але  мені цікаві можливості, які є в системі,  де можна щось кардинально змінити: дати більше прозорості, роялті, кращої присутності нової музики в усіх ЗМІ. Така робота мені була б цікава можливо років за 10.

У 2024 році ти завела ТікТок…

Так. Я розумію, що це китайська платформа і, можливо, вона зараз не змінюватиме форму власності, як того вимагає американське законодавство, але це достатньо простий спосіб нагадати про себе тій аудиторії, яка все проґавила, поки 15 років слухала російську музику, а тепер: "Ой, ми все пропустили!". Так, ви нас пропустили, тому що ви слухали росіян, і це не моя провина, що ви нас пропустили, але якщо треба нагадати — ми це зробимо зараз у доступному форматі. 

Твій новий альбом "Мегалюбов" також допомагає армії. 24 травня ви зіграли в Києві, також будуть концерти у Львові, Тернополі, Луцьку…

Ми ще не знаємо, чи будуть  концерти в Луцьку, тому що закон про мобілізацію вніс свої корективи у всі концертні графіки. Я бачу, що мої колеги скасовують тури через те, що немає свободи пересування для артистів, навіть якщо ми донатимо з усіх аукціонів або квитків. Наприклад, з останнього концерту ми з допомогою Саші Колмана, який геніально проводить аукціони, зібрали понад 300 тисяч гривень для Leleka Foundation — фонду, який підтримує військових медиків. Також ми зібрали разом із Хейтспіч і Оленою Герасим'юк мільйон гривень на "Повернись живим", але я не знаю, чи це аргумент для держави, щоб моя команда з 6-7 людей залишалася працювати й донатити. Я в усіх інтерв'ю кажу, що це несправедлива ситуація, коли одні музиканти в окопах, а інші на сцені. І класно, коли вони можуть мінятися: Антитіла, Бумбокс повоювали-пограли, O.Torvald повоювали-пограли. Я розумію, що потрібно в будь-який спосіб бути ефективним для своєї держави, тому що весь цей "банкет" за рахунок тих, хто в окопах — поки ми з хлопцями стоїмо на сцені, хтось, у буквальному розумінні, прикриває нас своєю спиною. І це має бути повноцінний обмін: ми вам медицину або те, що вам потрібно, а ви нам —  можливість створювати свідчення існування української нації.

Редакторка текстової версії — Олена Кірста

Відеоверсії ексклюзивних інтерв'ю з артистами дивіться на офіційному YouTube-каналі Радіо Промінь

Щоб не пропускати кращі українські прем'єри, підписуйтеся на подкаст шоу нової української музики "Селекція" та щоп'ятниці отримуйте на свій смартфон новий епізод програми.