"На грані фолу з точки зору етики", або Як марка відродила філателію в Україні і допомагає ЗСУ?

"На грані фолу з точки зору етики", або Як марка відродила філателію в Україні і допомагає ЗСУ?

До річниці випуску першої поштової марки України воєнного часу "Русскій воєнний корабль, іді…!" "Укрпошта" підготувала спеціальний благодійний випуск — презентаційну рамку "Русскій воєнний корабль, іді …!". Тираж випуску лімітований — 1000 примірників. Ціна – 1600 грн. Кошти від реалізації спрямовані на закупівлю квадрокоптерів для Збройних Сил України. Як марка "Русскій воєнний корабль, іді..." спровокувала бум філателістичної цікавості до української і воєнної тематики зокрема? Чому вона стала безпрецедентною в історії Україні? Які новинки готує "Укрпошта"? Про це в ефірі Українського Радіо розповіла начальниця Управління філателістичної продукції "Укрпошти" Наталія Мухіна.

 

0:00 0:00
10
1x

Фото з телеграм-каналу Ігоря Смілянського 

Мільйон гривень для ЗСУ

Наразі продається річний набір марок 2022 року, де, зокрема, представлена й марка "Русскій воєнний корабль, іді...". Крім того, був не додатковий випуск цієї поштової марки, а це з наших резервів ми знайшли можливість зробити тисячу презентаційних рамок, яка містила цю поштову картку. Ексклюзивність цієї рамки в тому, що ця поштова марка була погашена тим самим штампом, датованим 12 квітня 2022 року, коли поштова марка була введена в обіг. Зважаючи на таку ексклюзивність цієї рамки, нам вдалося за 2 години продати тисячу примірників цієї презентаційної рамки і в такий спосіб зібрати мільйон гривень на придбання квадрокоптерів для Збройних сил України. І зараз спеціальні підрозділи "Укрпошти", які займаються благодійною діяльністю або організацією благодійних витрат, вони опрацьовують це питання. Ми обов'язково відзвітуємо про це.

Безпрецедентна історія створення марки

1 березня минулого року, коли ми розпочали конкурс малюнків на кращий ескіз до цієї поштової марки, сучасна українська поштова марка мала святкувати 30-річчя з часу появи перших марок Незалежної України. І такі трагічні події спровокували те, що замість святкування, ми оголосили цей конкурс. І взагалі історія народження цієї поштової марки безпрецедентна на кожному етапі. На фоні війни, ракетних обстрілів, шоку, який ми всі тоді відчули, українці активно брали участь в конкурсі. Українці активно голосували і обирали кращий ескіз. Цьому дивувався весь світ. Про це були навіть репортажі на американському телебаченні, що цей народ дійсно непереможний, тому що на фоні шоку, коли всі мають бігти, ховатися і боятися, вони йдуть і голосують за кращу поштову марку воєнного часу.

Ми не знали, де ми будемо цю марку друкувати, тому що Київ стояв, а поліграфкомбінат "Україна", який має право на друк українських поштових марок, теж не працював. Однак ми друкували марку саме там, адже люди почали потихеньку виходити на роботу, виводили зміни, були домовленості з керівництвом, розглядали варіант друку у Польщі, вони пропонували нам свою допомогу. Тобто ми починали цей проєкт не розуміючи, чи ми завершимо і коли. І, звичайно, на такий успіх ми взагалі не розраховували.

Чи буде марка з Кремлем, який горить, або з бункером, який вибухнув?

Ми думали про це, адже в "Укрпошти" є творча команда, яка генерує ідеї. Такі ескізи надходили нам на різні творчі конкурси до тієї чи іншої поштової марки, які ми проводили протягом минулого року. Але люди обирали іншу візуалізацію. Але, можливо, буде і така поштова марка.

"За правилами філателії вона взагалі не мала права на існування"

Ця поштова марка є безпрецедентною не лише через бум, таку увагу та черги. А щодо її сюжету та назви. Я не пам'ятаю жодної поштової марки інших країн, яка була на грані фолу з точки зору етики і можливості відтворення якоїсь непристойної фрази. Саме в цьому є і сенс поштової марки. Вона за правилами філателії взагалі не мала права на існування. Є Кодекс професійної етики в філателії і є правила, які регламентують випуск поштових марок. Це цінний папір, це поштові гроші, за які оплачуються листи, і до них такі ж самі вимоги, як і в Нацбанку до випуску грошей.

На поштових марках не допускається відтворення образливих або непристойних висловів у сюжеті, сексуальних натяків, політичних образ. Це категорично заборонено. І кожна країна випускає сюжет, який стосується лише її сфери діяльності. Тобто Україна завжди випускала поштові марки про свою історію, про свою культуру, про свої досягнення, про своїх талановитих дітей, про свою сильну армію. Крім того, поява поштової марки має бути аргументована — чому ця країна випускає таку поштову марку.

Чи підробляють цю марку?

Одна з африканських країн випустила дуже схожу поштову марку, але вона отримала відповідні права в автора, але дизайн повністю взяла з українських поштових марок. Це не дуже етично і коректно, але ми просто не стали сперечатися з цим, тому що це в будь-якому випадку популяризує наші перемоги, наших військових і успіх наших поштових марок.

Як довго ще залишиться поштова марка актуальною?

До 12 квітня минулого року увесь світ думав, що цікавість до філателії переживає останні роки. Україна здивувала світ. І не лише мужністю та незламністю нашої армії і нашого народу, а й тим, що вона просто надала друге дихання тому хобі, яке вважалося пострадянським на теренах пострадянських країн, і взагалі таке, що відживає свій вік. Сьогодні кожен поштовий випуск, кожне введення в обіг поштової марки — це величезний натовп на поштамтах наших міст. І ми цьому звичайно раді.

Які марки з’являться найближчим часом?

До 1 червня ми планували випустити поштові марки з дитячими роботами. Ми хотіли, щоб дітки намалювали нам, якою вони бачать Україну після перемоги, зо що ми воюємо, якою має бути Україна. Тож ми оголосили конкурс дитячих малюнків, який триває до 16 квітня офіційно, але, впевнена, ми його продовжимо. Я запрошую усіх батьків, усіх вихователів долучити своїх дітей до цього конкурсу. У нас дуже багато талановитих дітей. "Укрпошта" вже випускала вже дві поштові марки з дитячими роботами, які були дуже популярні серед українців, серед світу. Тому дайте шанс своїм дітям стати автором наступної поштової марки.