Відбір суддів КСУ: що не так із законом? Коментує Богдан Бондаренко

Відбір суддів КСУ: що не так із законом? Коментує Богдан Бондаренко

20 грудня Президент України Володимир Зеленський підписав ухвалений парламентом законопроєкт №7662 "Про удосконалення порядку відбору кандидатур на посаду судді Конституційного суду". Однак Європейська комісія очікує, що українська влада повністю врахує рекомендації Венеціанської комісії до закону. Більше про це в ефірі Українського радіо розповів експерт з конституційного права Богдан Бондаренко.

0:00 0:00
10
1x

Про процедуру відбору суддів до Конституційного Суду 

У проголосованому законопроєкті запропонували ідею, що три члени конкурсної комісії з оцінки якостей кандидатів формуються з міжнародної спільноти, ще троє — від політичної влади. Дискусія полягає в тому, хто матиме у цьому процесі вирішальне рішення — політики чи міжнародні експерти. Вийшло так, що поділили 50 на 50 і начебто не дали нікому вирішального вибору. 

Частина експертів почали говорити, що це правильно, оскільки це все одно національний орган конституційної юрисдикції, а відповідно не може бути вирішальної ролі у призначенні суддів Конституційного Суду у міжнародного елементу. Інші говорили, що знову буде політичний процес, і якщо ми знову не виділимо іншу категорію людей, яка буде поза циклом ухвалення політичних рішень в межах України, тобто не залучимо міжнародних експертів, то будуть всі ті самі проблеми, які були. І питання полягає у тому, що у кожної зі сторін є свої аргументи, які є ґрунтовними. 

Інша проблема полягає у тому, що якщо ми навіть створимо комісію виключно з представників парламенту попередньої каденції, прийде нова влада і буде призначати суддів Конституційного Суду, то це нічого нам не дає. Ми не отримаємо неполітичний склад. Втім якщо ми зробимо цю комісію повністю міжнародною, це теж не вирішить ті проблеми, з якими судді можуть зіштовхнутися в подальшому за 9 років свого перебування на посаді. Тож ідеальної процедури немає. 

Як відбір суддів КСУ впливає на членство України в ЄС

Ці норми, які були ухвалені, суперечать тому, про що просять нас Європейський Союз і Венеційська комісія, а саме — три міжнародні експерти, три представники політичної влади (З’їзд суддів, президент та парламент), а також ще один експерт за міжнародною квотою, щоб все ж таки вирішальний голос був у представника міжнародних організацій. 

І це може стати одним з тих факторів, у який в перемовинах будуть наше політичне керівництво "тикати носом" і говорити, що вони просили, а ми не зробили. І це теж може бути проблемою. Водночас ми маємо визнати, що якби ми ухвалили цю норму, то немає 100% гарантії, що ми стали б членом Європейського Союзу. Тож я не знаю такої процедури добору суддів КСУ, яка мала би бути правильною. 

Наше політичне керівництво тривалий час говорило про те, що процедуру треба привести у відповідність до Венеційської комісії. Але це рекомендаційний орган, тому хочеш приводиш, хочеш не приводиш у відповідність. Не завжди висновки Венеційської комісії є ідеальними або правильними. Мені здається, що досить часто висновки наших національних експертів можуть бути більш толковими та доречними, тому що вони більше в темі, ніж Венеційська комісія. Тож виходить так, що мають привести процедуру відповідно до рекомендацій, але не привели. 

Про можливість Президента, Верховної Ради та З’їзду суддів за своєю квотою призначати людину, яка від конкурсної комісії отримає довідку про те, що не відповідає критеріям доброчесності і професіоналізму

Якщо ми говоримо, що суб’єктами призначення все одно залишаються парламент, президент і З’їзд суддів, відповідно ми допускаємо у них можливість самостійно перевіряти такі критерії, як високі моральні якості та визнаний рівень правника. Тобто якщо Дорадча група експертів скаже парламенту, що є список людей, які подалися на конкурс, вони відсіяли деяких, а інших вважають доброчесними, то парламент може зауважити, що оскільки за Конституцією саме він призначає, то він може самостійно розглядати, чи доброчесні вони, чи ні. Ось таку концепцію закладено в законопроєкті. Чи це формально суперечить Конституції? Я можу сказати, що суперечить, а можу й обґрунтувати, що не суперечить. Тож питання полягає в тому, що в Конституції не написано, що суддя КСУ відповідає компетенції та моральним якостям, які визначила саме Дорадча група експертів. 

Відтак конструкція виглядає нелогічною. Я б запропонував наступне: щоб на одну вакантну посаду комісія пропонувала три кандидати, а потім обирали одного з трьох. Тобто негативний критерій відсіву відбувся, а далі парламент може обрати одного з трьох кращих, які були запропоновані комісією. 

Фото: Facebook / КСУ